Pedagogstudentene er skuffet over oppblåste studenttall

– Vi får ikke flere lærere av at Kunnskapsdepartementet publiserer pressemeldinger som gir inntrykk av at studenttallet øker mer enn det i realiteten gjør, sier Bjørn Roberg, nestleder i Pedagogstudentene.

Publisert


I en pressemelding som Kunnskapsdepartementet sendte ut i juli, er det nok en gang jubel over at rekordmange lærerstudenter har fått plass. Men tallene er langt fra reelle. Både departementet og Samordna Opptak vet at antall studieplasser er langt lavere.

– Pedagogstudentene synes det er trist at Kunnskapsdepartementet til stadighet sender ut pressemeldinger som gir et feil inntrykk av antallet lærerstudenter. At tallene på dem som er tilbudt studieplass, er reelle, er greit nok. Men de gir ikke et korrekt bilde av antall lærerstudenter det er plass til på de ulike studiene og antall lærere vi vil få i fremtiden, sier Bjørn Roberg, som er nestleder i Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet.

– Dette ser vi på som triksing med tall, kun for å få gode medieoppslag og at det skal se ut som at man satser på lærerne, sier han og fortsetter:

– I Pedagogstudentene er vi glade for at så mange vil bli lærere, men det krever at antall studieplasser øker, slik at dette ikke går ut over kvaliteten på utdanningen.

 

– Ikke kvalitetsfremmende

– Klarer studiestedene å håndtere at de tar inn flere studenter enn det er beregnet plass til?

– Vi er opptatt av at studenter skal bli godt mottatt i studiet. Da må studentene få slippe å slite med at det egentlig ikke er plass til dem. Dårlig plass på lesesaler og i auditorier, lang ventetid på veiledning og lite oppfølging fra foreleserne virker ikke kvalitetsfremmende, fastslår Roberg.

– Lærermangelen løses ikke med at institusjonene tar inn flere studenter enn de har plass til, understreker Roberg.

– Hva mener Pedagogstudentene bør gjøres?

– Ved å øke basisfinansieringen i høyere utdanning kan vi gjøre noe med dette. Da vil ikke institusjonene lenger ha et insentiv til å ta inn flere studenter enn de har plass til. Det institusjonene trenger er en forutsigbar økonomi som gjør at de kan satse på å øke kvaliteten på utdanningen, i stedet for å øke inntaket av studenter, avslutter Roberg.

 

Les også: Regjeringen blåser fortsatt opp tallene på lærerstudenter

Powered by Labrador CMS