Støy i barnehagen - Barnehageansattes opplevelse av støy og hørselsrelaterte utfordringer
Fagfellevurdert forskningsartikkel: Studien det her refereres fra, bygger på en nettbasert spørreundersøkelse der formålet var å kartlegge barnehageansattes opplevelser av støy, hvilke tiltak som var utført for å redusere støy, samt lovverk og retningslinjer relatert til støy.
LeneSkagetSeniorrådgiver i Statped, avdeling kombinerte sansetap og døvblindhet - medfødt
PublisertSist oppdatert
Norsk og engelsk sammendrag
Sammendrag: Studiens formål var å kartlegge
barnehageansattes opplevelser av støy og hørselsrelaterte
utfordringer samt hvilke tiltak som er utført for å redusere støy. I
tillegg har det vært et mål å belyse gjeldende lovverk som regulerer
retningslinjer og tiltak i barnehage relatert til støy. Metoden er en
kvantitativ nettbasert spørreundersøkelse i en stor kommune på Østlandet. 80
prosent av barnehagene er representert, og 144 respondenter deltok. Resultatene
viste høy grad av opplevd støy og lydsensitivitet, og statistisk signifikant
sammenheng mellom disse. En av fem ansatte vurderte å bytte jobb på grunn av
støy.
Summary: Occupational
noise in the kindergarten. Preschool personnel’s experience of occupational
noise and hearing related problems
The purpose
of this study was to investigate how preschool personnel experience the
environmental noiseconditions they work in, and which hearing related problems
that were the most pronounced. Actions to reduce noise were also investigated.
An additional purpose was to elucidate the legislation that governs the
guidelines and measures for the Kindergarten, in relation to noise. The method
used was a quantative online survey undertaken in a large municipality in
Eastern Norway. 80 percent of the Kindergartens were represented in the
datamaterial and 144 respondents participated. The results showed a high degree
of experienced noise and sound sensitivity, and a statistical significant
correlation between the two. 1 of 5 preschool personnel concidered a job change
because of occupational noise.
Nøkkelord: barnehage, yrkesrelatert støy, lydsensitivitet, støyreduserende tiltak, håndtering av støy
Den vanligste yrkesskaden i Europa er hørselstap som skyldes
støy, og i Norge er det hørselsskader som utgjør omtrent halvparten av
meldingene som Arbeidstilsynet mottar om yrkessykdom (Arbeidstilsynet, 2020).
Støy i barnehager er en kjent problematikk, som fra tid til annen blir belyst i
media, tidsskrifter og av interesseorganisasjoner. Støy kan bidra til blant
annet stress, tretthet, irritasjon, konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker
samt hørselsrelatert problematikk (Hasson, Theorell, Bergquist & Canlon,
2013; Passchier-Vermeer & Passchier, 2000).
Stresset som forårsakes av støy, kan gi enda flere
helseproblemer (Sjödin, Kjellberg, Knutsson, Landström & Lindberg, 2012a).
Levekårsundersøkelsen for Norge 2016 viste at blant yrker som oppgir nedsatt
hørsel, tinnitus (øresus) og flest meldte tilfeller av støyskader, så rangerte
barnehagelærere på henholdsvis 10.-, 4.- og 5.-plass.
Barnehagelærere var høyt representert blant yrker med høye
emosjonelle krav og hodepine, og de lå øverst på listen over legemeldte
sykefravær på én dag eller mer. Med «emosjonelle krav» menes en
arbeidssituasjon som innebærer direkte kontakt med mennesker, og hvor man må
forholde seg til følelser som sinne, sorg, fortvilelse, oppgitthet eller
lignende (Tynes mfl., 2018). I 2019 var cirka 90 prosent av de ansatte i norske
barnehager kvinner, hvilket vil si at plagene i størst grad rammet kvinners
helse (Utdanningsdirektoratet, 2020). Det er viktig å avdekke i hvilken grad
støy kan være en medvirkende faktor til de mange utfordringene.
Støymålinger foretatt verden over viser at barn og voksne
blir utsatt for skadelig støy (Sjödin mfl., 2012c; Waye, Agge, Hillström &
Lindström, 2010). Flere rapporter av støymålinger utført i norske barnehager
viser støynivåer over 80 dBA (Stabell, 2012). Drugli mfl. (2018) fant at små
barn hadde høyere stressnivå i barnehagen enn hjemme. Andre studier viste at
barnehageansatte opplevde problemer med hørsel på grunn av jobben (Fredriksson
mfl., 2019; Lindblad, Rosenhall, Olofsson & Hagermann, 2014).
Avdeling for Nasjonal overvåking av arbeidsmiljø og helse
(NOA) ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) skriver om hørselstap og
tinnitus i sin rapport fra 2018, men lydsensitivitet er ikke undersøkt (Tynes
mfl., 2018). Dette var altså et tema som ikke hadde myndighetenes oppmerksomhet
innenfor norsk arbeidsmiljø, og derfor ønsket jeg å studere dette nærmere.
Studien som det refereres fra i denne artikkelen, er en
kartlegging av barnehageansattes opplevelser av støy og hørselsrelaterte
utfordringer, med særlig vekt på lydsensitivitet og håndtering av støy.
Forskningsspørsmål var:
Hvilke hørselsutfordringer er mest fremtredende
hos barnehageansatte?
Finnes det en sammenheng mellom opplevd støy og
opplevd lydsensitivitet?
Hvordan blir utfordringene med støy håndtert på
arbeidsgivernivå, avdelings- og individuelt nivå?
I tillegg til forskningsspørsmålene ville jeg også undersøke
og belyse gjeldende lovverk som regulerer retningslinjene og tiltak i
barnehage. Følgende hypoteser lå til grunn for studien:
Graden av opplevd støy i barnehage er høy
(Sjödin mfl., 2012c; Waye mfl., 2010).
Lydsensitivitet har høy forekomst blant
barnehageansatte (Fredriksson mfl., 2019).
Tidligere forskning og teoretisk rammeverk
Støy og hørsel i arbeidslivet
I STAMIs rapport fra 2018 fastslås det at selvrapportert
nedsatt hørsel og tinnitus ikke hadde avtatt i yrkesbefolkningen i perioden
2006–2016. Nær 10 prosent (ca. 250 000 yrkesaktive) oppga å være plaget av
nedsatt hørsel. Nær 11 prosent (ca. 270 000 yrkesaktive) oppga å være plaget av
tinnitus, hvorav 1 av 4 knyttet plagene helt eller delvis til forhold på jobb.
Menn i alderen 55–66 år innenfor typiske manuelle yrker representerte den
høyeste andelen av disse (Tynes mfl., 2018).
Arbeidstilsynet (2020) oppgir en grenseverdi for skadelig
støy på 85 dBA. De påpeker at det rapporteres inn støyskader hos individer i
miljøer med støypåvirkning lavere enn 85 dBA. Jo høyere støyen er, og
dess lenger eksponeringen varer, jo større er risikoen for at støyen forårsaker
skade. Når gjennomsnittlig grenseverdi på lydtrykknivå overstiger 85 dBA, er
det påbudt med hørselsvern, og ved 80 dBA skal arbeidsgiver stille hørselsvern
til disposisjon.
Gjennomsnittlig lydnivå i barnehagene i funnene til Sjödin
mfl. (2012a) oversteg ikke grenseverdien for bruk av hørselsvern til tross for
hyppig eksponering av enkeltepisoder av høye lydnivåer over 85 dBA. De (ibid.)
fant imidlertid at støy korrelerte signifikant for stress, og flere
helseproblemer som søvnvansker, depresjon og utbrenthet. Forfatterne påpeker at
støy likevel ikke er alene om å være årsaken til stress, da det er mange andre
faktorer som spiller inn. I studien var flere subjektive støyvariabler
assosiert med irritasjon, utbrenthet og ubalanse mellom innsats–belønning i
arbeidet, noe som indikerte stress og utmattelse hos de som arbeidet med barn i
større grupper.
