Skreddersydd etterutdanning
Høgskolen i Oslo driver skreddersydd og systematisk etterutdanning etter lærernes eller skolens behov i cirka 20 skoler i Oslo og Akershus.
På Furuset skole i Oslo etterutdannes
hele personalet i arbeidstida i begynneropplæring i norsk. Ti
av lærerne fordyper seg ytterligere i faget og tar en
videreutdanningsenhet som gir to vekttall. Flere skoler i
Bærum får tilsvarende faglig påfyll i matematikk.
Bøleråsen skole i Ski satser på realfag og kunst og
håndverk - for å nevne noen kurs. - Opplegget virker inspirerende på begge
parter. Det gir anledning til økt refleksjon over egen praksis
og kompetanseutveksling, sier etter- og videreutdanningsleder ved
Høgskolen i Oslo, Kari Fjell.
Etterutdanningsoppleggene går ut på at høgskolen
stiller opp med et fagteam eller en fagperson som gir faglig
oppdatering og veiledning. Gjennomføringen av kursene
foregår på den enkelte skole i nær tilknytning til
praksis over tid.
Etter at det ble kjent at høgskolen tilbyr kurs av denne
typen, er tilbudet blitt populært.
- Lærerne har et kontinuerlig behov for etterutdanning. De
både vil og ønsker å være oppdatert - men
ønsker en utdanning tilpasset deres behov, som er systematisk,
og gjerne modulbasert, sier Fjell.
Mange skoler har egne budsjettmidler til slikt bruk, enkelte
kommuner bidrar direkte med midler. Høgskolen er dessuten
orientert om instanser der det er mulig å søke om
etterutdanningsmidler.