Morsmålsundervisningen - Norges stebarn
Det er ikke bare i det private næringslivet at innvandrere blir forbigått, mener forfatteren av dette debattinnlegget.
I løpet av de siste ti årene har jeg
vært ansatt i full post som morsmålslærer. Min
utdanning fra mitt opprinnelige hjemland er godkjent til
treårig lærerutdanning. Hvordan har så disse
årene vært? Flotte kolleger, fine elever. Problemene har
norske politikere (som vanlig!) forårsaket. Stadig har det
komme nye regler og påbud. Vi vet aldri hvem som neste
skoleår vil få timer til undervisning fordi kriteriene
for tildeling endres altfor ofte. Etter at Carl I. Hagen for noen år siden
begynte å kritisere også morsmålsundervisningen, har
flere partier hengt seg på. Nå er tilbudet til
fremmedspråklige elever redusert til et minimum opp til fjerde
klasse. Det er opp til den enkelte lærer/rektor å vurdere
om en elev skal få slik undervisning. Og hvem har kompetanse
til å anbefale/avslå en søknad fra foreldrene? Mange foreldre har vært takknemlige for
det nødvendige bindeleddet vi morsmålslærere har
vært til den norske offentligheten. Jeg tør
påstå at mine fremmedspråklige elever har
unngått å havne i kriminalitet takket være en sosial
kontakt mellom hjem og skole som ingen norsk lærer vil
oppnå. Siden jeg inneværende skoleår har
fått redusert 100-prosentposten til noen skarve timer,
søkte jeg på de mange nye stillingene som norsk
lærer i kommunen. Etter så mange år i kommunen
tenkte jeg at noen timer i praktiske fag kunne være
oppnåelig. Men nei. Jeg fikk til svar at de hadde ansatt folk
som hadde hatt årsvikariat… Så kom ikke her og si
at det bare er i det private næringslivet at vi innvandrere
blir forbigått!