En yrkesrelatert studie fra Sverige utført av Hasson,
Theorell, Bergquist & Canlon (2013) testet hypotesen om at det å bli utsatt
for akutt stress ville øke den auditive sensitiviteten hos individer med høy
grad av emosjonell slitenhet, med utgangspunkt i oversensitivitet som et
fellestrekk for mange stressrelaterte lidelser. Forfatterne påpekte at
forskning har vist en relasjon mellom stress og hørselsproblemer, men at
årsaken er uklar. Det er uklart om det er stress som skaper hørselsvansker,
eller om stress er en konsekvens av hørselsvansker. Det kan også være en
gjensidig påvirkning mellom de to (Hasson mfl., 2013).
Hasson mfl. (2013, s. 2) hentet datamaterialet fra
populasjonsstudien SLOSH (the Swedish Longitudinal Occupational Survey of
Health), nærmere bestemt fra den andre datainnhentingen i 2008, utført av
Statistic Sweden. Det totale utvalget som møtte inklusjonskriteriene, var 671
individer. Disse ble delt inn i tre grupper basert på graden av emosjonell
slitenhet: høy, medium og lav grad. Hver gruppe besto av tilnærmet likt antall
kvinner og menn. Målinger av ubehagstersklene ble utført både før og etter oppgaver
utført med eksponering av akutt stress.
Resultatene av denne studien viste liten til ingen forskjell
mellom de tre gruppene før eksponering. Derimot var det statistisk signifikant
forskjell mellom gruppene etter eksponering. Det var også statistisk
signifikant forskjell blant kvinner og menn i gruppene, hvor kvinnene viste
lavere ubehagsterskler enn mennene. Dette slo særlig ut blant de to gruppene
med høyest grad av emosjonell slitenhet. Resultatene demonstrerte hvordan
kvinner, ikke menn, som viste symptomer på å ha blitt utsatt for stress over
lang tid, ble lydsensitive etter oppgavene utført under akutt stress (Hasson
mfl., 2013). Resultatene fra denne studien er meget interessante med tanke på
støy i barnehager, der 90 prosent av de ansatte per i dag er kvinner
(Utdanningsdirektoratet, 2023).
Støy og hørsel i barnehage
Det er bemerkelsesverdig lite forskning på støy i norske
barnehager. Forskning på konsekvenser for hørselen av å bli utsatt for støy på
arbeidsplassen, har i hovedsak foregått på mannsdominerte arbeidsplasser med
høy grad av eksponering for støy. Det er et godt dokumentert forhold mellom
støy på arbeidsplassen og hørselstap. Derimot finnes det lite forskning som
vurderer risikoen for hørselsrelaterte symptomer i kvinnedominerte yrker, som
barnehagelærere (Fredriksson mfl., 2019). I barnehager er hovedkilden for støy
barnas stemmer, skrik og lekaktiviteter, og derfor er det vanskelig å dempe
kilden til støyen (Fredriksson mfl., 2019, Sjödin mfl., 2012c).
Støy i barnehager er en mye mer kompleks utfordring
sammenliknet med de tradisjonelle støyproblemene i yrkeslivet (Sjödin mfl.,
2012c). Miljødirektoratet har en oversikt over støykilder, men støy fra barns
stemmer, skrik og lekaktiviteter er ikke registrert som en støykilde
(Miljødirektoratet, 2020). En kan spekulere i om denne formen for støy er
oversett eller ikke anerkjent av myndighetene.
Lindblad mfl. (2014) utførte en studie i Sverige hvor
formålet var å se om de kunne finne dysfunksjoner assosiert med indre øret
(cochlea) eller i dets reguleringssystemer som kunne forklare
hørselsutfordringer hos personer med typiske eller nært-typiske audiogrammer.
De fant at støyeksponering under risikonivåene kan forårsake dysfunksjon
i det indre øret. Forfatterne fastslår at også tinnitus, sensitivitet for høy
lyd (hyperakusis) og forvrengninger av lyd er hørselsproblemer, ikke bare
nedsatt hørsel (Lindblad mfl., 2014).
272 personer i yrkesalder som hadde tinnitus eller andre
hørselsutfordringer, og som ikke brukte høreapparater, ble testet med flere
avanserte metoder i en periode over tre år. 193 personer gjensto etter
eksklusjonskriteriene, og disse ble inndelt i fire grupper etter yrker:
utdanning (lærere, hvorav 1/3 var barnehagelærere), musikk, industri og andre
(personer med lav til moderat grad av yrkesstøyeksponering) (Lindblad mfl.,
2014).
Resultatene viste at 69 % hadde både tinnitus og var
lydsensitive, 22 % hadde kun tinnitus, 7 % kun lydsensitivitet, og 2 %
hadde ingen av disse symptomene, men opplevde vansker med å høre i støy
(Lindblad mfl., 2014). Resultatene på lydtestene viste at yrkesgruppen andre
hadde små avvik fra alderstypisk hørsel, mens industri hadde
substansielle avvik på alle testene. Yrkesgruppen musikk viste noen
avvik på enkelte tester, men ellers typiske resultater (Lindblad mfl., 2014).
Det var estimert at på grunn av den høye lydeksponeringen
mange musikere hadde, at resultatene ville vise mer dysfunksjon i hørsel enn
hos lærerne. Derimot så det ut til at musikerne hadde mer kontrollerbare
lydmiljøer og ikke var utsatt for særlig uventet støy fra lydutstyret. I
kontrast viste resultatene fra utdanningsgruppen (lærerne) lignende
resultater som for industrigruppen, og mye verre resultater enn typisk for
middelaldrende personer uten hørselsvansker, når det gjelder forward maskering
og talegjenkjenning i støy. Studien viste dessuten at lærerne hadde dårlig
temporal prosessering på lik linje med gruppen som var utsatt for industristøy.
Studien indikerte at personer som arbeider i støyeksponering
under eller nær risikonivået for skadelig støy, kan utvikle
hørselsutfordringer. Flere av lærerne var eksempler på dette, muligens fordi de
arbeidet under mindre gunstig arbeidsmiljø og grunnet individuell
mottakelighet. Medisinske eller andre ikke-auditive selvrapporterte faktorer
kunne ikke forklare lærernes dårlige resultater (Lindblad mfl., 2014).
Disse funnene støttes av en nyere svensk studie fra 2019,
hvor Fredriksson mfl. utførte en kohortstudie som var basert på et utvalg av
4718 kvinnelige barnehagelærere, med en tilfeldig utvalgt kontrollgruppe av
4122 kvinner fra befolkningen generelt. Studien benyttet spørreskjema for å
samle inn det selvrapporterte datagrunnlaget. Sammenlignet med kontrollgruppen
hadde barnehagelærerne dobbelt så høy hyppighet av lydindusert auditiv fatigue
og lydsensitivitet, og nesten dobbelt så høy hyppighet av vansker med å
oppfatte tale. Forekomstrisikoen var trippelt så høy for lydsensitivitet, og
dobbelt så høy for oppfattelse av tale. Økningen for nedsatt hørsel og tinnitus
var noe lavere, men statistisk signifikant. Studien konkluderte med at å
arbeide som barnehagelærer økte risikoen for selvrapporterte hørselsrelaterte
symptomer.
Noe forskning konkluderer med at barnehagepersonale ikke har
mer nedsatt hørsel enn befolkningen generelt. I 2015 utførte en gruppe norske
forskere en stor systematisk review av studier på yrkesrelatert støy og hørsel
(Lie mfl., 2015). Når det gjaldt funn for barnehageansatte, ble det referert
til tre skandinaviske studier om nedsatt hørsel: Gärding (1980), Rubak, Koch,
Koefoed-Nielsen, Bonde & Kolstad (2006) og Engdahl & Tambs (2010).
