Annonse
Professor Peder Haug frykter at mindre pedagogikk vil gå ut over temaer som læringsmiljø, mobbing, spesialundervisning, læring, motivasjon, atferd, angst, trivsel, og psykisk helse. Arkivfoto: Svein R. Lier
Professor Peder Haug frykter at mindre pedagogikk vil gå ut over temaer som læringsmiljø, mobbing, spesialundervisning, læring, motivasjon, atferd, angst, trivsel, og psykisk helse. Arkivfoto: Svein R. Lier

Eksperter kritiserer ny lærerutdanning

Regjeringen vil utvide lærerutdanningen fra fire til fem år, men et ekstra år gir ingen ekstra undervisning i pedagogikk. Flere eksperter kritiserer endringene.

Annonse

I forslaget fra regjeringen er det lagt inn 60 studiepoeng med pedagogikk. Det er like mye som i dag, men i den nye planen skal 15 av studiepoengene vies religion, livssyn og etikk, skriver  Klassekampen. Blant dem som kritiserer det nye forslaget er pedagogikkprofessor Peder Haug ved Høgskulen i Volda.

– At en statsråd skal begynne å bestemme hva faget pedagogikk skal inneholde, oppfatter jeg som et inngrep som en knapt har sett maken til innenfor lærerutdanningen noen gang, sier Haug. Han frykter at mindre pedagogikk vil gå ut over temaer som læringsmiljø, mobbing, spesialundervisning, læring, motivasjon, atferd, angst, trivsel, og psykisk helse.

– Statsråden prioriterer å styrke fagkunnskapen til lærerne. Jeg kan være enig at det er behov for det på enkelte områder, men å tro at man automatisk får gode lærere ved å øke fagkunnskapen, er overtro, sier Haug.

Også de pedagogiske miljøene ved NTNU og Universitetet i Oslo reagerer på endringer i forslaget. Det samme gjør Utdanningsforbundet. Leder Steffen Handal synes det er «uforståelig» at regjeringen vil redusere andelen pedagogikk i lærerstudiet fra dagens 25 prosent til 15 prosent. (©NTB)

 

_____________________

 

Hei!

Kommentering av artikler er ikke tillatt mellom midnatt og 06:00.
Velkommen tilbake!

 

_________________________