Ill.foto: Mostphotos
Politisering av forskning kan være problematisk
Debatt: – Ekspertutvalg ønsker mer læringsstyrte aktiviteter i barnehagen for å utjevne sosiale forskjeller. Vi er usikre på om det er løsningen.
Ekspertgruppen
om betydning av barnehage, skole og SFO for sosial utjevning og sosial mobilitet
la nylig fram sin rapport «Et jevnere utdanningsløp». I
etterkant har det blitt reist spørsmål fra både forskere, praksisfeltet og journalister. Kritikken
peker blant annet på utvalgets sammensetning, deres valgte tiltak, syn på lek
og manglende bakkekontakt både med barnehagen og barnehagelærerutdanningen. Ekspertutvalget svarer på deler av kritikken med å fastslå
at det er viktig å forholde seg til forskning. Vi er enige med utvalget i
dette, men da må flere perspektiver fra forskning inkluderes.
Politisering av forskning
Vi mener det er verdt å se på utvalget av forskning rapporten viser til
som grunnlag for sine anbefalinger, med kritisk blikk. I hovedsak vises det til
evidensbasert forskning, en forskning som fremmer målbare svar og resultater.
En av risikoene med dette ensidige utvalget av forskning kan være at det som
hevdes å gi målbare svar blir verdsatt over forskning som gir åpnere og mer
diskuterbare konklusjoner. Som all forskning har også evidensbaserte studier
sine svakheter.
Når myndighetene ser ut til å verdsette én type forskning over
andre ved nedsetting av ekspertutvalg, kan det bli et demokratisk problem. Det
medfører en fare for at faglige begrunnelser for hvilken barnehagepolitikk og
-praksis som er ønskelig, blir et resultat av politisk foretrukket forskning.
Vi vil påpeke at utdanningsforskning innebærer et mangfold av diskusjoner som
ikke kommer frem i rapporten.
Språk, makt og forskningsetikk
Som
barnehageforskere gjør vår forståelse av god forskningsetikk oss bekymret over
rapportens språkbruk. Allerede første setning avslører ekspertutvalgets
manglende refleksjon over hvordan språk og makt bør ses i sammenheng med
forskningsetikk. Slik vi ser det, omtales her deler av Norges befolkning
gjennom beskrivelser som bidrar til å sette opp og opprettholde et skille
mellom «oss» og «dem».
Vi er bekymret for at formuleringer som at «Barn av
foreldre med lav utdanning har i gjennomsnitt svakere selvregulering,
arbeidsminne og ordforråd, vansker med å tilpasse seg pedagogiske aktiviteter,
og høyere forekomst av adferdsproblemer» kan bidra til ytterligere
stigmatisering og andregjøring av både barn og deres foresatte. Vi stiller
derfor spørsmålstegn ved hvordan forskerne i ekspertutvalget forholder seg til
forskningsetiske retningslinjer knyttet til mulig risiko for skade, som også
gjelder ved formidling av forskning.
Retningslinjer for forskningsetikk i
samfunnsvitenskap (NESH, 2021) påpeker at forskning ikke skal påføre deltakere
skade eller utsette dem for andre urimelige belastninger, og at risiko for
skade kan være knyttet til deltakernes omdømme, integritet og
menneskerettigheter og stigmatisering. Det er særlig det som har med omdømme,
integritet og stigmatisering som bekymrer oss, i en tid der stadig flere unge
stemmer ytrer opplevelser av andregjøring og utenforskap.
De forskningen angår
Dette er i våre øyne verdi- og etikkspørsmål som ikke kan stoppe ved
overordnede forskningsetiske retningslinjer, men også må inkluderes i pedagogiske diskusjoner. Ekspertutvalget foreslår at «Det bør ikke være opp til barna selv
om de ønsker å delta i pedagogiske aktiviteter». I barnehagealder vil det å
tvinge barn med på aktiviteter som er lagt opp fra en voksens logikk og
intensjoner gi utfordringer både knyttet til barns medvirkning og når det
gjelder å bygge opp under barnas motivasjon og trivsel.
Utvalget er bekymret
for at frivillighet vil medføre at de som trenger det mest ikke velger å delta
i de «kvalitetshevende tiltakene». I tillegg fremmer de lekbasert læring og
veiledet lek til fordel for tid til lek barna selv styrer. Den danske
utdanningsforskeren Dion Sommer (2015) viser til forskning som peker på det
motsatte av det ekspertutvalget uttrykker: at barn som har gått i barnehager
med det han kaller «academics»-pedagogikk, som er det ekspertutvalget fremmer
slik vi ser det, er dårligere forberedt til skolen og til senere utdanningsløp,
og at de blant annet viser mindre selvtillit og manglende tro på å lykkes.
Et
stort antall barnehagelærere, lærere og forskere tar derfor til motmæle mot en
slik akademiseringspedagogikk og fremmer heller en pedagogikk som baserer seg
på arbeidsmåter som tar utgangspunkt i barnas uttrykk, væremåter, interesser og
forutsetninger. Marie-Lisbet Amundsen og Jens B. Grøgaard (2023) finner i en
studie at barn som faller utenfor i skolen ofte trivdes i barnehagen. Dette kan
peke i retning av at barnehagepedagogikkens grunnlagstenkning slik den har vært
og er i dag bidrar til å inkludere flere, og at akademisering og lærerstyrte aktiviteter
heller kan bidra til å øke sosiale forskjeller.
Samlet
sett savner vi en rapport og et ekspertutvalg som ser på forholdene og
mulighetene for sosial utjevning og mobilitet med utgangspunkt i de forskningen
angår, både når det gjelder hvordan de forskningen angår omtales og beskrives,
og med tanke på hvilke tiltak som foreslås. I dette tilfellet gjelder det barn
og unge, deres foresatte og lærere. Vi savner også en politisk innstilling som
fremmer demokrati i alle ledd.
Litteraturliste:
Forfattere:
- Kristin Kathinka Due
Bergseth, stipendiat, Høgskolen i Innlandet
- Svein Harald Bigum,
stipendiat, Høgskolen i Innlandet
- Mari Gillund,
høgskolelektor, Høgskolen i Innlandet
- Åse Wedø Tronvoll,
høgskolelektor, Høgskolen i Innlandet
- Josefine Olufsen,
høgskolelektor, Høgskolen i Innlandet
- Odd Rune Stalheim,
førsteamanuensis og instituttleder, Høgskolen i Innlandet
- Camilla Eline Andersen,
professor, Høgskolen i Innlandet
- Tonje Skoglund,
høgskolelektor, Høgskolen i Innlandet
- Anniken Lind, stipendiat,
Høgskolen i Innlandet
- Anja Pesch,
førsteamanuensis, Høgskolen i Innlandet
- Agnes Westgaard Bjelkerud, førsteamanuensis,
Høgskolen i Innlandet