Norman vet ikke helt hvordan
Arbeids- og administrasjonsminister Victor D. Norman (H) vil modernisere, effektivisere og forenkle offentlig sektor. Hvordan det skal skje i det offentlige skoleverket, overlater statsråden til partikollega og utdanningsminister Kristin Clemet å fork
Norman redegjorde i Stortinget 24. januar i
år om tilstanden i stat og kommune og hva det offentlige
bør gjøre for å gi oss en god og trygg hverdag.
Moderniseringsministeren slo fast at det er
kvalitetsproblemer og misnøye i skolen, og at det
er motivasjonsproblemer blant lærerne. Derfor vil han ha et
avtaleverk som kan gjøre jobben for lærerne mer
spennende, utfordrende og utviklende. Med mer frislipp for skolene
mener Norman at det blir viktigere med tilsyn og kontroll og at det
må etableres et uavhengig skoletilsyn. Han vil også
tillate kommunene å innføre fritt skolevalg og at pengene
følger elevene.
Utover det ville han ikke si til Utdanning hvordan endringene i
skolen skal skje. Det overlot han til Kristin Clemet.
Hun sier til Utdanning at det er bred politisk enighet om at den
nasjonale styringen av skolen er for rigid.
- Hvis vi slipper skolene mer fritt, må vi ha en nasjonal
kontroll som sikrer at lærerne ikke bare slapper av, slik at
vi blir sikre på at det er kvalitet i skolen, sier Clemet og
antyder at det kan opprettes et organ som formidler metoder for
kommuner og skoler, et evalueringsinstitutt på linje med hva
man har i Danmark. Clemet opplyser også at hun har satt
Utdanningsdepartementets byråkrater til å finne ut
hvordan skolen kan fristilles ovenfra for å få nytenkning
nedenfra.
Arbeids- og administrasjonsministerens redegjøring ble
debattert i Stortinget i går. I Utdanning nr. 5 vil vi komme
med en bredere omtale av hvilke konsekvenser statsråd Normans
moderniseringsprosjekt vil få for norsk skole.