Lærerne bakerst i bedriftshelsekøen
Lærerne i videregående skole har tilbud om bedriftshelsetjeneste i bare 14 av 18 fylkeskommuner. For lærerne i grunnskolen er tilbudet enda dårligere, bare noen få kommuner tilbyr bedriftshelsetjeneste.
Lærere og sykepleiere mangler
lovpålagt bedriftshelsetjeneste. Innen transport, politi,
skogbruk, treforedling, petrokjemisk industri og brannvesen er det
en selvfølge. For lærere og sykepleiere er det opp til
arbeidsgiver å bestemme. Smittefare "En selvfølge" - Trenger bedre
renhold Avviser
ILO-konvensjonen "Helse ikke interessant
nok" Av de 18 fylkeskommunene i denne oversikten
svarer fire nei og 14 ja på spørsmålet om fylket har
bedriftshelsetjeneste for lærere i videregående skole. I
grunnskolen kommer kommunene i Oslo, Sogn og Fjordane og Troms
dårligst ut. Oslo: Videregående skole: Nei.
Grunnskolen: Nei.
Det finnes ingen landsomfattende oversikt over hvilke
fylkeskommuner og kommuner som tilbyr lærere
bedriftshelsetjeneste. Utdannings undersøkelser viser at i 14
av 18 fylkeskommuner får alle lærerne i videregående
skole bedriftshelsetjeneste, mens bare noen få kommuner gir et
slikt tilbud til lærerne i grunnskolen.
Bedriftshelsetjenesten er hjemlet i bransjeforskrift til
arbeidsmiljøloven av 8. juni 1989, der det er slått fast
hvilke virksomheter som har et lovpålagt krav om tjenesten.
Loven inkluderer ikke lærere til tross for at gjentatte
undersøkelser viser at stress og utbrenthet rammer stadig
flere, og at de fleste lærere slutter før
pensjonsalder.
Marit Bjørklund, lærer ved Rosenhof
voksenopplæringssenter i Oslo, var tidligere prosjektleder ved
Norsk Fjernundervisning. Der hadde hun ingen fysisk kontakt med
elevene, men ble likevel årlig innkalt til helsekontroll hos
bedriftslegen.
- Det er uforståelig at vi ikke får slik
helsetjeneste ved Rosenhof, byens største skole med 2000
elever, hvor mange av disse kommer direkte fra en flyktningleir i
et krigsherjet land, mange fra den tredje verden, sier
Bjørklund. Sammen med kollegene utsetter hun seg daglig for
stor smittefare. Helsekontrollen elevene gjennomgår før
de begynner på skolen er ikke god nok, mener de. Flere ganger
har de fått beskjed om at elever er smittet. Det er fare for
at flere bringer med seg tuberkulose, hepatitt og andre smittsomme
virussykdommer.
Et par av lærerne har vært innkalt til flere
skjermbildefotograferinger, andre har hatt mystiske og langvarige
virussykdommer. Det er uholdbart å argumentere med at det blir
for dyrt å inkludere lærerne i bedriftshelsetjenesten,
framholder hun.
Flere tilfeller av virussykdommer blant lærerne skaper
usikkerhet om hvorfra og hvordan de har fått smitten. I
fortvilelse over skoleetatens manglende interesse skrev
tillitsvalgte 9. mai 2001 et brev til Kommunal- og
regionaldepartementet (KRD) og til Sosial- og helsedepartementet
(SHD). I brevet ba de om at alle ansatte ved
undervisningsinstitusjoner for minoritetsspråklige måtte
få tilbud om bedriftshelsetjeneste. Svar på brevet har
aldri lærerne fått.
De lokale helsestasjonene har hatt ansvaret for elevenes
helsekontroll, men har gitt skolen beskjed om at de ikke har
kapasitet til å fortsette. Fra 1. januar i år har skolen
fått tillatelse av helsemyndighetene til å kreve at nye
elever ved inntak må vise gyldig vaksinasjonsattest mot
tuberkulose (TBC). Dette gjelder ikke for dem som allerede er
elever ved skolen.
På oppfordring kom en helsesøster ved årsskiftet til
skolen og informerte om smittefare.
- Men hva hjelper vel det? Vi vet jo at vi kan bli smittet ved
nærkontakt. Bare det å ta i samme pc-tastatur, eller i en
oppgave elevene har levert, kan overføre smitte, mener
Bjørklund. Som lærer er det viktig også å kunne
ta i en elev, for å vise omsorg. Mange er ensomme, de har en
vanskelig livssituasjon og trenger støtte og
medfølelse.
Det gjør ikke smittefaren mindre at renholdet er elendig.
Mindre enn fem årsverk får skolen i renholdsressurs til
å gjøre rent etter de 2000 elevene som daglig er innom
fra klokka 08.00 til 21.30. Dette er det samme som skoler med
ordinær undervisning får, og det dekker langt fra
behovet. Det blir svært skittent og toalettene er avskyelige
på slutten av dagen. Mange elever unngår å gå
dit.
