Annonse

– Dette er barnas høringssvar til den nye rammeplanen, sier filmskaper Margreth Olin om sin egen film Barndom. Her er hun i samtale med barnehagelærer Birgitte Fjørtoft og pensjonert barnehagelærer Randi Frafjord. Foto: Jørgen Jelstad

Barnehagelærere etter barnehagefilm: «Vi har mistet noe av roen som trengs til leken»

Leken må være prioritet nummer én i barnehagene, er disse barnehagelærernes dom etter filmen Barndom . – Dette er barnas høringssvar til den nye rammeplanen, sier filmskaper Margreth Olin.

Annonse

Følg Utdanningsnytt på Facebook!

Bladet Utdanning tok med barnehagelærerne Birgitte Fjørtoft og Randi Frafjord på pressevisning av Margreth Olins nye film Barndom. Olin har gjennom ett år fulgt barna i en barnehage på Nesodden utenfor Oslo.

Se vårt møte med barnehagelærerne og Olin nederst i artikkelen.

Etter filmen var det to rørte barnehagelærere som sto utenfor kinosalen.

– En så ekte framstilling av barns lek tror jeg ikke jeg har sett på film tidligere. Men det er dette jeg ser hver dag i jobben min, sier Fjørtoft, som flere ganger måtte tørke tårene under filmen.

Hun jobber i Thor Olsens barnehage i Oslo, mens Randi Frafjord nå er pensjonist, men tidligere har hun jobbet 34 år som styrer i Oppsaltunet barnehage i Oslo.

– Det er viktig at barna får ro til å være i leken de lærer så mye av, uten at de blir avbrutt av voksne, sier Frafjord.

 

– Alvor i leken

Fjørtoft håper filmen kan være et bidrag inn i debatten om barns rett til å leke.

– For det er også et stort alvor i leken. Det er slik barna skaper relasjoner og lærer. Jeg håper også dette kan bidra i diskusjonen om hvor viktig det er at barna møtes av utdannede lærere helt fra starten i utdanningsløpet, sier Fjørtoft.

De er begge enige om at barnehagehverdagen i dag kan bli for mye styrt av andre ting.

– Vi har mistet noe av roen som trengs til leken. Barna må få ro til å utforske. Vi må få det til selv om rammebetingelsene ikke alltid er gode nok, sier Frafjord.

Fjørtoft nikker.

– Vi må jobbe for å klare å gi rom og tid til leken, uansett hvor mange Tras-kartlegginger vi blir pålagt å gjøre, sier hun og ler.

 

– Lek er barnets arbeid

Filmskaper Margreth Olin hadde også tid til å slå av en prat med de to barnehagelærerne.

– Dere som jobber med barn, har samfunnets viktigste oppgave, sa Olin, før de tre gikk inn en entusiastisk samtale om barns rett til å få lov til å være barn.

For øyeblikket pågår høringsrundene om den nye rammeplanen for barnehagene, og Olin sier hun har levert sitt bidrag.

– Dette er barnas høringssvar. Det handler om å møte barna på barnas premisser. Det er altfor ofte voksne som uttaler seg på barnas vegne, sier Olin.

Hun ønsker også debatt om seksåringene i skolen.

– Lek er barnets arbeid. Det er på tide å kaste skolepultene ut av klasserommene til førsteklassingene og ta leken inn igjen. For det var det landets foreldre ble lovet da seksårsreformen trådte i kraft for mange år siden, sier Olin.

 

 

 

 

Hele samtalen mellom Olin, Frafjord og Fjørtoft ser du her:

 

Nyhetsbrev


Meld deg på!


 
 

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!