Analfabetisme og prosentregning
Påstanden om en analfabetisme på 20 prosent er hinsides enhver virkelighet. Dersom 175.000 elever forlater ungdomsskolen i løpet av en treårs-periode, vil det bety at 35.000 av disse ikke kan lese og skrive, skriver innsenderen.
"Igjen skal faglige ferdigheter settes i
fokus. Det er ikke akseptabelt at over tjue prosent av elevene
forlater grunnskolen uten å kunne lese og skrive sitt eget
morsmål, slik situasjonen faktisk var i Aps enhetsskole.
Derfor er norskundervisningen styrket med flere timer på
barnetrinnet. Grunnleggende tallforståelse og regneferdighet
er også en sentral del av allmenndannelsen."
Det var ikke Voie, men statsråd Clemet
som først hevdet at 20 prosent av elevene som forlot
ungdomsskolen var å regne som funksjonelle analfabeter. I
ettertid har mange politikere gjentatt Clemet sin påstand.
Læringssenteret i Stavanger hadde i sin
tid ansvaret for at elever på ulike trinn gjennomførte
kartleggingsprøver i norskfaget. I de fleste klasser knyttet
det seg bekymring til et fåtall elever fordi de scoret under
det som var ansett å være en kritisk grense for
klassetrinnet.
I avgangsklassene var det også elever som
scoret under kritisk grense. I denne gruppen kunne det sies at
én av fem var å anse som funksjonelle analfabeter.
Påstanden om en analfabetisme på 20
prosent - slik situasjonen faktisk var i Aps enhetsskole - er
hinsides enhver virkelighet. Dersom 175.000 elever forlater
ungdomsskolen i løpet av en treårs-periode, vil det bety
at 35.000 av disse ikke kan lese og skrive.
Er det en talsmann for et seriøst parti
som hevder dette? I så fall: Er rettsapparatet og kommunene
kjent med det enorme antall erstatningssøksmål som er i
vente?
At Kristin Clemet ikke behersker
prosentregning og at Søren Fredrik Voie mangler grunnleggende
tallforståelse, er ikke elevenes skyld. Skolens problem er
fraværet av opposisjonspolitikere på Stortinget.