Vi trenger kreative statsråder!
Hvis statsråd Kristin Clemet ønsker å øke kreativiteten og bevare optimismen i grunnskolen, må hun styrke kommuneøkonomien, mener forfatteren av dette debattinnlegget.
I Dagsavisen hadde nylig utdannings- og
forskningsminister Kristin Clemet et innlegg med overskriften "Vi
trenger kreative skoler" hvor hun fremhever mindre sentralstyring
og mer handlingsrom for den enkelte skole og den enkelte
lærer. Utsagnet kan tolkes dit hen at skolene ikke er
kreative nok, selv om statsråden skynder seg å si: "Jeg
vil markere at jeg har tillit til rektorer, lærere og andre
ansatte i skolen ved å gi dem større
handlingsfrihet." Jeg vil hevde at den norske grunnskolen ikke
er spesielt sentralstyrt, og at det er en myte når
statsråden hevder: "Detaljerte regler og fagplaner setter ofte
urimelige grenser for initiativ fra grunnplanet og signaliserer
dessuten mistillit til lærerne i deres daglige gjerning."
Lærerne har stort armslag innenfor L 97, og alle skoler har
utarbeidet egne satsingsområder innenfor sin egen
utviklingsplan/virksomhetsplan. Høyre har på sitt program at skolene
skal vurderes, og at elevene skal vurderes med karakterer også
på barnetrinnet. Det er innlysende at slike vurderinger
må foretas ut fra et sett sammenlignbare og målbare
standarder. Derfor vil Høyres skolepolitikk føre til mer
sentralstyring og mindre handlingsfrihet og kreativitet for
lærerne. Det blir enda vanskeligere å forstå
logikken når statsrådens middel for å øke
kreativiteten er en uketime mer i norsk for elevene i 2.-4. klasse.
Det å lære å lese er en individuell prosess, og det
hjelper lite at klassen får en time mer norsk i uka. Det som
virker, er å sette inn en ekstra lærer for å kunne
hjelpe enkeltelever eller grupper av elever. Slike styrkingstiltak er helt avhengig av
kommuneøkonomien. Det som er virkeligheten for mange kommuner
i disse budsjett-tider, er å skjære ned. Senest i denne
uka leser vi for eksempel om kommuner i Akershus som må foreta
store innsparinger, noe som også rammer skolebudsjettet. I Fet
kommune uttaler hovedutvalgsleder for undervisning og oppvekst at
det er uforsvarlig å kutte mer. "Det er stor fare for at opplæringslovens
krav om tilrettelagt undervisning til den enkelte blir brutt. Det
er helt klart at de elevene som trenger særskilt
oppfølging, og har behov for støtteundervisning, vil bli
skadelidende." I Nittedal kommune ønsker foreldrene å
kjøpe skoletimer for at elevene skal få samme muligheter
som andre barn. Administrasjonens forslag går ut på
å kutte 26 lærerstillinger fra 1. april, som
innebærer: Hvis kuttene skal utsettes til august, må
47 lærerstillinger fjernes i Nittedal. Hvis statsråden ønsker å styrke
grunnskolen, øke kreativiteten og bevare optimismen, må
hun sørge for kommuneøkonomien, at klassene blir bemannet
med mer enn én lærer i noen timer, slik at tilnærmet
alle elever kan lære bl.a. å lese, og at alle barn
får tilpasset opplæring ut fra sine evner og anlegg. Bare på denne måten vil hun kunne ha
forhåpninger om å gi inspirasjon til lærerne,
høyne kvaliteten i skolen, legge grunnlaget for ny giv, og
dermed øke kreativiteten.
Hvis statsråden hadde tatt seg en tur til skoler i
Grunnskolens uke (uke 45), som sto i kulturens tegn, ville hun ha
sett masse kreativitet over hele landet.
- Alle delingstimene i skolen vil forsvinne. Det betyr kun én
lærer i hver klasse.
- Fag som heimkunnskap, hvor man i dag har halv klasse, finnes det
ikke penger til.
- Valgfag kan bli redusert - eller forsvinne helt.
- Oppsigelser.