Navnet skjemmer karakteren, jentenavn bedre enn guttenavn

Har man et såkalt høystatusnavn får en bedre karakter enn hvis en har et ordinært navn, viser en masterstudie om temaet. Jenter får også bedre score enn gutter.

Likelydende oppgaver ble rettet av 400 tilfeldige personer som ble bedt om å gi karakterer på en deloppgave av en eksamensbesvarelse fra videregående skole, skriver Aftenbladet.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/jobb/Navnet-pavirker-karakterene-3105671.html

– Vi gikk gjennom en rekke artikler om navneforskning for å komme frem til to guttenavn og to jentenavn vi mente var forbundet med høy og lav status, og endte opp med Alexander og Alexandra Greve Bjelland samt Ronny og Jenny Olsen, forklarer Iselin Fardal og Silje Kvalbein, som sammen står bak masteroppgaven.

Disse fire navnene ble brukt til å signere deler av en eksamensbesvarelse fra videregående skole. Oppgaven svarte på hva ordet yrkesetikk betyr.

Nøyaktig den samme oppgaven ble signert med de ulike navnene, og til sammen 400 personer ble bedt om å gi oppgaven poeng på en skala fra 1–15 der 15 er best.

Alexander scorer mye høyere enn Ronny, 10,5 poeng mot 8,6.

Alexandra scorer litt høyere enn Jenny, 11,4 poeng mot 11,0.

Jentenavn scorer i snitt betydelig høyere enn guttenavn, 11,21 poeng mot 9,54.

Høystatusnavn scorer i snitt betydelig høyere enn lavstatusnavn, 10,92 poeng mot 9,86.

Høystatus- og lavstatusnavn. (For- og etternavn i ulike kombinasjoner.) Ulikheter mellom jentenavn og guttenavn. I studiet ble det også kartlagt om typisk innvandrernavn og navn tilknyttet opplysning om at eleven har dysleksi hadde noe å si for karaktersettingen.

Iselin Farstad og Silje Kvalbein mener retting av besvarelser på universitetene med anonymiserende kandidatnummer, også bør innføres på videregående skoler.

De håper funnene i masteroppgaven blir gjenstand for diskusjon på lærerværelsene.

 

 

Powered by Labrador CMS