Clemet bekymra for videregående skole

Utdanningsminister Kristin Clemet (H) hadde helst sett at flere tok realfag, og at frafallsprosenten var mindre i norsk videregående skole, men hun gleder seg over aktive og medvirkende elever.

Clemet innleda den årlige opplæringskonferansen i Loen i dag, og uttrykte ønsker om å se nærmere på tendensene i den videregående skolen. Hun er fornøyd med at Norge ligger i Europa-toppen i skoledeltakelse, ved at 85 prosent av elever mellom 15 og 19  år er under utdanning.
 
For få tar realfag
Clemet beklager at færre og færre norske elever fristes av realfaga i videregående, noe som har ført til at rekrutteringen til studier innen realfag, naturvitenskap og ingeniørfag i Norge er blant de svakeste i Europa. Andelen studenter som tar slike fag er bare 16 prosent, mot 36 prosent i Finland og rundt 30 prosent i Sverige og Danmark.
 
Lite annet fremmedsråk
Utdanningsministeren synes også det er lite tilfredsstillende at norske elever har så lite undervisning i annet fremmedspråk. Norske elever har bare to år med obligatorisk opplæring i annet fremmedspråk innen videregående opplæring. Gjennomsnittet for resten av Europa er 3,8 år. Gjennom hele skoleløpet har land som Finland og Sverige seks år med opplæring i annet fremmedspråk.
 
Forbedringer
Kristin Clemet ser muligheter for å gjøre noe med disse forholda.
- Jeg har merket meg at Kvalitetsutvalget på dette området har fremmet flere interessante forslag som jeg håper får en bred plass i den kommende høringen, sa hun.
 
Skolen lite utjevnende
Hun påpekte i tillegg at den norske skolen  i liten grad klarer å utjevne forskjeller mellom elevene i forhold til foreldrenes utdanningsbakgrunn: I fag som engelsk, norsk og matematikk har elever av foreldre med høy utdanning klart bedre resultater enn elever av foreldre med lav utdanning. Statsråden viste også til at bare 33 prosent av elevene med foreldre som bare har grunnskole, fullfører videregående opplæring innenfor normert tid. For elever med foreldre som har høy utdanning, er det tilsvarende tallet 68 prosent.
 
Aktive elever
Statsråden ser likevel lyspunkter innenfor den videregående skolen. Hun berømmer elevene for deres aktive deltakelse i utforminga av egen skolehverdag, og hun synes det er positivt at mange lærere tar etterutdanning. Hun understreker at Norge har et godt utgangspunkt for å kunne heve kvaliteten i den videregående skolen.