Forstår innvendingene mot uklar læreplan

Laila Fossum forstår kritikken som går på at utkastet til læreplaner for yrkesfag er uklart. Hun peker på at direktoratet gjorde store endringer etter forrige høringsrunde da læreplaner for gjennomgående fag fikk en lignende kritikk.

Fossum er leder for læreplanarbeidet i Utdanningsdirektoratet. Utdanning forela henne påstanden fra seksjonsleder for videregående opplæring i Sør-Trøndelag, Arild Skjølsvold, om at Utdanningsdepartementet har lagt sterke føringer for læreplangruppenes arbeid.

- Føringene for læreplangruppens utkast ligger i Stortingsmelding 30 (Kultur for læring) og i Stortingets innstilling, svarte Fossum, og presiserte at det er Stortingets arbeid som bringes videre.

Fossum la til at direktoratet har hatt møte med departementet om rammene for læreplanarbeidet og at direktoratet underveis har hatt jevnlige møter med prosjektlederne for hvert utdanningsprogram.

- En av Utdanningsforbundets tillitsvalgte (seksjonsleder Arild Skjølsvold, red. anm.) innenfor elektrofag mener kompetansemålene er for uklare og at det åpner for svært ulike tolkninger av læreplanen fra skole til skole?

- Den innvendingen kom da utkastene til læreplaner for de gjennomgående fagene ble lagt fram også. Innvendingen er veldig forståelig, og det tok direktoratet hensyn til etter høringsrunden. Vi gjorde store endringer nettopp på grunn av denne innvendingen.

Fossum pekte på at det er ulike oppfatninger av hvor detaljert en læreplan skal være:
- Noen lærere ønsker veldig tydelige kompetansemål fordi det vil gi færre muligheter til å gå ulike veier for å komme til målet. Men læreplanen skal også gi rom for lærerens profesjonelle valg og skjønn. Mange lærere ønsker det velkommen.

- Og dermed kan vi regne med at direktoratet vil gjøre kompetansemålene klarere i høringsutkastet?
- Det er for tidig å si om kompetansemålene vil bli klarere.

- Skal ikke læreplanene også kommunisere med elevene?
- Jo læreplanene skal også kommunisere med elever og foreldre. Men også dette er en balansegang fordi de samtidig skal være faglige dokumenter. Det er en viktig og krevende avveining, sa Laila Fossum.