Forfatterne fant at det ikke var nok evidens for at yrkesstøy forårsaket
nedsatt hørsel hos barnehageansatte, fordi støynivået antakeligvis var for lavt
til dette. De konkluderte derfor med at barnehageansatte har hørsel som ikke
skiller seg fra andre yrkesgrupper (Lie mfl., 2015).
I de tre inkluderte studiene (ibid.) har forskerne ikke
undersøkt andre typer hørselsutfordringer som for eksempel lydsensitivitet
eller auditiv fatigue. På bakgrunn av dette kan det være en feilslutning å
presentere barnehageansattes hørsel som typisk, og at den ikke skiller seg fra
andre yrkesgrupper. Denne påstanden støttes av flere studier som finner andre
hørselsutfordringer enn nedsatt hørsel blant barnehageansatte (Lindblad mfl.,
2014; Fredriksson mfl., 2019).
Vi må unngå at det etableres en generell oppfatning av at
hørselsvansker kun dreier seg om nedsatt hørsel, fordi dette kan bidra til at
en glemmer å rette søkelyset mot andre viktige hørselsvansker som påvirker
helsen negativt. STAMIs store undersøkelse av norsk arbeidsmiljø og helse fra
både 2018 og 2021 refererer blant annet til Lie mfl. (2015) sin review når de
omtaler støy og hørsel, og rapporterer kun om utfordringer med nedsatt hørsel
og tinnitus.
Barnehagers lydnivå og lydmiljø
Flere studier har vist høye lydnivåer i barnehager verden
over. En studie over fire dager av gjennomsnittlig støyeksponering i to
klasserom i to brasilianske barnehager viste støyverdier mellom 40,6 dB og
105,8 dB. De eldre barna forårsaket høyere lydnivå enn de yngre. De roligste
aktivitetene var maling og skriving, og de mest bråkete var frilek og
«aktivitetstid» (Kemp, Delecrode, Guida, Ribeiro & Cardoso, 2013). En
studie av 18 klasserom i 10 barnehager på Kreta viste et støynivå på mellom
71,6 – 82,9 dB. I tomme klasserom lå støyen på mellom 48,2 – 59,6 dB
(Chatazakis mfl., 2013).
Kaluzaja & Lakisa (2016) fant et gjennomsnitts støynivå
på 70 dBA i barnehagene i Latvia, Riga. Forfatterne påpekte at den kulturelle
atferden i læringsinstitusjonene hadde forandret seg i løpet av de siste ti
årene, og at barna var blitt mer bråkete. Som et resultat av dette måtte
personalet heve stemmen sin mer. Dette støttes av studien til Södersten,
Granqvist, Hammarberg & Szabo (2002), som studerte ti barnehagelæreres
stemmebruk i Sverige. De fant at barnehagelærerne i snitt snakket 9.1 dBA
høyere enn bakgrunnsstøyen, som hadde et gjennomsnitt på 76.1 dBA, med
variasjon fra 73.0–78.2 dBA. Disse funnene indikerte at lydnivåene nådde opp
til skadelige nivåer mellom 82.1–87.3 dBA når personalet måtte heve
stemmebruken som følge av støy. Mealings mfl. (2015) viste i sin studie at 5
prosent av den generelle befolkningen i Australia opplevde vokal fatigue, mens
80 prosent av barnehage- og skolelærere gjorde det. Forfatterne konkluderte med
at årsaken var at de måtte heve stemmen over et komfortabelt nivå for å bli
hørt.
Sjödin mfl. (2012c) fant at individuell gjennomsnitts
lydeksponering for ansatte i barnehage var 71 dBA, mens de stasjonære målingene
viste et gjennomsnitt på 63 dBA. Gjennomsnittlig forekomst av lydeksponering
med helsefarlig støy over 85 dBA var 66 per time. Støyen forekom sporadisk og
kom noen ganger overraskende på. Støynivåene hadde lav forskjell barnehagene
imellom, men det var signifikant forskjell mellom de individuelle og de
stasjonære målingene. Altså, det forekommer helsefarlig støy i barnehage, men
den er ikke kontinuerlig.
Waye mfl. (2010) studerte 67 barnehager i Sverige og fant
maksimumsnivåer på 110–115 dB. 59 prosent av personalet rapporterte at de var
ganske, veldig eller ekstremt irriterte på grunn av støy. Mer enn 50 prosent av
barna rapporterte om høye og sinte/skrikende lyder ofte eller veldig ofte.
Forfatterne fant også at barna ble utsatt for signifikant mer støy enn de
ansatte (i gjennomsnitt 84 dB vs. 77 dB).
Södersten mfl. (2002) målte et gjennomsnittlig støynivå på
76,1 dB i sin studie av kvinnelige barnehagelæreres stemmebruk.
Barnehagelærerne hadde et gjennomsnittlig lydnivå på sin stemmebruk i løpet av
arbeidsdagen på 85,4 dB (ibid.). Denne studien peker også på store avvik i
nivåer av støy i barnehagene. De mener at anbefalinger ikke er nok, og de
etterlyser lovgivning for støynivåer som står i relasjon til forståelse av
tale.
Södersten mfl. (ibid.) skriver at anbefalt støynivå i
Sverige i rom hvor tale er viktig for kommunikasjon, er på mellom 50–55 dB. I
Norge gjelder anbefalingen på 55 dB for klasserom i skoler hvor det er behov
for uanstrengt samtale og vedvarende behov for konsentrasjon. Barnehagenes
maksgrense er satt til 70 dB. Her begrunnes det med at det er viktig for
arbeidsforholdene å kunne føre samtaler og ha høye krav blant annet til
oppmerksomhet (Arbeidstilsynet, 2020).
Jorunn Simarud Stabell (2012) utførte i regi av Private
barnehagers landsforbunds bedriftshelsetjeneste støymålinger i 64 norske
barnehager. De fant et gjennomsnittlig daglig støyeksponeringsnivå (8 timer) på
80,7 dB. 79 prosent av barnehagene hadde peakverdier over 130 dB. Ingen av
barnehagene lå under 70 dB, som er tiltaksgrensen slik forskriftene krever.
Gjennomsnittsverdiene av peakverdiene var mindre interessante, skrev Stabell,
da hver eneste peakverdi over 130 dB er kritisk og bør bli registrert som avvik
Studien refererte også til støymålinger fra barnehager i
Sandnes kommune utført i perioden mellom 2006–2008 som viste et daglig
støyeksponeringsnivå på 82 dB, og fra Modum kommune i 2007–2009 med et snitt på
79 dB. Støymålinger utført i Bø kommunes barnehager i 2013 viste et
gjennomsnittlig daglig støyeksponeringsnivå på 78,3 dB, og impulslyd (PeakC) lå
på mellom 121 og 135 dB (Mathiesen, 2013). Disse funnene bekrefter et trolig
for høyt støynivå i barnehager i Norge.
Ifølge det svenske Arbetsmiljöverkets rapport fra 2010 er
barnehage et av de arbeidsmiljøene med mest økning i støyrelatert dårlig helse,
stress og fysiske plager (Sjödin mfl., 2012b). Studien til Sjödins mfl. (2012a)
viste at de ansatte hadde høy energi og motivasjon når de var på jobb, samtidig
som de hadde høye nivåer av stress. Dette indikerer en økt risiko for stress og
utbrenthet/fatigue når man arbeider i større barnegrupper. Ansatte som lider av
utbrenthet, har lavere kapasitet for å håndtere stress og arbeidsmengde, men
også en høyere sensitivitet overfor et komplekst lydmiljø. Dette gir en innsikt
i hvordan lydmiljøet påvirker helsen. Langtidseffekten av støyeksponering er
sannsynligvis kombinert med, og noen ganger overstyrt av, andre arbeids- og
ikke-arbeidsrelaterte faktorer. Det er behov for mer forskning på dette temaet
(Sjödin mfl., 2012a).
