Annonse
Magasin

Av hensyn til egen læring bør studenter bruke penn og papir og ikke pc når de skriver notater. Arkivfoto: Utdanning

Håndskrift gir bedre læring

Det er blitt fastslått nok en gang: Å skrive for hånd gir bedre læring.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

Sist ut til å fastslå dette er hjerneforskerne Audrey van der Meer og Ruud van der Weel, professorer ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim.

Av hensyn til egen læring bør studenter bruke penn og papir og ikke pc når de skriver notater. Van der Meer og van der Weel sier til Adresseavisen at funnene deres tyder på at bruk av penn og papir gjør hjernen mer mottakelig for læring enn hva pc-en evner.

De to har gitt 20 studenter en sensorhette på hodet, hver hette er utstyrt med 256 elektroder.

– Bruk av penn og papir gir oss flere knagger for å huske. Ved å bruke papir skapes det mye mer aktivitet i de sensomotoriske delene av hjernen, sier van der Meer. – Så snart bevegelse er involvert, blir også flere sanser aktivert. Det skaper kontakt mellom ulike deler av hjernen. Vi lærer bedre, og husker bedre.

Til sammenligning gir bruk av tastatur en mer mekanisk nedtegning av ordene. Det samme mener psykologene Pam A. Mueller ved Princeton University og Daniel M. Oppenheimer ved University of California, referert på nettstedet Blekkhuset.

Mueller og Oppenheimer konkluderer med at «ordrett transkribering av foredrag (noe pc-bruk muliggjør) i stedet for å behandle informasjon og omforme den i egne ord, er uheldig for læring».

Vitenskapen har oppdaget, ifølge Blekkhuset, at hvis du ikke signaliserer at materialet er viktig for hjernen din, vil hjernen av effektivitetshensyn forkaste informasjon. Men ved å ta notater for hånd, vil du ikke få med deg hvert eneste ord. I stedet må du lete etter representative sitater, oppsummere, og stille spørsmål der du ikke forstår. Forskerne hevder at barn kommer opp med flere ideer når de skriver for hånd.

Nyhetsbrev




Les mer om nyhetsbrevet her



 
 

Fakta

Denne artikkelen var først publisert i Bedre skole nr. 3/2016

_____________________

 

Hei!

Kommentering av artikler er ikke tillatt mellom midnatt og 06:00.
Velkommen tilbake!

 

_________________________

Fakta

Denne artikkelen var først publisert i Bedre skole nr. 3/2016