– Er det så mye å skrive om barnehagetanter da?

Spørsmålet kom spontant fra en 50-åring, da jeg fortalte at jeg som nyvalgt leder av Kontaktforum barnehage hadde fått spørsmål om å skrive en fast spalte i Første steg.

Han hadde selv gått i barnehage og har hatt barn i barnehage.

Er vi virkelig ikke kommet lenger? tenkte jeg. Men i stedet for å fyre løs med en rekke argumenter for hvorfor det er viktig med fokus på barnehagen og barnehagelæreren spurte jeg ham om hvordan han selv hadde opplevd sin barnehagetid, og de voksne som jobbet der.

 

«Tante» Bodil

50-åringen fortalte om fine opplevelser fra barnehagen, om «tante Bodil» som alltid var en blid og omsorgsfull voksen med tid til ham, og som likte å leke med ham. Han fortalte at han alltid gledet seg til å komme i barnehagen.

Bodil gjorde at han følte seg, trygg, sett og hørt. For 50-åringen var barnehagetiden fylt med gode opplevelser og vennskap med andre barn. Denne historien får meg til å undre. Hva med de andre barna som gikk i samme barnehagen, ville de kunne dele de samme minnene? Eller var det tilfeldig at Bodil ivaretok akkurat dette barnet så godt?

Vi har et stykke igjen, det er viktig å sette barnehagesaker på dagsorden og å løfte frem barnehagelærerens betydning for kvaliteten i barnehagen. Som nyvalgt sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og kontaktperson barnehage vil jeg jobber for nettopp det. Jeg har vært tillitsvalgt både på arbeidsplassnivå, vært hovedtillitsvalgt og sittet i fylkesstyret i Akershus, sist som nestleder.

Jeg har vært med i mange år og kjenner organisasjonen ganske godt. Dette tror jeg vil være nyttige erfaringer å ta med meg inn i nytt verv. Likevel har jeg mye å lære og jeg gleder meg til å ta fatt på oppgavene sammen med resten av sentralstyret og ikke minst kontaktpersonene i alle fylkene. Jeg ønsker meg et tett og nært samarbeid med alle nivåer i Utdanningsforbundet, og jeg blir veldig glad for å bli invitert ut til klubber, lokallag og fylkeslag.

 

Barnehagepolitisk offensiv

I den kommende perioden vil jeg fortsette det gode arbeidet med Barnehagepolitisk offensiv. Det overordnede målet er en lovfesting av 50 prosent barnehagelærere i barnehagen. Det blir viktig å videreføre arbeidet med å synliggjøre barnehagelærerens kunnskap og kompetanse og å synliggjøre barnehagen som utdanning.

Vi barnehagelærere må alle bidra til å løfte frem de ulike sidene ved barnehagen som utdanning: både omsorg, lek, læring og danning, og barnehagelærerens betydning for dette arbeidet.

Barnehagen har en egenverdi her og nå og er ikke bare et godt grunnlag for barnas fremtid.

 

Arbeidstid

Arbeidstid for barnehagelærere, arbeidet med ny barnehagelov og revidering av rammeplanen er også viktige oppgaver. I skrivende stund er det brudd mellom partene i arbeidstidsforhandlingene.

Utdanningsforbundet krever skjerming av tiden til for- og etterarbeid og ytterligere to timer til samarbeid og aksepterte ikke tilbudet fra KS om en forlengning. Hvis vi ikke kan godta kjennelsen fra nemnda når den kommer, kan arbeidstid bli en del av tariffoppgjøret.

Det viste seg å være problematisk i 2014. Forresten han 50- åringen som likte «tante» Bodil så godt – han kommer ikke til å spørre om det er så mye å skrive om barnehagetanter igjen.

 

  • Ingvild Aga er leder Kontaktforum barnehage i Utdanningsforbundet

 

Dette innlegget var først publisert i tidsskriftet Første steg.

Hele utgaven leser du elektronisk her

 

Powered by Labrador CMS