– Refs av lærere som ytrer seg kritisk om forhold i skolen, hindrer skoleutvikling, mener Marit Arnstad (Sp). Foto: Senterpartiet

Marit Arnstad utfordrer Sanner om lærernes ytringsfrihet

Stortingsrepresentant Marit Arnstad (Sp) mener det har vært oppsiktsvekkende stille fra kunnskapsministeren i debatten om ytringskultur i skolen.

Publisert

– Vi må kunne ha en ryddig og saklig debatt om forhold i skolen. Da kan vi ikke akseptere at lærere blir forsøkt kneblet, sier Marit Arnstad, parlamentarisk leder og utdanningspolitisk talsperson i Senterpartiet.

Hun viser til at det gjennom denne våren har vært avdekket alvorlig mangel på god ytringskultur i skolen.

– I kjølvannet av Malkenes-saken melder lærere fra hele landet inn tilsvarende erfaringer med tilsnakk og refs fra sine overordnede. Dersom vi ikke får en åpen debatt hvor alle kan delta, er det et demokratisk problem og til hinder for en positiv utvikling av skolen, uttaler hun i dag på Senterpartiets nettside.

Torsdag leverte Arnstad en interpellasjon som inviterer hele Stortinget og kunnskapsminister Jan Tore Sanner til en debatt om temaet. Senterpartiet mener det som er kommet fram viser behov for en politisk debatt og refleksjon rundt ansattes ytringsfrihet.

– Selv om en politisk ikke bør gå inn i enkeltsaker, så fritar det verken statsråden eller Stortinget for å bidra til en åpen debatt om hvorvidt alle ansatte i norsk skole har ytringsfrihet, uttaler Arnstad.

Arnstad mener refs av lærere som ytrer seg kritisk om forhold i skolen er uakseptabelt og hindrer skoleutvikling. Hun minner om at skolen skal utdanne elever i demokrati og medborgerskap.

– Da må lærere og rektorer være gode forbilder nettopp når det gjelder fri meningsutveksling, uttaler hun.  

 

Jan Tore Sanner (H) mener debatten om ytringskultur har en egenverdi

- Marit Arnstad mener du har vært oppsiktsvekkende stille i debatten om ytringskultur i skolen. Hva har du å si til det?

- Jeg opplever at lærere er aktive i debatten om skolen og i den generelle samfunnsdebatten. Det er bra fordi lærerne har en særlig innsikt i spørsmål om skolen, og er selvfølgelig en naturlig deltaker i debatten om hvordan vi utvikler skolen bedre og hvordan vi kan bli bedre til å løfte den enkelte elev, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner til Utdanning.

Han understreke at friheten til å ytre seg er en grunnleggende rettighet. Ytringsfriheten har blant annet som formål å bidra til en best mulig opplyst debatt, og på den måten styrke demokratiet.

- Debatten om ytringskultur har en egenverdi fordi den fører til økt bevissthet, og kan i seg selv bidra til en bedre kultur og mer åpenhet. Lærerstemmene er en naturlig og viktig del av det offentlige ordskiftet, sier statsråden og legger til:

- Det er heller ingenting til hinder for at en lærer skal kunne uttale seg kritisk om egen kommunes skolepolitikk.

 

Powered by Labrador CMS