Mediekunnskapsfagets skjebne i framtidens videregående skole
Dagens mediekunnskap er et glimrende eksempel på digital kompetanse i praksis. Å kombinere medie- og samfunnsteori med praktisk mediearbeid fører til klarere forståelse for det komplekse felt som medieverdenen er, mener innsenderne.
Den forholdsvis nye yrkesfaglige
studieretningen Medier og kommunikasjon med mulighet for
studiekompetanse etter tre år, søkes av en hel del
elever. Tilbudet skal heldigvis opprettholdes i den nye
grunnutdanningen.
Elevene ved studieretning for allmenne fag kan
i dag velge studieretningsfaget mediekunnskap, et cirka 20 år
gammelt fag i videregående skole. Faget er både
populært og svært verdifullt. Men hvilken skjebne er
mediekunnskap tiltenkt?
Under overskriften "Musikk, dans og drama for
alle" (www.odin.dep.no/ufd) informerte Utdannings- og
forskningsdepartementet (UFD) før jul om forslag til
programområde og programfag i den nye grunnopplæringen.
Der vil departementet legge ned faget mediekunnskap (nå 4
moduler à 5 timer) til fordel for et nytt, som UFD kaller
medie- og informasjonskunnskap (2 moduler à 5 timer). Bare den
samfunnsfaglige siden ved faget skal beholdes, ikke praktisk
mediearbeid.
Dette forslaget kommer fra et departement som
snakker varmt om utvikling av digital kompetanse som basisferdighet
i skolen!
Dagens mediekunnskap er et glimrende eksempel
på digital kompetanse i praksis. Å kombinere medie- og
samfunnsteori med praktisk mediearbeid fører til klarere
forståelse for det komplekse felt som medieverdenen er.
Dessuten åpner varierte arbeidsmetoder
for tilpasset opplæring. Som kjent er mangfold og tilpasset
opplæring honnørord i UFDs markedsføring av
endringene i grunnopplæringen.
Ved 74 skoler i landet kan man per dato velge
mediekunnskap. En rekke elever velger faget fordi det blant annet
gir en god basis for en rekke studier på høyskole- og
universitetsnivå, for eksempel samfunnsvitenskapelige
utdanninger, lærerutdanning, journalist-, film- og
fjernsynsutdanninger.
Vi er glade for at Medier og kommunikasjon
fortsatt skal tilbys som yrkesfaglig utdanningsprogram. Men
mediekunnskap må også tilbys videre på
utdanningsprogram for studiespesialisering, og da i en helt annen
fasong enn det som nå er foreslått!
UFD bør tenke seg grundig om før det
lar forslaget som nå ligger ute - et lite kombifag med en bit
informasjons- og kommunikasjonsteknologi og en bit mediekunnskap -
være grunnlag for læreplangruppas arbeid som starter med
det første.
Egil Skjetne er leder av Nasjonalt
fagråd for mediefag i Utdanningsforbundet.
Elisabeth S. Aase er styreleder i
Landslaget for medieundervisning (LMU) og Fagforum for mediefag,
Utdanningsforbundet Hordaland.