Leder i Utdanningsforbundet Rogaland, Gunn Reidun Tednes-Aaserød.
Leder i Utdanningsforbundet Rogaland, Gunn Reidun Tednes-Aaserød.

– Lærere som ikke får kontakt med elevene, bør ringe barnevernet

Leder av Utdanningsforbundet i Rogaland sier at noen lærere har meldt ifra om at de ikke får kontakt med alle elevene.

Publisert Sist oppdatert

– Det er noen barn vi ikke får tak i, og dem er vi bekymret for, sier Gunn Reidun Tednes-Aaserød.

Hun oppfordrer lærere til å ha lav terskel for å ta kontakt med barnevernet.

– Dersom en lærer har forsøkt å få tak i en elev tre ganger, enten direkte eller gjennom foresatte, uten å lykkes, bør barnevernet kontaktes, sier hun og legger til:

Leder av Utdanningsforbundet i Rogaland, Gunn Reidun Tednes-Aaserød.
Leder av Utdanningsforbundet i Rogaland, Gunn Reidun Tednes-Aaserød.

– Vi er ungenes advokater.

Fylkeslederen i Rogaland sier til Utdanningsnytt at hun regner med at utsagnet vil skape debatt.

– Men min erfaring som skoleleder er at barnevernet har mye god kunnskap og evner å ta gode avgjørelser. Det er et samarbeid med barnevernet jeg argumenterer for, ikke omsorgsovertakelse.

Direktør for etat for skole i Bergen, Marius Arnason Bøe sier at lærerne der følger elevene tett.

– Jeg vet at det er en del lærere som følger opp enkeltelever tettere. På ungdomstrinnet kan det være en del elever som ikke logger seg på og de må følges opp, sånn at de ikke faller av.

Finnes ikke retningslinjer

Utdanningsdirektoratet opplyser at det ikke finnes noen sentrale retningslinjer for hva lærere skal gjøre dersom elevene ikke logger på.

– Så lenge skolene er stengt, skal ikke skolene føre fravær. Vi har ikke retningslinjer for hva lærere skal gjøre hvis elever ikke logger seg på, skriver direktoratet i en mail til Utdanningsnytt.

De ber samtidig lærere følge opp elevene tett.

– Det er likevel viktig at lærerne følger opp elevene på en god måte og har jevnlig kontakt med elevene om skolearbeidet. For at lærerne skal få grunnlag til å sette karakter, er både deltakelse og innlevering av oppgaver viktig.

Men på Tiurleiken skole i Oslo har lærerne tett kontakt med elevene, og det har gitt resultater. Alle elevene er fortsatt pålogget og følger undervisningen.