Det skal være liv og røre i barnehagene i Bamble. Derfor er de pilot for prosjektet "Liv og røre" i Telemark fylkeskommune. Adelen åler seg raskt og trygt gjennom den skumle tunnelen, for hun tør! Foto: Kirsten Ropeid

Bamble vil gjøre tilbudet i de ulike barnehagene mer likt

– Jeg tør! sier Adelen med et lurt smil. Hun har nettopp krabba gjennom hele den lange blå tunnelen som ligger på gulvet i Sundby barnehage i Bamble i Telemark.

Publisert Sist oppdatert

Det skal være liv og røre i barnehagene i Bamble. Derfor er alle de kommunale og noen av de private barnehagene piloter for prosjektet «Liv og røre» i Telemark fylkeskommune, et prosjekt for matglede og bevegelsesbegeistring.

Adelen vedgår på direkte spørsmål at før våget hun ikke krabbe gjennom tunnelen.

– Nå tør jeg, gjentar hun.

Tunnelen er det morsomste av elementene i hinderløypa for de små barna, med bordet med subbesid duk på solid annenplass, ifølge Adelen.

Varm mat

Styrer Gunn Walle og Sanna diskuterer størrelsen på grønnsaksbitene. Foto: Kirsten Ropeid

Som en del av opplegget har barnehagen også varm mat en gang i uka. Så mens Adelen har hatt hinderløype sammen med tre andre toåringer, har Emine, Sanna, Matheo og Tobias kokkelert, og sikra at alle i den tre avdelings barnehagen i dag får ovnsbakt torsk og grønnsaker til formiddagsmat. Så nå sitter de og skjærer grønnsaker mens skravla går. Matheo oppdager at den grovvokste brokkolien er hul inni og kan brukes som kikkert.

Liker ikke ketsjup

Å få barn til å spise fisk er ikke noe problem, meiner personalet. I hvert fall ikke hvis det er torsk eller laks. Men det beste Emine veit er lasagne. Alle de fire ungene veit at styrer Gunn Walle ikke liker ketsjup. Det er så rart at de må le. Gunn forsikrer at hun har smakt. Regelen i barnehagen er slik at alle må smake før de kan vite at de ikke liker.

Bedre samkjøring

Å komme på besøk i Sundby barnehage er helt klart å komme på besøk til hyggelig liv og røre.

Men arbeider ikke mange barnehager likt eller lignende både med mat og bevegelse?

– Det gjør de, hvis du bare ser på det som skjer i den enkelte barnehage. Men vi ønsker å samkjøre dette arbeidet blant barnehagene i kommunen, sier Walle, og fortsetter:

– At barnehager er forskjellige kan være bra på mange måter. Men samtidig bør det ikke være for ulikt, det barna i samme kommune får med seg fra barnehagen. Vi bør kunne fortelle foreldra i Bamble hva barna skal arbeide med i barnehagen, uavhengig av barnehagene de går i, sier Gunn Walle.

Vi står og henger i kjøkkenet, der matlukta er begynt å duve fristende fram. Kjøkkenet er ikke stort større enn i et vanlig familiehus.

Bra nok

– Vår barnehage kan bidra med å være eksempel på at alle kan drive med slikt, fortsetter Gunn Walle.

– Vi er en treavdelings barnehage, bygd i 1975, og er den eldste barnehagen i kommunen. Så naturligvis er det ting vi gjerne ville hatt endra på, sier hun.

– Samtidig synes vi det er viktig å vise at dette kan vi drive med likevel. Vi trenger ikke utsette å satse mer på mat til vi får bedre kjøkken og to komfyrer. Og vi trenger ikke vente med å bli mer bevist mat og fysisk aktivitet til vi har fått bedre tilrettelegging ute og inne, sier hun.

– Er det ikke ofte slik at hvis de barnehageansatte vil arbeide med mat, så gjør de det, enten forholda ligger til rette for det eller ikke? Og liker de ansatte fysisk aktivitet så blir det fysisk aktivitet?

– Jo, og det er nettopp derfor er det viktig at barnehagene i kommune har dette prosjektet sammen. Det gjør det tydelig at dette er ikke noe man velger å holde på med, men noe man skal. Samtidig gir samarbeidet ideer og impulser til hvordan man kan arbeide.

– Holder ikke barn seg i aktivitet sjøl?

– Mange gjør det. Men ikke alle. Derfor er det viktig at vi følger med, og at vi har gode opplegg sier Gunn Walle.

Pedagogisk leder Sylvia Mustad Sørensen, som har leda hinderløypa for toåringene, slutter seg til oss.

Haakon har hoppa! Dessverre snubla han på hoppkanten. Foto: Kirsten Ropeid

–Se på de små, når de er ute. Særlig hvis det er kaldt blir de lett bare stabbende rundt i store dresser. Naturligvis skal små barn være ute. Men det blir ofte ikke så mye aktivitet ut av det. Derfor lager vi jevnlig og systematisk ulike opplegg for å sikre at de får hoppe, krype og balansere sier hun.

Læring eller leik

– Rammeplanen sier at barnehagen ikke skal ha mål for hva barna skal lære. Det er reist nå spørsmål ved om program som barnehagene blir pålagt «fra oven» kan trekke barnehagepedagogikken nærmere å arbeide for læringsmål. Har dere diskutert det?

– Jeg kan ikke se at dette prosjektet pålegger oss noe som er i strid med rammeplanen for barnehager. Dette er lærende leik og leikende læring, sier Gunn Walle.

Erfarer sammen

Pedagogisk leder Heidi Enoksen Kroknes oppfordra på Utdanningsnytt.no barnehagelærere til å være kritiske til blant anna nye program som barnehagene skal jobbe etter.

– Jeg kjenner ikke «Liv og røre» og kan ikke uttale meg om det. Barnehageprosjekter som dette kan være gode. Men jeg oppfordrer alle som blir presenterte for slike program til å vurdere om ungene blir godt involvert i programmet og om barn og ansatte erfarer sammen. Barnehagepedagoger skal ikke stå og undervise, sier hun til Utdanning.

Powered by Labrador CMS