Barn trenger mannlige rollemodeller

Å samle alle menn på barnehagelærerstudiet kan få flere menn inn i barnehagesektoren.

Det er ingen hemmelighet at det er for få menn som jobber i norske barnehager. I 2014 var neste 10 prosent av alle barnehageansatte menn, ifølge Bufdir. Det er fortsatt langt igjen til målet om at 20 prosent av ansatte i norske barnehager skal være menn.

Dette innlegget var først publisert i Første steg nr. 2/2016

Det er synd for det pedagogiske arbeidet, jobbmiljøet og ikke minst barna i barnehagen. Arbeidsmiljøet er godt tjent med at det er en god miks av kvinner og menn. Alle barn fortjener å ha en mannlig rollemodell, men ikke alle barn vokser opp med en far, eller mannlig omsorgsperson. Temahefte om menn i barnehagen (2006) viser blant annet at over 90 prosent av barna blir boende hos mor etter skilsmissen. Dette er noen av flere grunner til det er viktig å få flere menn inn barnehagen.

 

Samle menn på studiet

En annen faktor som kan bidra til å få flere menn til å ta barnehagelærerutdanning, er å samle dem i samme gruppe på studiestedet.

Ved å skape et godt miljø både faglige og sosialt, kan vi være en pådriver for hverandre og snakke sammen når det til tider går «litt trått». Med flere menn samlet føler du ikke at du er verdens største minoritet på studiet og i yrket.

Vi i Mannlige barnehagelærerstudents forening (MBSF) er i dag 90 medlemmer, det vil si at nesten alle de mannlige studentene ved Høgskolen i Bergen er medlem.

Vi vet om elever som har vurdert å skrifte studie fordi de ikke trivdes på barnehagelærerutdanningen, men som likevel ble takket være MBSF.

MBSF arbeider for å skape blest rundt yrket, utdannelsen og foreningen. Foreningen arbeider for å senke frafallet av mannlige studenter, og å øke studiets anseelse som lederutdanning. Vi har blant annet møtt kunnskapsministeren og snakket om vår hjertesak om flere menn i barnehagesektoren.

 

Ta elever med på tur

Jeg mener det er viktig å starte rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen tidlig. Det kan for eksempel skje ved at de store barnehagesektorene besøker videregående skoler for å fortelle hva som faktisk skjer i barnehagen. Det ultimate ville vært å ta med en gjeng elever på tur med førskolegruppa i barnehagen. Det største problemet for barnehagelærere i dag er at folk flest tror at jobben består av trøsting og bleieskift. Jeg tror en synliggjøring av hva vi faktisk gjør vil øke statusen til yrket og at søkertallet vil gå opp.

Det å få flere menn inn i barnehagen kan også bidra til at flere menn blir værende i yrket. Jeg vet selv at det er mange menn som savner å ha en kompis på jobb. Jeg har selv vært helt alene på pauserommet hvor praten bare går i kjoler, interiør og sminke – da savner jeg virkelig å ha en mannlig kollega på jobb.

 

  • Daniel Lysebo Johansen er 2. års barnehagelærerstudent og presse- og informasjonsansvarlig i Mannlige barnehagelærerstudents forening (MBSF), Høgskolen i Bergen
Powered by Labrador CMS