Teknologi og design i skolen

I tillegg til å argumentere grundig for at teknologi og design må få større oppmerksomhet, gir forfatterne mange og gode eksempler på hvordan emnet kan praktiseres i ulike fag.

Teknologi og design i skolen
Av Liv Klakegg Dahlin, Anne-Gunn Svorkmo og Liv Oddrun Voll
Cappelen Damm Akademisk 2013
180 sider

Ut fra læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006 (LK 06) skal teknologi og design være et viktig emne i skolen. Slik har det imidlertid ikke blitt, for i motsetning til i mange andre land er det ikke et eget fag i norsk skole. Faget, for det bør defineres som det, er derfor avhengig av at lærere i andre fag følger opp retningslinjene som er gitt i LK 06. Dessverre er nok dette altfor lite påaktet. Og mange lærere føler nok at de mangler den kompetansen som skal til.
I tillegg til å argumentere grundig for at faget må få større oppmerksomhet, gir forfatterne mange og gode eksempler på hvordan teknologi og design kan praktiseres i ulike fag. Ved å ha lest boka og satt seg inn i de oppleggene som forfatterne presenterer, tror jeg lærere flest vil kunne oppfylle intensjonene i LK 06. Vi får presise definisjoner på selve begrepene teknologi og design, samtidig som vi får en forståelse av hvordan begrepene glir over i hverandre.

I 2004 vedtok Stortinget at faget skulle integreres i naturfag, kunst og håndverk og matematikk. Dermed ble teknologi og design et flerfaglig emne, som, bortsett fra i naturfag, dessverre ikke fikk noen framtredende plass i fagenes hovedområder i LK 06. Men i den generelle delen i LK 06 vies faget stor plass, både ved bruk av begrepene og ellers i en rekke sammenhenger der tilknytningen til teknologi og design trer fram. Likevel er det nok slik forfatterne hevder, at det gis for lite konkrete signaler om hensikten med emnet, med den følge at lærere flest ikke trekker det inn slik intensjonen var både fra Stortinget og de ansvarlige for LK 06.

Det gis mange gode grunner til at teknologi og design har en viktig plass i skolen. Samtidig stilles det spørsmål ved hvilken kompetanse lærere flest har for å kunne gi god undervisning i emnet. Behovet for videreutdanning påpekes. Skolene utfordres til å forankre faget i de lokale læreplanene, og vi får eksempler på hvordan det kan gjøres. Ruseløkka skole i Oslo framheves med rette som en pionérskole på området. Der har de fått faget til å fungere, med engasjerte lærere og god kontakt med eksterne aktører. Utgangspunktet for denne skolen, og forfatterne, er at teknologi og design rett og slett handler om allmenndannelse, i tillegg til mye annet.

Boka har sju kapitler. I kapittel 5 får vi på en grundig og overbevisende måte presentert nøkkelelementer i teknologi- og designprosjekter. I kapittel 6 knyttes det sammen med en rekke gode praktiske eksempler. Blant viktige nøkkelelementer er prosessen fra idé til ferdig produkt. I den sammenheng redegjøres det godt for hva en kravspesifikasjon er, hvor viktig det er med inspirasjon og ikke minst at hele prosessen skal dokumenteres og vurderes.

De fleste vil nok finne kapittel 6 mest spennende, men de bør ha lest de første på forhånd. I kapittel 6, som er boka desidert lengste, beskrives en lang rekke opplegg og aktiviteter innenfor temaene arkitektur og bærende konstruksjoner, bevegelse og mekanikk samt elektrisitet. Prosjektene beskrives inngående og på en måte som vil gjøre det relativt enkelt å gjennomføre dem, også for lærere som i utgangspunktet kan ha følt seg lite kompetente. Vi får også interessante innspill på hvilke spørsmål som kan diskuteres med elevene underveis, og det blir konkretisert hva elevene skal lære av de forskjellige oppleggene.

Kort sagt gjør forfatterne det enkelt for oss å komme i gang med interessante prosjekter, som har stor faglig verdi. Gode illustrasjoner følger oss gjennom hele boka og gjør den enda mer innbydende.

I det siste kapitlet framgår det klart og tydelig at forfatterne ønsker at faget skal få en annen, mer formell plass i læreplanene. Mens de venter på at det skal skje, kan de være forvisset om at de har produsert et verk som vil kunne gi lærere en solid plattform for å imøtekomme intensjonene til emnet teknologi og design i skolen.

Powered by Labrador CMS