Hva er galt med reklame i lærebøker?
Lærebøker med annonser for alt fra mobiltelefoner til telesex - det er hva forfatteren av dette debattinnlegget ser for seg i framtida.
Utdanningsminister Kristin Clemet har uttalt
at hun vil bli husket som en minister som hevet kvaliteten i hele
det norske utdanningssystemet. Den dårlige norske skolen skal
nå tas ut av Arbeiderpartiets sentraldirigerte likhetskvern og
føres inn i det markedsliberalistiske kvalitetssamfunnet. Og Kristin Clemet nøler ikke. Som en av
sine første embetshandlinger har hun gitt beskjed om at norske
skoler når som helst kan ta i bruk reklamefinansierte
lærebøker, og at det slett ikke er nødvendig med
noen formyndersk kvalitetssikring av slike bøker. Dette grepet betyr at det kan gjøres noe
med de traurige norske lærebøkene. Riktignok er det i
første omgang bare snakk om bøker med reklame på
egne sider, men dette er et viktig første skritt. Har man tatt
dette steget, vil det helt naturlig bli slik at fargerike og
innbydende annonser for hele vare- og tjenestespekteret fra
mobiltelefoner til telesex kan plasseres overalt i bøkene. Slik har det gått i alle andre medier:
aviser, tidsskrifter, ukeblader, radio, fjernsyn og data. Noe annet
vil bare være anstaltmakeri og prinsipprytteri av den sort vi
har hatt altfor mye av i den norske skolen. Det er på tide at
næringslivet får anledning til å utnytte det store
og viktige markedet som barn og ungdommer utgjør. Reklamefinansierte lærebøker vil
uten tvil gi meget verdifull kunnskap i alle fag. De tradisjonelle
lærebøkene inneholder bare en masse detaljer som det er
vanskelig å holde orden på for elevene; den tørre,
teoretiske framstillingen i bøkene får overhodet ikke
fram det som er vesentlig. Annonser for biler i en lærebok i
bilteknikk vil for eksempel klart få fram hva som er det
vesentlige ved biler. De oversiktlige og pedagogiske annonsene for
trimutstyr i kroppsøvingsboka vil overbevise elevene om
verdien av slikt utstyr, ikke minst på grunn av de vakre,
veltrente og fornøyde menneskene som er avbildet sammen med
utstyret. Dette er ren anskuelsesundervisning, fjernt fra den
moraliserende pekefingeren i den tradisjonelle læreboka. Reklamefinansierte bøker vil dessuten
føre til en supplering og ajourføring av innholdet; flere
sider ved virkeligheten vil komme fram. Det er vel kjent at den
norske skolen sliter med foreldete bøker. Lærebøker
i historie, litteraturhistorie, kulturhistorie m.m. omhandler bare
hendelser folk ikke er interessert i lenger, bøker folk ikke
leser mer, malerier ingen ser på, musikk ingen lytter til,
skikker ingen følger. Her kan fjernsynsselskapene og de
øvrige massemediene bidra med annonser som fører
innholdet i bøkene helt opp til vår samtid. Som motvekt til analysen av William
Shakespeares "Julius Cæsar" kan lærebøkene få
et fargerikt midtsideoppslag med presentasjon av persongalleriet i
"Hotell Cæsar". Som alternativ til studier i Ibsens
kompliserte og livsudyktige personer kan annonsene vise oss det
dynamiske miljøet i "Friends". På litt lengre sikt er det slett ikke
utenkelig at vi kan få en lenge etterlengtet nyskrivning av
selve kulturhistorien - med hovedvekt på de kulturproduktene
som virkelig betyr noe for folk i vår tid.
Lærebokforfatterne vil skjønne at de må ta opp
konkurransen med annonsørene både i form og innhold. Den
foreldete og forslitte "Animal Farm" kan bli avløst av
"Farmen", og de urealistiske bøkene "1984" og "Vidunderlige
nye verden" av den moderne, virkelighetsnære klassikeren "Big
Brother". Til slutt må det nevnes at de
reklamefinansierte lærebøkene har en praktisk og
økonomisk betydning utover det at elevene får gratis
bøker, nemlig at elevene kan bruke de pengene de ellers ville
brukt til å kjøpe bøker, til å kjøpe de
tingene det reklameres for, dvs. til noe nyttig. Man slår
altså to - ja, faktisk tre fluer i ett smekk - for
annonsørene vil også tjene de pengene de er ute etter
når de annonserer.
Money, money, money.