Akustikk
Akustikk betyr læren om lyd, men brukes ofte som en
fellesbetegnelse for lydforholdene i et rom (Kunnskapsbanken, 2018). Høy
bakgrunnsstøy skaper vansker for oppfattelsen av tale, ikke bare for de med
nedsatt hørsel, men også for de med typisk hørsel. Bakgrunnsstøy kan forstyrre
taleoppfattelse ved at den maskerer akustiske og lingvistiske hint som ligger
tilgjengelig i budskapet, og da særlig de trykksvake konsonantene i språket.
Redusert oppfattelse av konsonanter påvirker taleoppfattelse i stor grad, fordi
mellom 80–90 prosent av de meningsbærende enhetene i språket vårt ligger i
konsonantene (Smaldino, Kreisman, John & Bondurant, 2015).
I en barnehage kan det være en utfordring at mange snakker
samtidig. Oppfattelse av tale-i-støy, og da særlig tale-i-tale, utgjorde et
problem i form av konkurrerende akustiske og lingvistiske signaler, særlig for
personer med nedsatt hørsel (Dai, McQueen, Hagoort & Kösem, 2017;
Boulenger, Hoen, Ferragne, Pellegrino & Meunier, 2009).
Hva sier lovverket?
Barnehagene faller utenfor kravet om strategisk
støykartlegging og handlingsplaner i henhold til Forurensningsforskriften
(2004, §5-2). Arbeidstilsynet har fastsatt tiltaksgrense for gjennomsnittsstøy
målt over åtte timer på 70 dB. Forskrift om utførelse av arbeid §4-16,
«Særskilte tiltak mot støy ved overskridelse av tiltaksverdiene», krever at
støybelastningen søkes redusert til minst 10 dB under tiltaksverdi
(Arbeidstilsynet, 2020). Så hvilket regelverk sørger for at barnehagene måler
støyen og fører kontroll med at grenseverdiene ikke overskrides?
Det ene svaret kan vi finne i Arbeidsmiljøloven
(2006), som fastsetter regelverk for alle arbeidsplasser i Norge. § 4-4 stiller
kun generelle krav til det fysiske arbeidsmiljøet. Her står det at
arbeidsmiljøfaktorer som støy skal være fullt ut forsvarlig ut ifra
arbeidstakernes helse, miljø med mer. § 3-1 omhandler krav til systematisk
helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS). §§2-1 og 2-3 omhandler arbeidsgivers
plikt til å følge loven, og arbeidstakers medvirkningsplikt om blant annet å
melde ifra om forhold som kan medvirke til fare for helsen.
Det andre svaret kan vi finne i Forskrift om miljørettet
helsevern i barnehager og skoler (1996, §4), som fastslår at virksomhetens
eier skal påse at det er etablert et internkontrollsystem, og at det er leder
av virksomheten som har ansvar for å påse at bestemmelsen i forskriften
overholdes. §21 i samme lov fastslår at virksomhetens lokaler og uteområde skal
ha tilfredsstillende lydforhold.
Ordlyden i loven og forskriften er svært generelle. Svaret
på spørsmålet ovenfor om hvilket regelverk som sørger for at barnehagen måler
støy og kontrollerer at grenseverdiene ikke overskrides, er derfor at det ikke
finnes noe regelverk som sørger for dette. Det stilles ikke spesifikke krav om
verken kartlegging av risiko for støy eller til målinger av støy, kun generelle
krav om HMS og «tilfredsstillende lydforhold». Det ser altså ut til at det
overlates til den enkeltes skjønnsmessige vurdering om støyforholdene på egen
arbeidsplass utgjør en fare for egen helse. Jeg tør påstå at den enkelte
arbeidsgiver og arbeidstaker ikke har god nok kunnskap om hørsel, støy og
akustikk til å kunne vurdere dette. Da er det heller ikke riktig å overlate
hele ansvaret til dem.
Metode
Studiens metodiske rammeverk er en kvantitativ nettbasert
spørreundersøkelse som ble gjort tilgjengelig i februar og mars 2020. De aller
fleste svarene kom inn i løpet av februar og før nedstengingen av landet i
forbindelse med korona den 12. mars. Utvalget i studien er barnehageansatte i
en stor kommune på Østlandet. Både private og kommunale barnehager ble
forespurt. Målet var at alle ansatte som jobbet med barn på avdeling, skulle få
mulighet til å delta. Åpne barnehager ble ikke tatt med fordi det ikke var
relevant for studiet. Formålet var å studere barnehageansatte.
Informanter
Alle styrere i barnehagene i kommunen ble kontaktet direkte
per telefon, hvorav sju ble kontaktet kun på e-post. Styrerne fikk tilsendt
e-post med lenke til den nettbaserte undersøkelsen som de skulle videresende
til alle sine ansatte. I tillegg fikk de tilsendt et informasjonsskriv som de
kunne ta utskrift av, og legge tilgjengelig for de ansatte. Det ble ikke sendt
ut en annengangs påminnelse om studien.
Åtti prosent av kommunens barnehager er representert i
studien. Det var totalt 144 informanter som ga sitt samtykke, og svarte på
spørreskjemaet (N = 144). Studien har ingen bortfall. Det varierte imidlertid
hvor mange ansatte det var i hver barnehage, og hvor mange ansatte som svarte
på spørreskjemaet (fra 1–9 svar pr. barnehage), noe som kan ha påvirket
resultatet. Mulige feilkilder kan være at det i noen barnehager hadde blitt
lagt mer vekt på ansattes bevissthet og kunnskap omkring støy enn andre barnehager,
og noen respondenter kan tenkes å være mer opptatt av temaet fordi de selv har
plager. Dette må tas med i betraktning når resultatene vurderes.
Det var en styrke at hovedvekten av spørsmålene var
validerte. En begrensning ved denne studien er at det ikke ble stilt spørsmål
om respondentenes helse, noe som kan ha hatt betydning for deres hørsel eller
eksponering for støy på fritiden.
Dataanalyse
Da dataene skulle analyseres nærmere, ble verdiene for
stillingstype/utdanning slått sammen til to verdier: «pedagoger» og «annet
personale». Frekvensfordelingen viste da 55 % (N = 79) pedagoger og 45 % (N =
65) annet personale. Variablene for «vurderer å bytte jobb på grunn av støy»
ble slått sammen til en todelt kategori der «helt enig / litt enig» ble slått
sammen til enig, og kategoriene «helt uenig / litt uenig» ble slått sammen til
uenig. Frekvensfordelingen viste at 21 % (N = 30) var enige, og 79 % (N = 114)
var uenige at de vurderte å bytte jobb på grunn av støy på jobb.
Det ble også utført en frekvensanalyse for å se fordelingen
av ansatte når det gjaldt hvilken type avdeling de arbeidet på. Denne ble
fordelt på tre kategorier – småbarnsavdeling, storbarnsavdeling og
aldersblanding. Aldersblandingskategoriene 0–6 og 1–4 ble slått sammen til en
kategori. Frekvensfordelingen viste da at 43 % (n = 62) jobbet på
småbarnsavdeling, 44 % (n = 63) på storbarnsavdeling og 13 % (n = 19) på
aldersblandet avdeling.
Variablene for «ansiennitet» og «antall barn på avdeling» er
kontinuerlige variabler. Variabelen «alder» er grovkategorisert med tiårs
intervaller i spørreskjemaet og dermed ikke kontinuerlig. Variabelen er derfor
ikke helt presis, men noe forenklet. Aldersvariabelen hadde til sammen seks
inndelte kategorier. Den ble likevel tatt med i korrelasjonsanalysen fordi
opplysningene den ga, ble vurdert som interessante.
For å forenkle analysen ble det laget additive indekser
(additiv indeks = en indeks som er satt sammen av to eller flere
variabler/indikatorer der verdiene på de enkelte indikatorene summeres for hver
enhet). Dette ble gjort for å få med alle aspektene ved de forholdene som ble
undersøkt.
