Studie: Elever ser ikke nytten av skolearbeidet

Elever gjør bare skoleoppgaver fordi lærerne ber dem om det, ikke fordi de lærer noe av det, viser en ny studie.

– De gjør det de blir bedt om i timen, og de mestrer det. De reflekterer veldig lite over hvorfor de gjør det, sier førsteamanuensis i engelsk, Lisbeth M. Brevik, ved Universitetet i Oslo, til  Aftenposten.

Hun har undersøkt bruken av såkalte lesestrategier, verktøy for å forstå en tekst. I arbeidet har hun observert undervisningen i ti klasserom på studiespesialisering og yrkesfag, samt intervjuet elever og lærere.

På studiespesialisering var det mange som svarte at de gjorde oppgaver fordi læreren ba dem om det, men uten at de så nytten av det.

– Det kan virke som lærerne ikke har nok ambisjoner på vegne av elevene, at de gir dem for enkle oppgaver. Elevene gjør det de blir bedt om å gjøre, men strekker seg ikke til å utvikle seg, sier hun.

På yrkesfagene var imidlertid elevene mer aktive i sin egen læring. Også der brukte de såkalte lesestrategier, men forskjellen var ifølge Brevik at de innså at det var nyttig. (©NTB)