- Vi vet at lærere omgås asylsøkere hvor
smittefare er identifisert. At legekontroll av asylsøkere ikke
fungerer godt nok, kom fram i avisene for en tid tilbake. Det
bør være en selvfølge at disse lærerne kommer
inn under bedriftshelsetjenesten, sier hovedverneombud Knut
Myhrer.
- Vernetjenesten har tatt spørsmålet om bedre renhold ved
Rosenhof voksenopplæringssenter opp med skoleetaten i flere
år uten å lykkes, sier Myhrer. For noen år siden
fikk han gjennomslag for bedriftshelsetjeneste for
undervisningspersonalet i fengslene, ved Grønland
voksenopplæring. Smittsom virus er utbredt og begrunnelsen var
derfor smittefare.
- Sjansen for å komme i kontakt med elevenes kroppsvæske
er større ved Rosenhof enn i fengselet, mener Myhrer.
- Undervisningspersonalet ved Rosenhof trenger skikkelig
bedriftshelsetjeneste med smittevernopplæring,
smittevernforebygging og smittevernrutiner. Lærerne bør
få en grundig helseundersøkelse, inklusive
vaksinasjon.
- Vi arbeidet i hele fjor for å få tillatelse
til å kreve dokumentasjon av elevene for å ha
gjennomført tuberkulosekontroll, sier rektor Per Lund.
Motstridende meldinger fra helsesentra i ulike bydeler har gjort at
saken har tatt lang tid, opplyser han. De lokale helsestasjonene
tok inntil for tre år siden pirquetprøve av alle elevene,
men sluttet med dette da de ikke hadde kapasitet. Først
nå, fra 1. januar 2002, har skolen fått aksept fra
smittevernoverlegen i Oslo og bydelsoverlegen.
- Primært ønsker vi en bedriftshelsetjeneste slik som
personalet ved Grønland voksenopplæring har.
- Det er ingen tvil om at skolen trenger mer ressurser til renhold.
Med så mange elever burde skolen hatt dobbelt så stor
rengjøringsressurs, sier Lund.
FNs internasjonale arbeidsorganisasjon ILO vedtok i 1985
konvensjon 161 som inneholder bestemmelser om at
bedriftshelsetjenesten skal omfatte arbeidstakere, alternativt at
det utarbeides planer for dette. Mens Sverige, Finland, Tyskland og
Danmark har ratifisert konvensjonen, har Norge hittil avslått
dette. LO, det daværende Akademikernes Fellesorganisasjon (AF,
nå nedlagt) og lærerorganisasjonene har vært sterke
pådrivere for å få ratifisert konvensjonen.
- Det er for dyrt og det krever for mye helsepersonell, dessuten
må arbeidsmiljøloven forandres først slik at den
samsvarer med ILO-konvensjonen, er regjeringens svar - se NOU
1992:2.
I 2001 anbefalte en offentlig oppnevnt arbeidsgruppe for vurdering
av videre utvikling av bedriftshelsetjeneste at Norge anerkjenner
ILO-konvensjonen og at det satses videre på utbygging av
bedriftshelsetjenesten.
Evy Buverud Pedersen i LO, medlem av arbeidsgruppa, sier det ligger
i utredningen at lærere og sykepleiere skal inkluderes i
bedriftshelsetjenesten.
- Det er Sosialdepartementets motvilje mot å utvide
bedriftshelsetjenesten som er årsaken til at disse gruppene
ikke er inkludert, sier Buverud Pedersen.
Senest i "Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv",
satt i verk 22. januar i år, argumenteres det for samarbeid
med bedriftshelsetjenesten.
- Det er viktig at lærerorganisasjonene er pådrivere i
forhold til arbeidsgivere for å bli en inkluderende
arbeidsplass. Det vil gi lærerne rett til aktiv sykemelding og
kan være et incitament til å knytte seg til en
bedriftshelsetjeneste, sier Turid Klette, LOs hovedansvarlige for
LOs og Næringslivets Hovedorganisasjons (NHO)
sykefraværsprosjekt.
- I avtalen er det for første gang satt på papiret at
bedriftshelsetjeneste er viktig. Jeg håper det kan være
første skritt på veien til at Norge ratifiserer
ILO-konvensjonen, sier Klette. Dersom skolene inkluderes i
sykefraværsprosjektet, innebærer det blant annet rett til
24 egenmeldinger per år.
