lese
norsk
lekser
bok

– Elever underpresterer på PISA fordi det ikke får noen konsekvenser

Mange elever er umotiverte og underpresterer på PISA-undersøkelsen. Svensk forsker sier det er fordi prøvene ikke har noen konsekvenser.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke bare i Norge PISA-resultatene faller, også blant svenske 15-åringer ser man en nedgang.

– Skap insentiver for dem for å prestere bedre. Elever ønsker tilbakemelding på det de gjør, sier forsker Stefan Johansson til Vi Lärare. Han er forsker ved Göteborgs universitet og ansvarlig forsker for den svenske delen av PISA-målingen som omhandler leseforståelse.

Han og de andre som har forsket på PISA-undersøkelsene, har basert seg på spørreskjemaet som elevene besvarer i forbindelse med prøven. I spørreskjemaet svarer de på spørsmål om seg selv, erfaringene sine og holdningen til PISA.

– Hos elevene som svarer at de ikke er så motiverte for PISA-undersøkelsen, ser vi en lavere sammenheng mellom PISA-resultatet og resultatet i nasjonale prøver i lesing - noe som har konsekvenser for de fleste elever. Generelt gjør elevene det bedre på nasjonale prøver der de er mer motiverte, sier Johansson.

Han tror den manglende motivasjonen delvis skyldes at et dårlig resultat i PISA ikke får noen konsekvenser for elevene.

– De får ingen tilbakemelding på oppgavenivå, så man kan anta at alle ikke gjør sitt beste.

– Jeg synes man burde skape insentiver for elevene for å delta i PISA og prestere bedre. Siden testen nå er digital, ville det ikke være så vanskelig å gi elevene tilbakemelding på hvor godt de presterer.

En fjerdedel klarer ikke grunnleggende nivå i leseforståelse. De svenske resultatene i matematikk og leseforståelse er nå tilbake på samme nivå som i 2012, da Sverige oppnådde sine hittil dårligste resultater innen disse fagområdene.

– Selv om effekter av pandemien er en sannsynlig forklaring på resultatnedgangen, gjør ikke alle elever sitt beste. De kan trenge mer motivasjon, sier Johansson.

Sammen med noen forskerkolleger studerer han motivasjonen blant elever som tok leseforståelsesprøven i PISA 2018. Studien er ennå ikke publisert og inngår som en del av et treårig forskningsprosjekt.

i

Powered by Labrador CMS