Bård Naas (i midten) trakk forslaget om nærskoleprinsippet før det skulle opp til endelig avstemning, men han håper det blir fulgt opp i det nye fylkesstyret. Foto: Harald F. Wollebæk
Bård Naas (i midten) trakk forslaget om nærskoleprinsippet før det skulle opp til endelig avstemning, men han håper det blir fulgt opp i det nye fylkesstyret. Foto: Harald F. Wollebæk

Vestfold og Telemark: Delt på midten om inntaksordning

Årsmøtet var delt i to omtrent like store deler da det behandla et forslag om at inntak til videregående skole skal være avhengig av hvor eleven bor.

Publisert   Sist oppdatert

Forslaget til uttalelsen var fremma av Bård Naas fra Utdanningsforbundet Skien. Der ble det slått fast at nærskoleprinsippet skal gjelde for opptak til videregående skole. Det ble lagt vekt på at ved at elevene unngår lang reisevei, slipper de å måtte flytte på hybel, og at det vil redusere risikoen for frafall.

I forslaget ble det også argumentert med at å legge avgjørende vekt på geografi vil sikre elevene som ikke har de beste karakterer mulighet til å velge utdanningsprogram ut fra evner og interesser.

I dag har de to fylkene forskjellig praksis. Vestfold har et karakterbasert inntakssystem, mens Telemark legger avgjørende vekt på hvor eleven bor. Til uka skal fellesnemnda for de to fylkeskommunene fastslå hvilke regler som skal gjelde i det nye fylket Vestfold og Telemark, som ser dagens lys ved nyttår.

Utdanningsnytt.no er på alle fylkesårsmøtene - alle sakene finner du her

 

Beholde ungdom i utkantene

Gunhild Caspara Grøstad fra Seljord i øvre Telemark var opptatt av å unngå at 15-16-åringer må flytte på hybel.

– Det er viktig å skjønne hva de som bor i utkanten har å jobbe med for å beholde ungdommene i området. Derfor er det viktigere for oss å beholde nærskoleprinsippet enn å ha karakterbasert inntak for elever i Vestfold og Grenland, sa hun.

 

–  Medlemmene må spørres på nytt

Da Utdanningsforbundet Vestfold inviterte medlemmene i videregående skole til å komme med synspunkter på inntaksordningen, støtta flertallet en inntaksordning basert på en kombinasjon av geografi og karakterer: Fylket deles inn i geografiske inntakssoner, der elevene skal være sikra å få ett av ønskene sine oppfylt. Med en slik ordning vil elevene imidlertid ikke være nødt til å velge skolen som er aller nærmest der de bor.

Ingunn Solberg Thoresen fra Sande gjorde det klart at medlemmene må spørres på nytt hvis spørsmålet om inntaksordning skal behandles i fylkeslaget.

– Vi er en grasrotorganisasjon, og medlemmene våre har uttalt seg i saken. Blir dette vedtatt, vil mange medlemmer i Vestfold lure på hva som skjer, og si «dette var ikke det vi sa», poengterte hun.

 

Trakk forslaget etter prøvevotering

I en prøveavstemning stemte 103 av 213 delegater for resolusjonen. Forslagsstiller Bård Naas valgte da å trekke forslaget i stedet for å presse det gjennom en endelig avstemning.

– Hvis forslaget hadde falt, hadde det vært det samme som at vi hadde vedtatt det motsatte, begrunnet han.

Årsmøtet vedtok til slutt å sende forslaget videre til det nye fylkesstyret uten realitetsbehandling.

 

Les også: Sanner er åpen for å justere fritt skolevalg i videregående

 

Skuffa forslagsstiller

Bård Naas legger ikke skjul på at han er skuffa over utfallet og overraska over den sterke motstanden blant representantene fra Vestfold.

– Dette har stor betydning for Telemark, mens jeg tror ikke det spiller noen stor rolle for Vestfold. Jeg tror ikke at alle i Vestfold forstår hvor store avstander det er i Telemark, for eksempel at hele Vestfold fylke ville fått plass bare i Vinje kommune, sier Naas til Utdanning.

Han viser også til at sentralstyret i Utdanningsforbundet har vedtatt politiske prinsipper for inntak til videregående opplæring, der det blir advart mot konsekvensene av inntak basert på karakterer.

– Utdanningsforbundet har en klokkeklar politikk om dette. Da er det litt rart at fylkesårsmøtet ikke kan vedta noe som samsvarer med det, synes han.

Bård Naas har likevel forventninger til at fylkesstyret følger opp saken.

– Der er det folk som skjønner godt hva dette dreier seg om.