For at det skulle være meningsfullt å slå sammen variabler
til en total variabel, var det ønskelig at variablene omhandlet ulike sider ved
samme tema. De variablene som ble vurdert til å handle om samme tema, ble
inkludert i de additive indeksene. For indeksen «totalt opplevd støy» ble
følgende tre variabler inkludert; «jeg forstyrres av støy når jeg er inne»,
«lydnivået er iblant så høyt at jeg har vansker for å høre hva andre sier», og
«jeg må heve stemmen når jeg skal gi beskjeder eller prate med andre».
For indeksen «totalt opplevd lydsensitivitet» ble følgende
fem variabler inkludert; «jeg har vansker med å holde fokus i et miljø med mye
lyd/støy», «jeg blir stresset/irritert av høye lyder/støy», «jeg har vansker
med å ignorere lyder omkring meg», «jeg blir følelsesmessig sliten av høye
lyder/støy» og «når jeg har kommet hjem fra jobb, er jeg særlig sensitiv
for/blir sliten av høye lyder/støy». Det siste spørsmålet gjaldt
lydsensitivitet etter jobb, men er tatt med fordi det er en del av den totale
opplevelsen av lydsensitivitet.
Svarene i spørreundersøkelsen ble konstruert slik at
sifferet 1 tilsvarte «helt enig», 2 tilsvarte «litt enig», 3 tilsvarte «litt
uenig» og 4 tilsvarte «helt uenig». Indeksen ble konstruert ved en enkel
addisjon av de aktuelle variablene. Indeksen «totalt opplevd støy» inneholdt
tre variabler, og varierte fra 3 (svarte «helt enig» på alle de tre påstandene
om plager) til 12 (svarte «helt uenig» på alle). Tilsvarende varierte indeksen
«totalt opplevd lydsensitivitet», som inneholdt fem variabler, mellom 5 (svarte
«helt enig» på alle) og 20 (svarte «helt uenig» på alle). Det vil si at jo
lavere siffer som vises i indeksen, jo større var de rapporterte plagene.
Det ble utført frekvensanalyse på begge indeksene.
Variabelen «totalt opplevd støy» viste en skjevhet i fordeling, med relativt
mange som rapporterte mye støy. Variablene «totalt opplevd lydsensitivitet» var
mer normalfordelt, selv om det også her var ganske mange som rapporterte
betydelige plager. Ettersom hypotesene for studien handlet om graden av opplevd
støy og lydsensitivitet, ble resultatene for disse to temaene analysert nærmere
ved å se på individuelle kjennetegn og forhold i arbeidsmiljøet. Følgende
metoder ble brukt: krysstabeller, gjennomsnittsanalyse og korrelasjon.
Etiske hensyn
Studien er godkjent av Norsk senter for forskningsdata
(NSD), ref.nr. 722494, og er i tråd med de etiske retningslinjene til Den
nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH).
All databehandling og analyse ble utført i portalløsningen Tjenester for
sensitive data (TSD). Deltakerne ble informert om at deltakelsen var frivillig
og anonym. For å ivareta barnehagenes anonymitet ble også kommunen anonymisert.
Resultater
Resultatene presenteres på bakgrunn av forskningsspørsmålene
stilt tidligere i artikkelen, dels deskriptivt og med korrelasjonsanalyse.
Støy
Respondentene ble bedt om å svare på følgende: «Hvor enig
eller uenig er du i følgende påstander, når du er på din avdeling?»
Resultater viste også at totalt opplevd støy var lavere på
småbarnsavdeling sammenliknet med de to andre typene avdeling. Det var relativt
liten forskjell mellom storbarnsavdeling og aldersblandet avdeling, men støyen
ble opplevd å være noe høyere på storbarnsavdeling enn på aldersblandet
avdeling. Resultatet for gjennomsnitt for «totalt opplevd støy» basert på
stillingstype viste at det var svært små forskjeller mellom pedagogene og annet
personale.
Resultatet viste at antall ansatte som vurderte å bytte
jobb, rapporterte betydelig mer opplevd støy enn ansatte som ikke vurderte å
bytte jobb.
Lydsensitivitet/hyperakusis
Respondentene ble bedt om å svare på følgende: «Hvor enig
eller uenig er du i følgende påstander om din følsomhet for lyd når du er på
jobb?»
Det var mindre forskjeller her mellom personale på ulike
typer avdelinger. Småbarnsavdelinger kom best ut med noe høyere skåre.
Forskjellene mellom storbarns- og aldersblandete avdelinger var svært små.
Resultatet for gjennomsnitt for «totalt opplevd lydsensitivitet» basert på
stillingstype viste at pedagogene rapporterte noe mer opplevd lydsensitivitet
enn annet personale.
Resultatet viste at antall ansatte som vurderte å bytte
jobb, rapporterte vesentlig mer opplevd lydsensitivitet enn ansatte som ikke
vurderte å bytte jobb. De additive indeksene for totalt opplevd støy og totalt
opplevd lydsensitivitet ble sammenliknet med de individuelle faktorene alder,
ansiennitet og stillingsprosent, og med følgende kjennetegn ved avdelingen:
antall barn på avdeling. Metoden for denne analysen var bivariat korrelasjon:
korrelasjon mellom additiv indeks «totalt opplevd støy», «totalt opplevd
lydsensitivitet» og variablene «ansiennitet», «alder», «stillingsprosent» og
«antall barn på avdeling».
Resultatene viste en klar sammenheng mellom opplevd støy og
antall barn på avdeling, med en statistisk signifikant korrelasjon på
0,01-nivå. For opplevd lydsensitivitet var det også klar sammenheng med antall
barn på avdeling, med en statistisk signifikant korrelasjon på 0,05-nivå.
Korrelasjonen var negativ, fordi svarvariablene var konstruert slik at jo
lavere siffer på den additive indeksen, jo større var plagene. Resultatene for
variablene ansiennitet, alder og stillingsprosent var ikke signifikante, og de
viste ikke noen vesentlig sammenheng verken med opplevd støy eller opplevd
lydsensitivitet.
Det ble utført t-test-analyser for å se på gjennomsnittlige
forskjeller mellom gruppene som vurderte å bytte jobb (21 %), og de som ikke
vurderte å bytte jobb (79 %) gjeldende variablene «totalt opplevd støy» og
«totalt opplevd lydsensitivitet» (jf. tabell 3 og 5). Resultatet for «totalt
opplevd støy» viste en signifikant gruppeforskjell av opplevd støy mellom de
som vurderte å bytte jobb, og de som ikke vurderte dette (t = -3,65, p = <0,001).
Resultatet for «totalt opplevd lydsensitivitet» viste en signifikant
gruppeforskjell av opplevd lydsensitivitet mellom de som vurderte å bytte jobb,
og de som ikke vurderte dette (t = -4,94, p = <0,001).
Andre hørselsutfordringer
Respondentene ble bedt om å svare på følgende: «Hvor enig
eller uenig er du i følgende påstander om din hørsel?»
Håndtering av støy:
Påstander om håndtering av støy på arbeidsplassen ble stilt
på arbeidsgivernivå, avdelings- og individuelt nivå.
Diskusjon
De mest interessante resultatene i denne studien var at et
høyt antall ansatte rapporterte at de var plaget av støy og lydsensitivitet.
Det var sterk sammenheng mellom totalt opplevd støy og totalt opplevd
lydsensitivitet. De som vurderte å bytte jobb, rapporterte betydelig mer
opplevd støy og lydsensitivitet enn de som ikke vurderte jobbytte.
Når det gjaldt håndtering av støy, var et mindretall helt
enige i at det var utført tiltak for å redusere støy, samt at det var et stort
gap mellom antall rapporterte hørselsutfordringer og antall som rapporterte
jevnlig kontroll av hørselen.
