Foto: Paal Svendsen
Få alle barn til å delta - 7 gode råd
Barn som befinner seg i utkanten av fellesskapet trenger hjelp til å bli med. Her får du sju gode råd til det pedagogiske arbeidet med aktiviteter, rutiner og lek.
Det er konsulent Line Buer Bjerre ved det danske EVA-instituttet
som deler sine sju tips til hvordan du kan skape deltakelsesmuligheter for barn.
1. Det er lett å si seg enig i at barn som blir møtt og omtalt
som ressurssterke har et bedre grunnlag for å trives og utvikle seg. Men når
barns atferd oppleves som grenseoverskridende, kan det være en utfordring å
forstå barnet og holde oppmerksomheten på barnets ressurser.
Vurder derfor hvordan dere kan støtte hverandre når det er
vanskelig. Snakk for eksempel med hverandre og med barnegruppen om hva hvert
enkelt barn kan bidra med. På denne måten kan du være med på å forsterke det som
faktisk lykkes for barnet, og støtte opp om enda flere vellykkede opplevelser.
2. Hverdagens aktiviteter og rutiner inneholder muligheter for
medvirkning, men også en fare for at barnet opplever å ikke være en del av
fellesskapet. Barn er forskjellige og kan delta på ulike måter – ved å
observere, være aktive eller være de som tar initiativ.
Men dersom ett eller flere barn over tid deltar perifert og
kun er observatører, så vurder hvordan du kan gi barna mer erfaring med å være
aktive eller ta initiativ – for eksempel i mindre grupper hvor det er et
åpenbart rom for å ta barnets preferanser som utgangspunkt.
3. Barn som har andre kulturelle koder for lek, rutiner,
aktiviteter og samhandling enn det som er vanlig i barnehagen, kan ha vanskelig
for å komme inn i fellesskapet og få anerkjennelse for sine erfaringer og
innspill.
Det kan være at det avviker fra normen når en gutt spør om
han kan være Lucia, eller når et barn snakker i munnen til andre barn under
samlingsstunden. Reflekter derfor over hvordan dine normer og verdier påvirker
hvordan du organiserer det pedagogiske læringsmiljøet, hva du forventer av
barna. Og ikke minst hvordan du klarer å fornye den pedagogiske praksisen med
rom for alle barns interesser og bidrag.
4. Barns egeninitierte lek er sentralt for barns muligheter til
å delta i fellesskapet, og er et område hvor pedagogisk personale kan ha særlig
vanskeligheter med å støtte barn i utsatte posisjoner. Barn har variert
kunnskap om hva og hvordan de skal leke. Vurder derfor om barnegruppen ville ha
godt av å ha flere delte historier, erfaringer og temaer å leke med og fra.
Arbeid systematisk med å øke barnegruppens felles kunnskap
om lek og støtte lek som bygger på felles erfaringer ved å tilby barna
relevante rekvisitter, gode lekeområder og inspirasjon til lekens utfoldelse.
5. Empatisk nysgjerrighet på barnas perspektiv på det
pedagogiske læringsmiljøet kan gi ny innsikt og inspirere til nye måter å
organisere praksis på.
Undersøk hvordan det er å være barn i det pedagogiske
læringsmiljøet – i garderoben, under måltider og på lekeplassen. Hvilke
erfaringer har barna mulighet til å gjøre, og hva er de spesielt opptatt av?
Empatisk nysgjerrighet gir innsikt i om praksis oppfyller pedagogiske
intensjoner og perspektiver og preferanser til barna som møtes.
6. Foreldrene har innsikt i hva som kan være utfordrende for
barnet, men også hva som gir barnet opplevelser av mestring. Et godt samarbeid
med foreldrene kan derfor bidra til å holde øye med barnets ressurser.
Samtidig kan barnehagen involvere foreldregruppen som
rollemodeller for et inkluderende fellesskap, for eksempel ved å støtte opp om
at hele barnegruppen omtales positivt, og at lekeavtaler og relasjoner støttes
med inkludering av alle barn.
7. Å skape et inkluderende læringsmiljø, krever at alle ansatte
er påskrudd. Det er viktig å bli enige om hvilke tiltak som må gjøres og hvilke
prioriteringer som må gjøres i løpet av dagen. Det kan handle om alt fra å
skape ro og struktur i overganger til å sørge for at et barn kan fordype seg i
en lek med bil i stedet for å være med på montering.
Samarbeidet krever også felles faglige refleksjoner, for
eksempel i forhold til arbeidsdeling og oppfølging av om det er behov for å
justere innsatsen.