- Trenger mer lederkompetanse
- Den største utfordringa for mange pedagoger er å tørre å være ledere, sier barnehageeier Britt Børke. Hun mener førskolelærere trenger mer lederkompetanse.
Britt Børke er eier og daglig leder i Mormors Have, og har barnehager i Hokksund og Kongsberg. Under PBLs barnehagekonferanse i Bodø denne uka holdt hun et innlegg om lederutvikling og markedstilpasning i barnehagen. Hun mener førskolelærere får for lite opplæring i det å være leder.
- Pedagoger er gode på omsorg og på å motivere, men mange pedagoger sliter med å være klare ledere. De er for snille, og tør ikke flagge bestemmelser, sier hun.
Sjokk
Børke påpeker at i andre bransjer kvalifiserer folk seg til lederstillinger etter hvert. Førskolelærerne går rett ut i lederstilling som nyutdannede.
- Men lederperspektivet er helt fraværende i opplæringa. Høgskolene burde i mye større grad forberede studentene på denne delen av jobben. De skal være personalledere og ha ansvar med en gang de kommer ut i jobb. Det må høgskolene ta innover seg. Mange får sjokk når de kommer ut i jobb, og mange pedagoger syns lederutfordringene er vanskelige, sier hun.
- Folk velger førskolelæreryrket fordi de har lyst å jobbe med barn. Jeg tror det er mange som ikke tenker over hva som faktisk vil ligge i det av lederansvar.
Børke mener høgskolene må legge mer vekt på ledelse i utdanningen. Lengre utdanning kan være en mulig løsning.
Kvalitet og marked
Britt Børke snakket også om utfordringa mellom marked og kvalitet.
- Det er her den store utfordringen for pedagogene ligger, i tilpasningen mellom marked og kvalitet. Du må være veldig bevisst hva du holder på med når du skal balansere disse hensynene, sier hun.