Clemet styrker skolen

I Utdanning nr. 22/04 og på utdanning.ws 28.09.04 kritiserer fylkesstyremedlem i Utdanningsforbundet i Nordland, Rolf Solvoll, Clemet for å svikte skolen. Her får han svar fra Høyres utdanningspolitiske talsmann på Stortinget.

Med så mange feile påstander og opplysninger som Rolf Solvoll fremsetter, er det ikke til å unngå at også overskriften "Clemet svikter skolen" blir sterkt misvisende i forhold til Statsrådens arbeid og innsats for en bedre skole.
 
Ennå verre er det at en tillitsvalgt i Utdanningsforbundet, og lærer (?), ikke har registrert at Stortinget nettopp har vedtatt en betydelig innholdsreform i norsk skole. "Kultur for Læring", som stortingsmeldingen heter, representerer på mange måter en liten revolusjon i skolen. Igjen skal faglige ferdigheter settes i fokus. Det er ikke akseptabelt at over tjue prosent av elevene forlater grunnskolen uten å kunne lese og skrive sitt eget morsmål, slik situasjonen faktisk var i Ap`s enhetsskole. Derfor er norskundervisningen styrket med flere timer på barnetrinnet.
 
Grunnleggende tallforståelse og regneferdighet er også en sentral del av allmennutdannelsen. Her har også enhetsskolen sviktet. Nå legges det større vekt på matematikkopplæring og realfag, også i grunnskolen. Derfor igangsettes et storstilt etter- og videreutdanningsprogram for lærere som allerede er i skolen, og matematikkfagets plass i lærerutdanningen styrkes. 
 
Solvoll må for øvrig være helt i utakt med Utdanningsforbundet sentralt, hvor hans egen leder har uttalt at forbundet er rimelig godt fornøyd med Statsbudsjettet og spesielt tiltakene for å etterutdanne lærerne. Det innføres videre opptakskrav til lærerskolene, som også Utdanningsforbundet støtter.
 
Testing og rangering er langt fra det viktigste i den nye skolen. Det viktigste er at hver enkelt elev får utnyttet sine egne evner på en best mulig måte. Da får vi også en kvalitetsskole, hvor nasjonale prøver og tester gir informasjon til den enkelte elev, til foreldre, til skolen og til skoleeieren om hvordan tilstanden er hos en selv, sammenlignet med andre. Dermed er det også mulig å sette inn nødvendige ressurser for resultatforbedring, dersom en lokalt er blitt hengende etter i utvikling og resultater.
 
Når Solvoll hevder at private skoler er sikret bedre finansiering enn offentlige, er dette også direkte feil. Private skoler får bare 85 % av gjennomsnittskostnaden i kommunen fra staten til dekning av sine kostnader. Resten må foreldrene/skolen finansiere selv. Det er også bare en meget svak vekst i antall friskoler i Norge i dag, ikke en "oppgroing" som Solvoll hevder.
 
Ovenstående er bare noen av flere punkter hvor Solvoll enten feilinformerer i sitt innlegg, eller forvrenger virkelighetsbildet. Clemets svikter ikke skolen. Hun arbeider målbevisst for en bedre skole for alle. Det trygger vår fremtid, både i Rana og i resten av landet.