Prosjektet "Bedre arbeidsmiljø. Lavere sykefravær?" som
ble gjennomført ved ti Oslo-skoler i perioden 1998 til 2000
viste at det er klare sammenhenger mellom arbeidsmiljø og
sykefravær. Prosjektet er en del av Rikstrygdeverkets
forsøksprogram, og det ble gjennomført som et samarbeid
mellom Skoleetaten og Trygdeetaten i Oslo. Rapporten refererer fra
undersøkelsen der 75 prosent av lærerne oppgir at de er
psykisk slitne etter arbeidet en gang eller oftere per uke, mens 25
prosent oppgir at de er psykisk slitne etter arbeidet hver dag.
Disse tallene er tre-fire ganger høyere enn for andre
yrkesgrupper, konkluderer arbeidsgruppen og viser til
Lærerforbundets og Statens Pensjonskasses statistikk der det i
de siste tiårene er stadig flere lærere som slutter
før nådd pensjonsalder. De fleste lærere er i dag
over 45 år samtidig som tilsiget av unge lærere er mindre
enn de som slutter.
I rapporten "Bedre arbeidsmiljø. Lavere
sykefravær?" heter det: "At skoleetaten ikke har en
bedriftshelsetjeneste for det pedagogiske personalet, kontoransatte
og assistenter, gir en veldig dårlig signaleffekt overfor de
ansatte. At dette er en del av de økonomiske prioriteringene
som blir gjort, sender signaler til de ansatte om at deres helse og
arbeidsmiljø ikke er interessant nok eller viktig nok til at
arbeidsgiver vil satse på dette. Gjennom de to
spørreundersøkelsene som er gjennomført har vi
merket oss at mange av de ansatte er opprørt over dette. I lys
av de stadige økningene i sykefraværet og
uførepensjoneringen blant skoleansatte, kan det vise seg
å være lønnsom investering å satse på de
ansattes helse og arbeidsmiljø. Å ha en
bedriftshelsetjeneste som kan jobbe forebyggende, som kan hjelpe
skolene å sette HMS-arbeidet (helse-miljø-sikkerhet) i
system, innføre gode rutiner for tilrettelegging og
oppfølging osv. kan faktisk vise seg å gi gevinst over
tid.
- Arbeidsgiver skal ifølge arbeidsmiljølovens paragraf
14c sørge for løpende kontroll med arbeidsmiljøet,
når det kan være fare fore at påvirkninger i
arbeidsmiljøet kan utvikle helseskader på lang sikt. Det
bør ikke være tvil om at lærere kommer inn under
denne paragrafen, mener hovedverneombud Knut Myhrer. -
Undersøkelse på undersøkelse viser at lærerne
opplever slitasje og utbrenthet mer enn andre yrkesgrupper. De nye
arbeidsrutinene er krevende. Lite eller ingenting er gjort for
å få de godt voksne lærerne med i endringsprosessen.
Noen få klarer det, andre ikke. En kan derfor snakke om at
mange utvikler helseskader på lang sikt. Veien mellom suksess
og fiasko kan være liten. Vi må få lærere til
å stå i jobben til de er 65 år hvis vi skal få
nok lærere. Mange søker redusert stilling og taper dermed
pensjonspoeng. Lærere er flinke til å privatisere
problemene. Det er mye stolthet i vår bransje.
Akershus: Videregående skole: Ja. Grunnskolen: Noen
få.
Sør-Trøndelag: Videregående skole: Ja.
Grunnskolen: Noen få, bl.a. Trondheim.
Nord-Trøndelag: Videregående skole: 3 av 14 ja (i
Nord-Trøndelag må skolene selv betale
bedriftshelsetjenesten). Grunnskolen: Levanger og Stjørdal ja.
Namsos. Steinkjer og Verdal nei.
Hordaland: Videregående skole: Ja. Grunnskolen: Bergen ja,
ellers ikke.
Møre og Romsdal: Videregående skole: Nei.
Grunnskolen: Noen få.
Sogn og Fjordane: Videregående skole: Nei. Grunnskolen:
Nei.
Rogaland: Videregående skole: Ja. Grunnskolen: To av 26
kommuner ja.
Telemark: Videregående skole: Ja. Grunnskolen: 13 av 18
kommuner ja.
Vestfold: Videregående skole: Ja. Grunnskolen: Sju av
15 ja.
Østfold: Videregående skole: Ja. Grunnskolen: Fire
av 17 ja.
Hedmark: Videregående skole: Ja. Grunnskolen: Fire av
23 ja.
Oppland: Videregående skole: Ja. Grunnskolen:
Nei.
Buskerud: Videregående skole: Ja. Grunnskolen: To av 21
kommuner ja.
Aust-Agder: Videregående skole: Ja. Grunnskolen: To av
15 kommuner ja.
Vest-Agder: Videregående skole: Ja. Grunnskolen: Noen
få.
Troms: Videregående skole: Ja. Grunnskolen: 10 av 26
kommuner er kontaktet, ingen har.
Finnmark: Videregående skole: Ja. Grunnskolen:
Sør-Varanger og Hammerfest ja. Alta nei.