En time mer til realfag kan åpne for mer kreativ undervisning, mener Høyres Turid Kristensen. Foto: Arkivfoto/Utdanningsnytt

– En time mer realfag åpner for mer faglig kreativitet

– Jeg tror Mona Fagerås glemte å lese regjeringsplattformen før hun fyrte av kritikken, sier Høyres Turid Kristensen.

Publisert

Kristensen sitter i utdannings- og forskningskomiteen sammen med Fagerås, som fredag gikk hardt ut mot den nye regjeringsplattformen. Fagerås mener regjeringskameratene holder på tiltak som virker mot rekruttering av flere lærere, og vil innføre mer teori i skolen med en ekstra realfagstime. Skivebom, svarer Kristensen.

– SV beskylder Høyre for å ha et snevert kunnskapssyn og hopper til konklusjonen om at en time til betyr mer teori. Da er det de som tenker gammeldags og snevert om kunnskap. Denne timen åpner nettopp for mer kreativitet. Her kan lærerne gå i dybden, og tilpasse undervisningen både i og utenfor klasserommet, sier Kristensen.

– Regjeringsplattformen kommer ikke med flere kompetansemål. Den gir rett og slett lærerne mer tid til å utforske fagene. Det er dessuten viktig å påpeke at selv om karakterene i realfag er på vei opp, er de ikke gode nok ennå.

Les også: Handal kaller regjeringserklæringa blå-blå


Står ved firer-kravet

– Fagerås savner en satsing på estetiske fag. Dette har vært etterlyst. Har hun et poeng?  

– Nå er vi i gang med fagfornyelsen, og i den ligger det en satsing på estetiske og praktiske fag, så den utviklingen blir også ivaretatt, mener Høyre-politikeren.

– Firer-kravet ved lærerutdanningene da? Kan det stenge døren for studenter som ellers har gode karakterer?

– I en periode fikk det mye oppmerksomhet at mange studenter strøk i matematikk. Karakterkravet er en investering i at flere kan fullføre utdanningen. Søkningen til lærerutdanningen har gått opp, og dette kravet ser derfor ikke ut til å ha negativ effekt. Snarere tvert i mot. Matematikk som undervisningsfag er dessuten obligatorisk for alle grunnskolelærere i 1.-7. trinn, og regning er også en ferdighet som er viktig i alle fag i skolen.

Les også: Åshild klarte mattekravet - får bli lærer

 

Minner SV om kutt 

Kristensen avviser også påstanden om få tiltak mot lærermangelen i den nye avtalen.

– Vi viderefører mye av de arbeidet som er gjort, blant annet satsingen på  rekruttering, kompetanseheving og videreutdanning. 7.200 norske lærere fikk dette tilbudet i fjor. Helt konkret sier vi også at vi skal øke antallet lærerspesialister til 3.000. Det er et ambisiøst mål, sier hun og legger til:

– Jeg mener SV bommer i sin kritikk. Det virker som den kommer på autopilot, og Fagerås må ha glemt at det var hennes parti som ville kutte 500 millioner til etter- og videreutdanning.

 

Powered by Labrador CMS