"Gammeldags" leseundervisning gir resultater
Innsenderen av dette debattinnlegget retter en takk til Berit Børresen som på innspillplass i nr. 11 tok seg tid til å skrive om såkalt gammeldags undervisning som likevel ga resultater.
Dette var de nye og moderne lesemetodene som
alle bevisste og fremadstormende "dyktige" lærere bare
måtte bruke. Gjorde man ikke det, var man gammeldags, traurig
og pedagogisk analfabet. Og det at man hadde fått elevene til
å knekke "lesekoden" til jul, ble av og til hånlig avfeid
med at man var en ensporet person som bare tenkte på dette
ene, man glemte nemlig det "sosiale".
Resultatet av slik beskrevet undervisning ble
likevel flinke og glade lesere som ivrig gikk videre til mer
krevende oppgaver. Lesing ble morsomt.
Jeg har snakket med mange lærere av denne
"gamle skolen". De forundrer seg alltid over at lærerne
tilsynelatende ikke forstår, og at lærere går
på alle disse pedagogiske nye metodene så ukritisk, og
så videre. Men de sier det forsiktig, for det er ikke lett
å kritisere "framskrittet" og dermed sine kolleger som
egentlig trodde de gjorde det beste for sine elever. De trodde de
var dyktige pedagoger.
Lærere med den type undervisning som
Berit Børresen forteller om, fikk nesten aldri elever med
lese- og skrivevansker så store at spesialundervisning var
nødvendig. Og det var ikke slik at det satt elever som syntes
det ble for mye dill i klassen. Mye kunne gjøres som lek, og
flinke elever kunne også få andre og større oppgaver
som var en utfordring til deres nivå.
Hjertelig takk, Berit Børresen, for at du
tok deg tid og også våget å skrive om din
såkalte gammeldagse undervisning, den som ga resultater, men
som ble og blir forkastet av fremadstormende, moderne
pedagoger.
Likevel er det håp for kommende tider.
Jeg ser at mange av de nye ABC-bøkene endelig begynner å
forandre lesemetode. I min tid brukte jeg noen gamle, slitte Kari
Wessel-lesebøker som gjorde nytten så lenge de varte. Her
var det store bokstaver, enkle tekster, bilder og lydmetoden.
Thorbjørn Egners lesebøker var også gode å ty
til etter hvert.