Utdanningsdirektoratet vurderer muslimsk skole på overtid - Utdanningsnytt
Annonse

Utdanningsdirektoratet vurderer muslimsk skole på overtid

To muslimske skoler har fått avslag, mens Utdanningsdirektoratet (Udir) fortsatt behandler en tredje søknad om å starte en muslimsk grunnskole.

Annonse

Det er status etter direktoratets frist for behandling av friskolesøknader gikk ut 1. februar. Udir har sagt ja til 14 søknader om å starte privatskole, mens 21 har fått nei, melder Kommunal Rapport.

 

Udir behandler fortsatt søknaden til Stiftelsen Den muslimske Grunnskole om å få opprette og drive en privat grunnskole på religiøst grunnlag i Oslo.

 

– Grunnen til at det har tatt tid å behandle søknaden, er at vi ikke tidligere har vurdert hvorvidt en muslimsk grunnskole vil ha integreringsmessige konsekvenser, sier avdelingsdirektør Einar Simonsen Plahter i avdeling for barnehageloven og private skoler i Utdanningsdirektoratet.

 

Kommuner og fylkeskommuner har mulighet til å si sin mening om nye friskoler før Udir fatter vedtak. Oslo kommune har sagt nei til Stiftelsen Den muslimske Grunnskole, slik de også gjorde i 2016. Årsaken er blant annet at de mener en muslimsk skole vil være uheldig for integreringen, i tillegg til at de er i tvil om stiftelsens evne til å drive en grunnskole.

©NTB

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!