Barnehagehovedfag i 20 år

Høgskolen i Oslo markerte i går at høgskolen nå har tilbudt hovedfag i barnehagepedagogikk i tjue år. Markeringa skjedde med et seminar.

Seminaret, som hadde fått navnet "Barnehagekunnskap i forandring", starta med en hyllest til Eva Balke, initiativtaker til hovedfagsstudiet, av professor Christer Brusling.
 
Professor Jan-Erik Johansson sa i sitt innlegg at førskolelærerne var i ferd med å miste grepet om barnehagene. De har i praksis styrt utviklinga av barnehagene. Men nå er departement, universitet og høgskoler i ferd med å overta styringa. Samtidig pekte Johansson på at den tradisjonen barnehagene har utvikla står i motsetning til en universitetstradisjon.
 
- Jeg mener ikke alt var bedre før, og at alt nytt er av det onde. Men jeg synes vi skal vise respekt for flere trekk i den gamle tradisjonen, ikke bare la den glippe ut av hendene på oss, sa han.
 
Det blir i dag skrevet rundt tretti hovedoppgaver knytta til barnehager i året ved høgskoler og universitet rundt om i landet. Johansson understreka at det er behov for at disse blir lettere tilgjengelig for interesserte. Han ønsket også bedre kontakt mellom dem som arbeider med barnehagespørsmål.
 
Ikke alle som arbeider med barnehager er knytta til pedagogiske fag eller institusjoner. Ved Høgskolen i Oslo blir det nå diskutert å opprette et tverrfaglig barnefaglig fellesskap. Her skal pedagoger kunne utveksle ideer med for eksempel folk med bakgrunn fra sykepleie og fysioterapi.
 

Powered by Labrador CMS