Rektor på Kuben videregående skole i Oslo, Kjell Ove Hauge.
Rektor på Kuben videregående skole i Oslo, Kjell Ove Hauge.

– Det blir krevende, men vi er klare til åpne

– Både elever og lærere ønsker seg tilbake, sier rektor ved Kuben videregående i Oslo, Kjell Ove Hauge. Nå skal skolen sette seg inn i nye smittevernregler, med det mål å åpne dørene igjen for alle fra 18. mai.

Publisert Sist oppdatert

Kuben yrkesarena er en stor videregående skole i Oslo med 1359 elevplasser. Flesteparten av elevene går yrkesfaglige programmer, men Kuben har også elever på studiespesialiserende.

Fra 27. april ble det åpnet for elever på Vg2 og Vg3 på yrkesfag. Siden da har rektor på Kuben videregående skole i Oslo, Kjell Ove Hauge, stilt på jobb.

– Da elever og lærere kom tilbake, var det behov for meg her på skolen, sier Hauge.

– På en stor yrkesfaglig videregående skole som Kuben må det være krevende å få alle elever tilbake?

– Det vil det selvsagt være. Derfor trenger vi å legge til rette for det. Vi har forberedt oss til skoleåpning fra 18. mai. Det at myndighetene legger opp til økt fleksibilitet og lokale løsninger er viktig for at vi skal få det til, sier Hauge.

– Fellesfag blir en utfordring

Han legger til at det er enklere å stenge en skole enn å gjenåpne.

– På en skole som Kuben vil det være mange elever som bytter klasse eller gruppe i løpet av dagen, for eksempel når de skal ha fellesfag. Hvordan skal dere takle det?

– Det er en av utfordringene som gjør at jeg må sette meg inn i de nye smittevernreglene. Vi må helt klart tenke nytt for å få dette til rent praktisk, sier han.

Den 1. mars var det frist for å søke seg til de videregående skolene. Kuben hadde flest primærsøkere i Oslo. Til disse plassene var det 1902 søkere.

Kubens reelle antall elever er over 1800, men i de tallene ligger nær 200 elever på minoritetsspråklig avdeling på Ullevål og over 250 voksne elever på opplæring på oppdrag fra voksenopplæringen på Sinsen.

Også voksenopplæringen kan åpne fra 11. mai.

Digital undervisning

Noen lærere vil måtte jobbe digitalt hjemmefra, det gjelder blant annet lærere i risikosonen.

– Dette er også noe vi nå planlegger for, sier Hauge.

Han legger til at lærerne har blitt flinke til å hive seg rundt og derfor tror han at de skal klare å planlegge for skoleåpning i alle fall fra 18. mai.

En annen utfordring er elever på Vg3 på studiespesialiserende. De har også ulike fag der de stadig må bytte gruppe. Det er disse detaljene Hauge nå er spent på.

Loddtrekning

Ifølge VG foreslo Folkehelseinstituttet å åpne halvparten av skolene 18. mai – og andre halvparten fire uker senere. Loddtrekning skulle avgjøre hvilke skoler som først skulle få elevene tilbake.

Hensikten var å få bedre kunnskap om hvilken effekt skolestengning har for smittespredning under coronaepidemien. Men regjeringen sa nei til den omfattende studien.

– Jeg skjønner at politikerne har mange hensyn de må ta, sier fagdirektør ved Folkehelseinstituttet (FHI) Atle Fretheim til VG.

Tydeligere regler

Utdanningsforbundet (UDF) skriver på sin hjemmeside at veilederen må være klarere på at kommunen kan redusere omfanget av tilbudet til elevene for å ivareta smittevernet.

"Skole annenhver dag eller kortere dager bør være muligheter som omtales i veilederen. Vi må regne med at skole og SFO har et redusert tilbud i gjenåpningsfasen. Det må også tydeliggjøres at smittevern må trumfe behovet for å gi et ordinært skoletilbud", heter det på udf.no.

Utdanningsforbundet etterlyser generelt større tydelighet.

"Vi ønsker få, tydelige retningslinjer med skille mellom «skal/må» og «bør om mulig». Tvetydige beskjeder skaper ekstra frustrasjon", skriver de.

Forbundet frykter også at lærermangel vil bli et reelt problem i tida framover. De skriver at de allerede ser mangel på lærere fordi mange enten er i risikogrupper, i karantene eller syke. De mener det må adresseres i veilederen.

"I tillegg må det komme tydelig fram at ressurser til både renhold og bemanning må økes", heter det på udf.no.