Rettigheter til hjemmeundervisning i videregående skole
Det må komme frem i den sakkyndige vurderingen som gjøres, at eleven vil ha et behov for å få opplæring i hjemmet.
Det er Utdanningsdirektoratet som i et brev til Fylkesmannen i Oslo og Akershus svarer på spørsmål om skoleeier er forpliktet til å gi opplæring hjemme hos elever, i hovedsak elever diagnosen ME (myalgisk encefalopati).
Bakgrunnen for spørsmålet er at fylkesmannen har mottatt flere henvendelser om skoleeier er forpliktet til å gi opplæring hjemme hos elever med ME, som en sykdom som kan være langvarig og innebærer at elevene har store vansker med å følge den ordinære undervisningen på skolen.
Mens Fylkesmannen i Oslo og Akershus mener at slike elever ikke har rett til hjemmeundervisning, har derimot Fylkesmannen i Vestfold kommet fram til at kommuner og fylkeskommuner kan være forpliktet til å gi opplæring andre steder enn i skole.
Derfor ber Fylkesmannen i Oslo og Akershus Utdanningsdirektoratet om å komme med en avklaring på spørsmålet.
Direktoratet peker på at alle elever som har fullført grunnskolen ifølge opplæringsloven har rett på videregående opplæring. Elevens rett til et fastsatt timeantall kan likevel bli avkortet på grunn av fravær som eleven selv er skyld i. Dette gjelder også ved alt av kortere fravær, uansett grunn.
Videre heter det ifølge NOU: 18 s. 97 at "Ved sykdom kan fylkeskommunen eller kommunen være forpliktet til å gi opplæring andre steder enn i skole."
– Etter Utdanningsdirektoratets mening har derfor fylkeskommunen plikt til å oppfylle retten til videregående opplæring også for elever som på grunn av sykdom ikke kan følge ordinær skoleundervisning. Det vil si at disse elevene da må få opplæring i hjemmet eller på sykehus dersom de ønsker det, og er i stand til å motta opplæring, svarer direktoratet.
Det må komme frem i den sakkyndige vurderingen som gjøres, at eleven vil ha et behov for å få opplæring i hjemmet. Når det gjelder de aktuelle elevene som er nevnt i denne saken, vil det også kunne være nødvendig med en medisinsk vurdering da disse elevens mulighet til å kunne få opplæring i skole i stor grad er avhengig av deres medisinske tilstand.