Tenk bredt og tenk på klassens vante aktiviteter. Mange av de kan gjerne overføres til Pokémon Go, skriver Josefine Jack Eiby i innlegget som først var publisert i folkeskolen.dk. Foto: David MAREUIL / Anadolu Agency

Slik bruker du Pokémon Go i undervisningen

Her får du først en kort intro til hva Pokémon Go er, hvis du ikke er i gang allerede. Deretter får du en guide til å bruke Pokémon Go i undervisningen, slik at du kan fange elevene der de er topp motiverte.

 

Introduksjon til Pokémon Go

Pokémon Go er en app til mobiltelefoner, der du beveger deg rundt i byen, i landet, ja i hele verden, for å fange pokémoner. Appen kjører via GPS, og på kartet kan du se hvor du er og hvor det finnes pokestops og gyms. Disse er ofte plassert ved severdigheter som fontener, statuer eller lignende.

Når man møter en pokémon, viser den seg på skjermen sammen med en «pokéball», det vil si den ballen du bruker til å fange pokémoner. Du trenger kanskje et par forsøk før du lærer deg å «kaste» på riktig måte. I dette skjermbildet aktiveres telefonens kamera, og derfor ser du pokémonen med augmented reality (AR).

Samtidig inneholder spillet mye mer. For du skal jo samle poeng (XP), gå opp i nivå, utvikle pokémoner og kjempe i gyms.

 

Ideer til Pokémon Go i undervisningen

Som utgangspunkt kan man bruke de samme aktivitetene som ved fortellinger, film, bøker og andre modaliteter. Hvis elevene for eksempel skal lage en instruktiv tekst, trenger ikke innholdet være det avgjørende. De kan for eksempel både lage instruksjoner til hvordan man steker et speilegg, installerer en skriver eller, ja, spiller Pokémon Go. Tenk bredt og tenk på klassens vante aktiviteter. Mange av de kan gjerne overføres til Pokémon Go.

Dette er et hovedpoeng når det gjelder Pokémon Go i undervisningen. Jeg ser ikke på Pokémon Go (isolert sett) som veldig anvendelig når det gjelder oppfylling av læreplanens FFM (Forænklede Fælles Mål), men du kan saktens trekke inn Pokémon Go og lage aktiviteter omkring dette, som igjen kan kobles til FFM, årsplaner og læringsmål.

Aktivitetsforslagene nedenfor kan brukes på kryss og tvers i mange av skolens fag. For oversiktens skyld har jeg delt denne oversikten inn i mer tradisjonelle fag. 

 

Ideer til aktiviteter i danskundervisningen

  • Skriv en instruktiv tekst: «Slik kommer du i gang med Pokémon Og». «Lag en wiki om Pokémon og Pokémon Go.» «Hva er f.eks. et pokéstop, gym, en pokéball?»
  • Lag en screencast om Pokémon Go.
  • Skriv en fortellende tekst, f.eks.  «Slik fanget jeg min første/siste pokémon».
  • Lag en tegneserie om en pokémonjakt. Lagre et skjermbilde fra mobilen og sett det sammen med litt tekst. Skriv en fantasy-fortelling om opplevelsene til avataren din. «Der var jeg», «Disse pokémonene fanget jeg». Skriv karakteristikker av pokémoner du har fanget, ta med litt om utseende, oppførsel, styrke osv.
  • Skriv en artikkel om Pokémon Go-feberen. Skriv et blogginnlegg om positive og negative sider ved Pokémon Go. Argumenter og drøft. Lag en presentasjon av noen ville Pokémon Go-historier fra nyhetene. Søk på nettet, du finner massevis.

 

  • Lag en trailer til Pokémon Go. Hvordan ville du reklamere for det?

 

Ideer til aktiviteter i matematikkundervisningen

Beregn hvor lang tid det er gått i loggen. For eksempel mellom første og siste aktivitet. Mellom hver aktivitet, eller i gjennomsnitt. Lag et diagram over pokémoner. Hvor mange har du av hver, hvor mange forskjellige. Lag et felles Excel-ark for klassen med oversikt over antall pokémoner. Hvilke kolonner trenger du? For eksempel klokkeslett, sted, navn, antall XP mottatt.

Lag statistikker over pokémoner, med vekt, høyde osv. Lag statistikker over pokéstops, hvor mange pokéballer du har mottatt osv.

 

Ideer til aktiviteter i naturfag-/teknologiaktiviteter
Kom med idéer til utvikling av spillet. Hva burde vært annerledes? Arbeid med kart. Planlegg en rute, og følg den i Pokémon Go. Beregn hvor langt det er til nærmeste pokéstop.

Eller en rute forbi de tre nærmeste og tilbake. Lag en fagbok med tekster om pokémoner. Finn inspirasjon i tradisjonelle dyrebøker. Planlegg hva som skal selges i pokéshoppen.

 

Ideer til aktiviteter i musikk / kreative fag

Komponer musikk til spillet. Hvilken stemning? Hvilke instrumenter/lyder?

Sy din yndlingspokémon som stoffdyr. Mal din pokémon, for eksempel i fire forskjellige farger med fire forskjellige teknikker eller i fire forskjellige stilarter. Mal et pokémonunivers. Konstruer en lek i skolegården som er basert på Pokémon Go. Ta et bilde hver gang du fangeren pokémon, og lage en grafisk illustrasjon.

 

Særlige behov og Pokémon Go

Flere forteller om at Pokémon Go har bidratt til at folk som vanligvis ikke liker å ferdes utendørs, til å komme seg ut og få mosjon, bort fra dataskjermen og ut blant folk.
Her et eksempel fra dansk TV2: Pokémon har fullstendig endret mitt liv

For elever som sliter sosialt, kan en felles interesse være til hjelp. Når man samles om en felles interesse, noe som virkelig opptar dem, kan det være enklere å inngå i sosiale relasjoner.

 

 

Powered by Labrador CMS