Én av fem lavinntektsfamilier har ikke råd til å dra på en ukes ferie. I denne saken kan du lese om hvordan lærere kan snakke med elevene om ferien slik at alle føler seg inkludert. ILLUSTRASJONSBILDE: Brønnøysund Røde Kors/Nordland Røde Kors
Én av fem lavinntektsfamilier har ikke råd til å dra på en ukes ferie. I denne saken kan du lese om hvordan lærere kan snakke med elevene om ferien slik at alle føler seg inkludert. ILLUSTRASJONSBILDE: Brønnøysund Røde Kors/Nordland Røde Kors

Slik snakker du med elevene om ferien på en inkluderende måte

Én av fem lavinntektsfamilier har ikke råd til å dra på en ukes ferie. Utdanningsforbundets Siri S. Lode tror de fleste lærere prøver å dempe søkelyset på dyre reiser og opplevelser. Røde Kors mener man helst bør spørre elever hva de har gjort i ferien, ikke hvor de har vært.

Publisert   Sist oppdatert

Hvordan bør lærere snakke med elevene om sommerferien på en måte som inkluderer alle elever, også de som ikke har reist bort i ferien?

Én av fem lavinntektsfamilier har nemlig ikke råd til å dra på en ukes ferie, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. I februar skrev Dagsavisen at det bare på ett år ble 4.000 flere fattige barn.

Siri Skjæveland Lode er medlem i Utdanningsforbundets sentralstyre, og er selv grunnskolelærer. Hun tror mange lærere unngår spørsmål og oppgaver av typen: «Hva har du gjort i ferien».

– Det skal ikke være slik at elever gruer seg til å starte på skolen etter sommeren fordi man tror ferien ikke har vært like imponerende som andres, skriver hun i en e-post.

Se fremover

Skjæveland Lode sier det ved skolestart er viktigere å se framover, på høsten og året som ligger foran, enn sommeren som gikk.

Hun sier at hvis læreren vil ha sommeren som tema i timen, er det mange innfallsvinkler som kan brukes. Hun gir noen eksempler på oppgaver og spørsmål som involverer alle elevene: «Hvem har fått en ny venn i sommer», «Hvordan tar man kontakt med mennesker man ikke kjenner?», «Hvem har lest en spennende bok?», «Hva slags bær har dere plukket/spist?».

Hun sier det også er mulig å diskutere folks ferievaner sett i lys av klimautfordringer.

– Det må tilpasses aldersnivået til trinnene, sier Skjæveland Lode.

Snakk om hva ferie betyr

Stine Erikstad er frivillighetskoordinator i Nordland Røde Kors, med ansvar for oppvekstfeltet. Røde Kors arrangerer «Ferie for alle», hvor familier med vedvarende lavinntekt kan delta gratis. Hun anbefaler lærere å diskutere hva ferie betyr.

– Lærere kan for eksempel spørre barna «hva betyr ferie for dere». Sammen kan man reflektere omkring begrepet og definisjonen ferie, og kanskje sammen finne fram til et svar som barna er enig i, sier hun, og gir et tips til:

– I stedet for å spørre «Hvor har du vært?», kan man spørre «Hva har du gjort siden jeg så dere?» eller «Hva har du gjort i ferien?», sier hun.

Miljødetektiver og titting på skyer

Gunn Iren Müller er leder av Foreldreutvalget for grunnopplæringen. Hun mener skolen bør legge til rette for inkluderende samtaler etter ferien.

— Lærere kan for eksempel spørre om hvor mange som har bare ligget i gresset og tittet opp på skyene, hvor mange som har vært ute og gått i eget nabolag eller hvor mange som har vært miljødetektiver i sommer». I stedet for å for eksempel spørre om hvem som har vært i Europa eller USA i sommer, sier hun.