Videre i artikkelen vil jeg drøfte funnene i min studie i
lys av eksisterende forskning og gjeldende lovverk samt belyse noen praktiske
implikasjoner. Jeg vil henvise mye til svenske studier ettersom de har forsket
på forholdene i skandinaviske barnehager, og i tillegg vil jeg ta med noe
internasjonal forskning som er relevant for denne studien.
Støy
Mine funn viser høy grad av opplevd støy blant ansatte.
Dette samsvarer med Sjödin mfl. (2012c), som fant høye verdier av irritasjon
grunnet støy, hvor respondentene oppga at irritasjonen var «ganske» til
«veldig» irriterende. Waye mfl. (2010) rapporterte at ansatte var «ganske,
veldig eller ekstremt» irritert på grunn av støy, med et noe lavere snitt av
opplevd støy enn min studie. Ettersom respondentene hadde blitt bedt om å
vurdere etter forskjellige kriterier, kan det være vanskelig å sammenlikne disse
resultatene. «Ganske irritert» kan tolkes som mer plaget enn «litt enig», slik
det ble etterspurt i min studie. Her kan spørsmålets formulering muligens
forklare forskjellene mellom resultatene.
Fredriksson mfl. (2019) rapporterte at 75 % av
barnehagelærerne måtte heve stemmen på jobb og hadde vansker med å høre hva
andre sier på grunn av støy. Kaluznaja & Lakisa (2016) fant at 93 % av de
barnehageansatte følte behov for å heve stemmen. Min studie fant at 65 % måtte
heve stemmen, og at 76 % hadde vansker med å høre. Vi ser at resultatene mellom
min og andre studier varierer, men at de jevnt over rapporterer høye tall når
det gjelder påvirkninger av støy.
Når det gjelder svært høy og skadelig støy, er det
interessant å se at fire av fem i denne studien rapporterte å ha blitt skreket
høyt i øret. Det er rimelig å anta at mange av disse skrikene kan ha vært over
peak nivå 130 dB. Andre studier rapporterte også om forekomst av støynivåer
over peak-grensen (Stabell, 2012; Waye mfl., 2010). Som Stabell (2012) skriver,
er det mindre interessant å vite snittet av forekomst av peak-støy ettersom
hvert enkeltstående tilfelle av peakverdier er uønskelig og burde rapporteres
som avvik.
Det at så mange barnehageansatte har opplevd sterkt skrik i
øret, viser at forekomsten er høy, samt at det kan være vanskelig å beskytte
seg for den type støy. Sjödin mfl. (2012c) beskrev raske endringer i støynivåer
som en grunnleggende del av lydeksponeringen i barnehage, hvor lyden først og
fremst ble dominert av barnas stemmer. Forfatterne skrev at tale og lytting er
sentrale aspekter ved arbeidet i barnehage, og dette gjør barnehagearbeid svært
sensitivt for støy. Samtidig opplevde de ansatte at det var vanskelig å
beskytte seg for denne støyen ettersom bruk av ørebeskyttere demper hørselen,
og det kom i konflikt med det pedagogiske arbeidet og det å ivareta barna
(Sjödin, 2012b).
Min studie rapporterte at 6 % brukte hørselsbeskyttelse,
hvorav kun 1 % svarte «helt enig». Fredriksson mfl. (2019) rapporterte 3 % bruk
av hørselsbeskyttelse. Mine funn er i tråd med øvrig forskning om at det kan
virke uhensiktsmessig å måtte dempe hørselen for å beskytte den når en jobber i
barnehage.
Min studie viste at ansatte på småbarnsavdelinger opplevde
noe mindre støy enn på andre type avdelinger. Dette skilte seg fra andre
internasjonale studier som jeg har henvist til tidligere i artikkelen, som
viste at yngre barn skapte mer støy. Ulik kultur og organisatorisk praksis kan
bidra til disse forskjellene. I Norge har avdelinger med barn under 3 år større
voksentetthet enn avdelinger med barn over 3 år (Barnehagefakta, 2020). Dermed
har norske småbarnsavdelinger bedre mulighet til å dele opp barna i mindre
grupper enn avdelinger med eldre barn. Det er interessant at mine funn
samsvarer med forskning som viste at færre antall barn skapte mindre støy
(Sjödin mfl., 2012c). Sjödin mfl. (2012c) fant at det generelle lydnivået samt
antall lydhendelser over 85 dB synker jo færre barn som var til stede.
Jo mer plagsom opplevd støy var, jo større sjanse var det
for at den ansatte vurderte å bytte jobb. Resultatet for gjennomsnittet av
«totalt opplevd støy» basert på «vurderer å bytte jobb» i min studie viste at
en av fem som vurderte å bytte jobb, hadde statistisk signifikant større grad
av opplevd støy sammenliknet med de som ikke vurderte å bytte jobb. Fredriksson
mfl. (2019) fant at 7 % av barnehagelærerne allerede hadde byttet jobb på grunn
av støy. Min studie spurte om jobbytte var under vurdering, så resultatene er
ikke helt sammenlignbare. Det er uansett bekymringsfullt at så mange
barnehageansatte vurderer å bytte jobb på grunn av støy.
Lydsensitivitet
Min studie fant at ca. en tredjedel ansatte var
lydsensitive, men over dobbelt så mange (68 %) rapporterte plager med
sensitivitet for lyd når de var jobb. Sjödin mfl. (2012a) fant en sammenheng
mellom støy og stress, og Hasson mfl. (2013) fant en sammenheng mellom stress
og lydsensitivitet hos kvinner. Stress og støy kan være en årsak til dobbel
prosentandel for lydsensitivitet på jobb i min studie. I tillegg var 67 %
lydsensitive etter arbeidstid. Dette kan indikere auditiv fatigue,
ettersom mindre enn halvparten opplevde seg som lydsensitive i utgangspunktet.
Fredriksson, Hammar, Torén, Tenenbaum og Waye (2015) beskrev auditiv fatigue
som unngåelse av hverdagslige lyder og behov for stillhet. Fredriksson mfl.
(2019) fant at 71 % av barnehagelærerne opplevde auditiv fatigue, samt at det
var statistisk signifikant sammenheng mellom barnehagelærere og
kontrollgruppens deltakelse i «støyende fritidsaktiviteter», der
barnehagelærerne deltok i mindre grad. Mine funn var i samsvar med dette.
Hele 83 % ansatte i min studie rapporterte at de ble
følelsesmessig slitne av støy. Ifølge Sjödin mfl. (2012a) var det flere
subjektive støyvariabler assosiert med irritasjon, utbrenthet og ubalanse i
innsats–belønning som kunne være en risiko for stressnivåer og fatigue når en
arbeidet i større barnegrupper. Fredriksson mfl. (2019) fant at 80 %
barnehagelærere opplevde ubalanse i «innsats–belønning» i arbeidet, 36 %
opplevde høye emosjonelle krav, og 46 % var utsatt for både støy og stress.
Mine funn hadde lignende resultater som de to studiene det refereres til, og
dette kan indikere risiko for økte stressnivåer og utbrenthet på grunn av støy
på jobb.
Når jeg så på gjennomsnittet for «totalt opplevd
lydsensitivitet» basert på «type avdeling» og «stillingstype», fant jeg
lignende resultater som for «totalt opplevd støy». Forskjellene var små, men
med mindre opplevd lydsensitivitet blant de som jobbet på småbarnsavdelinger,
og de som hadde stilling som pedagoger. Sjödin mfl. (2012a) fant at de ansatte
som slet med utbrenthet, hadde lavere evne til å håndtere stress og
arbeidsmengde, samt at de viste økt sensitivitet for det komplekse lydmiljøet.
Videre fant jeg at de som vurderte å bytte jobb, hadde en
betydelig mer opplevd lydsensitivitet enn de som ikke vurderte det. Denne
forskjellen var statistisk signifikant. Dersom utfordringene ikke løses for den
enkelte ansatte, kan konsekvensen bli at vedkommende slutter i jobben.
Resultatene til Hasson mfl. (2013) demonstrerte hvordan kvinner viste symptomer
på lydsensitivitet etter å ha blitt utsatt for stress. I norske barnehager er
90 % ansatte kvinner (Utdanningsdirektoratet, 2023). Det er derfor svært
uheldig at norske myndigheter har så lite søkelys på disse kvinnenes
arbeidsmiljø og helseutfordringer knyttet til stress og lydsensitivitet. Det er
også generelt lite forskning på støy i arbeidsmiljøer som er dominert av
kvinner (Fredriksson mfl., 2015, Fredriksson, Hussain-Alkhateeb & Waye,
2017).
Jeg fant at både «totalt opplevd støy» og «totalt opplevd
lydsensitivitet» hadde signifikant sammenheng med «antall barn på avdeling».
Altså, jo flere barn på avdeling, desto mer opplevd støy og lydsensitivitet
blant de ansatte, noe som samsvarer med funnene til Sjödin et al. (2012c). Det
at opplevd lydsensitivitet økte med antall barn, kan ha sammenheng med det
Fredriksson mfl. (2015) beskriver som en overbelastning av hørselen, på grunn
av et informasjonstungt lydmiljø med mye tale og lydinntrykk i tillegg til et
høyt lydnivå.
Barnehageansatte jobber i et komplekst lydmiljø som gjør at
en må anstrenge seg for å lytte og oppfatte tale. I lys av disse funnene kan en
argumentere for at den totale lytteinnsatsen kan føre til overbelastning av
hørselen, og at dette har sammenheng med store barnegrupper, som igjen kan øke
graden av opplevd lydsensitivitet. Dette er viktig å rette søkelyset mot med
tanke på inntoget av basebarnehager med store grupper av barn, og at flere
tradisjonelle avdelingsbarnehager har økt størrelsen på barnegruppene. Det er
samtidig et hull i norsk forskning på barn i barnehage og hvordan støyen
påvirker deres helse og langtidseffekter av støy.
Andre hørselsutfordringer
Min studie fant at 1 av 5 ansatte rapporterte at de hadde
tinnitus. Av disse var litt over halvparten helt eller litt enige i at de hadde
store plager, og cirka en av tre hadde søvnvansker. Omtrent en tredjedel oppga
å ha nedsatt hørsel. Fredriksson mfl. (2019) fant at cirka 1 av 5
barnehagelærere rapporterte nedsatt hørsel, og mindre enn 1 av 5 hadde
tinnitus. Det var stor variasjon i resultatene for nedsatt hørsel og tinnitus i
forskningen (Fredriksson mfl., 2019; Sjödin mfl., 2012c). Mine funn samsvarer med
disse variasjonene.
Håndtering av støy
Arbeidstilsynet (2020) stadfester at «dersom
risikovurderingen viste at det forelå helserisiko grunnet støy, skulle
arbeidsgiverne sørge for at arbeidstakerne fikk tilbud om egnet
helseundersøkelse med hørselskontroll», dersom arbeidstaker ble utsatt for
gjennomsnittlig støy over 80 dB eller ved peakverdier over 130 dB. Det er
derfor et problem at lovverket per i dag ikke forplikter barnehagene å ha
risikovurdering spesifikt for støy. Arbeidsgiver plikter dessuten å ha
hørselsvern til disposisjon når gjennomsnittsnivået er 80 dB eller mer.
Til tross for at norske støymålinger viser at mange
barnehager ligger over disse verdiene, viste mine resultater at det ikke var
praksis å ha rutine for hørselskontroll av de ansatte. Det var et stort gap
mellom de som opplevde å ha hørselsutfordringer, og de som fikk tilbud om
jevnlig kontroll av hørsel. Tatt i betraktning at en av fem vurderte å slutte i
jobben på grunn av støy, kan tettere oppfølging av hørsel i regi av
arbeidsgiver/bedriftshelsetjeneste være et viktig forebyggende tiltak både for
de ansattes helse og trivsel og for å beholde folk i arbeid.
Studien etterspurte håndtering av støy på avdelingsnivå,
nærmere bestemt fysiske tiltak for å redusere støy. Det tiltaket som i størst
grad ble benyttet, var bruk av lyddempende absorbenter. Mange avdelinger hadde
et stort potensial for å utbedre det fysiske lydmiljøet. Man kan spekulere i om
årsaken til at så mange avdelinger ikke hadde utført tiltak, handler om
manglende kunnskap om hørsel og akustikk hos barnehageeiere, virksomhetsledere
og ansatte, samt mangel på spesifikke krav i lovverket når det gjelder
kartlegging og kontroll av støyverdiene.
Studien så videre på hvordan de ansatte individuelt
håndterte støy. Kun en tredjedel rapporterte at de tok saken videre til
nærmeste leder eller verneombud. Årsaker til dette kan handle om manglende
kunnskap og mangelfulle HMS-rutiner. Dette kan bety at mange ansatte har plager
de ikke får hjelp med, noe som kan forverre situasjonen for den enkelte.
Praktiske implikasjoner
Det er flere sammenhenger og tema i denne artikkelen som det
er behov for mer forskning på, som stress og hørsel, lydsensitivitet og auditiv
fatigue. Ikke minst er det behov for mer kunnskap om barnehagespesifikk støy
for å på best mulig måte ivareta de ansattes helse og forebygge senere vansker.
Det bør også etterlyses et lovverk som regulerer barnehagespesifikk støy og
oppfølging av ansattes lydsensitivitet.
Studiens resultater viste et stort ubenyttet potensial for
forebygging av ansattes helse gjennom bedre oppfølging og kontroll av hørsel og
for utbedringer og kontroll av lydmiljøet i barnehagens avdelinger. Sterke
skrik i øret bør rutinemessig registreres som avvik i henhold til HMS. De
ansatte bør rutinemessig kontakte bedriftshelsetjenesten dersom de plages av
støy og hørselsutfordringer.
Konklusjon
Hypotesene om høy grad av opplevd støy og lydsensitivitet
støttes av funnene i studien, og de mest fremtredende hørselsutfordringene var
lydsensitivitet. Det var indikasjoner på auditiv fatigue. Jo større
barnegrupper, jo mer støy. Det var lav oppfølging av ansattes hørsel i regi av
arbeidsgiver. Et mindretall var helt enige i at de hadde utført fysiske tiltak
for å redusere støy på sin avdeling. 1 av 5 vurderte å bytte jobb på grunn av
støy.
For barnehagebarn er lytting og hørsel viktig for læring.
Det er avgjørende at barna har et godt tilrettelagt lyd- og læringsmiljø.
Resultatene peker på fordelene ved små barnegrupper fremfor store. For å være
en god og pedagogisk omsorgsperson i barnehageyrket er det en forutsetning at
man har nok energi til å være den personen. Støy og lydsensitivitet er
utfordringer som over tid vil kunne påvirke barnehageansattes helse i negativ
retning. Det er derfor en stor fordel om temaet inkluderes i kartlegging og
forskning om norsk helse og arbeidsmiljø.
Denne artikkelen ble første gang publisert i papir- og
e-bladutgaven av tidsskriftet Spesialpedagogikk nr. 1, 2024. Hvis du
vil lese flere artikler eller abonnere på tidsskriftet Spesialpedagogikk: Klikk her:
På denne
nettsiden får du også tilgang til Spesialpedagogikks arkiv med tidligere
publiserte utgaver + forfatterveiledningen vår – hvis du ønsker å skrive noe
selv.
Referanser
Arbeidsmiljøloven (2006). Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og
stillingsvern mv.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62?q=arbeidsmiljøloven
Barnehagefakta (2020). Nøkkeltallene i barnehagefakta.
https://www.barnehagefakta.no/om-nokkeltallene
Boulenger, V., Hoen, M., Ferragne, E., Pellegrino, F. &
Meunier, F. (2009). Real-time
lexical competitions during speech-in-speech comprehension. Speech
Communication, 52(3), s. 246–253. Elsevier. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S016763930900171X
Chatazakis,
N.S., Karatzanis, A.D., Helidoni, M.E., Velegrakis, S.G., Christodoulou, P.
& Velegrakis, G.A. (2013). Excessive noise levels are noted in kindergarten
classrooms in the island of Crete. European Archives of Oto-Rhino-Laryngology,
271(3), s. 483–487.
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00405-013-2442-z
Dai, B.,
McQueen, J.M., Hagoort, P. & Kösem, A. (2017). Pure linguistic interference
during comprehension of competing signals. The Journal of the Acoustical
Society of America, 141(3). https://asa.scitation.org/doi/10.1121/1.4977590
Drugli,
M.B., Solheim, E., Lydersen, S., Moe, V., Smith, L. & Berg-Nielsen, T.S.
(2018). Elevated cortisol levels in Norwegian toddlers in childcare. Early
Child Development and Care, 188(12), s. 1684–1695.
https://www.duo.uio.no/handle/10852/64952
Faktabok om
arbeidsmiljø og helse (2018). STAMI-rapport, 19(3). Statens
arbeidsmiljøinstitutt.
https://stami.brage.unit.no/stami-xmlui/handle/11250/2558672
Faktabok om
arbeidsmiljø og helse (2021). STAMI-rapport, 22(4). Statens
arbeidsmiljøinstitutt. URL: Brage: Faktabok om arbeidsmiljø og helse 2021.
Status og utviklingstrekk (unit.no)
Forskrift
om miljørettet helsevern i skoler mv. (1996). Forskrift om miljørettet
helsevern i barnehage og skoler m.v.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1995-12-01-928
Forurensningsforskriften
(2004). URL: Forskrift om begrensning av forurensning
(forurensningsforskriften) - Lovdata
Fredriksson,
S., Hammar, O., Torén, K., Tenenbaum, A. & Waye, K.P. (2015). The effect of
occupational noise exposure on tinnitus and sound-induced auditory fatigue
among obstetrics personnel: a cross-sectional study. BMJ Open.https://bmjopen.bmj.com/content/bmjopen/5/3/e005793.full.pdf
Fredriksson,
S., Hussain-Alkhateeb, L. & Waye, K.P. (2017). URL:
The-effect-of-occupational-noise-on-hearing-related-symptoms-exploring-mediating-and-modifying-effect-of-annoyance-and-stress.pdf
(researchgate.net). Congress on Noise as a Public Health Problem.
Fredriksson,
S., Kim, J-L., Torén, K., Magnusson, L., Kähäri, K., Söderberg, M. & Waye,
K.P. (2019). Working in preschool increases the risk of hearing-related
symptoms: a cohort study among Swedish women. International Archives of
Occupational and Environmental Health.https://doi.org/10.1007/s00420-019-01453-0
Hasson, D.,
Theorell, T., Bergquist, J. & Canlon, B. (2013). Acute Stress Induced
Hyperacusis in Women with High Levels of Emotional Exhaustion. PLos ONE, 8(1).
https://journals.plos.org/plosone/article/file?id=10.1371/journal.pone.0052945&type=printable
Kaluznaja,
D. & Lakisa, S. (2016). Preschool personnel exposure to occupational noise.
Proceedings of the Latvian Academy of Sciences, 70(5), s. 300–307. Hentet fra:
https://www.researchgate.net/publication/311332862_Preschool_Personnel_Exposure_to_Occupational_Noise
Kemp,
A.A.T., Delecrode, C.R., Guida, H.L., Ribeiro, A.K. & Cardoso, A.C.V.
(2013). Sound pressure level in a municipal preschool. International Archives
of Otorhinolaryngology, 17(2), s. 196–201.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25992013/
Lie, A.,
Skogstad, M., Johannessen, H.A., Tynes, T., Mehlum, I.S., Nordby, K.C.,
Engdahl, B. & Tambs, K. (2015). Occupational noise exposure and hearing: a
systematic review. International Archives of Occupational and Environmental
Health, 87(1), s. 95–110.
https://link.springer.com/article/10.1007/s00420-015-1083-5
Lindblad, A.C., Rosenhall, U., Olofsson, Å. &
Hagermann, B. (2014). Tinnitus
and Other Auditory Problems – Occupational Noise Exposure below Risk Limits May
Cause Inner Ear Dysfunction. PLoS ONE, 9(5).
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0097377
Mathiesen, E.G. (2013). Lydnivå i barnehage. Lydnivået i Bø
kommune og PBLs barnehager. Effekter av støy og mulige tiltak. Masteroppgave.
Høgskolen i Telemark, Institutt for natur-, helse- og miljøvernfag.
https://docplayer.me/49742228-Hogskolen-i-telemark-fakultet-for-allmennvitenskapelige-fag-eldrid-guddal-mathiesen-lydniva-i-barnehager-mastergradsoppgave.html
Mealings,
K.T., Buchholz, J.M., Demuth, K. & Dillon, H. (2015). Investigating the
acoustics of a sample of open plan and enclosed Kindergarten classrooms in
Australia. Elsevier, Applied Acoustics, 100, s. 95–105.
https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2015.07.009
Passchier-Vermeer,
W. & Passchier, W.F. (2000). Noise Exposure and Public Health.
Environmental Health Perspective, 108(1), s. 123–131.
https://ehp.niehs.nih.gov/doi/pdf/10.1289/ehp.00108s1123
Sjödin,
F., Kjellberg, A., Knutsson, A., Landström, U. & Lindberg, L. (2012a). Noise and stress effects on
preschool personnel. Noise & Health, 14(59), s. 166–178. URL: (PDF) Noise
and stress effects on preschool personnel (researchgate.net)
Sjödin, F.,
Kjellberg, A., Knutsson, A., Landström, U. & Lindberg, L. (2012b). Measures
against preschool noise and its adverse effects on the personnel: an
intervention study. International Archives of Occupational and Environmental
Health, 87(1), s. 95–110.
https://link-springer-com.ezproxy.uio.no/article/10.1007/s00420-012-0833-x
Sjödin, F.,
Kjellberg, A., Knutsson, A., Landström, U. & Lindberg, L. (2012c). Noise
Exposure and Auditory Effects on Preschool Personnel. Noise and Health, 14, s.
72–82.
https://www.researchgate.net/publication/224769732_Noise_exposure_and_auditory_effects_on_preschool_personnel
Smaldino,
J., Kreisman, B., John, A. & Bondurant, L. (2015). Room Acoustics and
Auditory Rehabilitation Tehnology. I J. Katz, M. Chasin, K. English, L.J. Hood
& K.L. Tillery (red.), Handbook of Clinical Audiology, 7. utg.. Philadelphia:
Wolters Kluwer Health.
Stabell,
J.S. (2012). Støy i norske barnehager. Ramazzini. Norsk tidsskrift for arbeids- og
miljømedisin, 19(4). URL: ramazzini-4.2012-lr.pdf (legeforeningen.no)
Södersten,
M., Granqvist, S., Hammarberg, B. & Szabo, A. (2002). Vocal behavior and vocal loading
factors for preschool teachers at work studied with binaural DAT recordrings.
Journal of Voice, 16(3), s. 356–371.
https://wwwsciencedirectcom.ezproxy.uio.no/science/article/pii/S08921997020010783
Utdanningsdirektoratet
(2023). Andel menn i barnehager. URL: Andel menn i barnehager (udir.no)
Waye, K.P.,
Agge, A., Hillström, J. & Lindström, F. (2010). URL: (PDF) Being in a
pre-school sound environment - annoyance and subjective symptoms among
personnel and children (researchgate.net) Conference: Internoise, Lisbon,
Portugal