Det er ingen hemmelighet at mange unge opplever utfordringer
i hverdagen. Det rapporteres jevnlig om stress, mobbing, ensomhet,
utestengning, angst og andre utfordringer.
Mental helse har fått en posisjon i
skolen gjennom det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring som inngår
ioverordnet del av lærerplanen. Hørselshemmedes Landsforbund [HLF] er eier av
Hørselspedagogene, som daglig jobber med ungdom med hørselsutfordringer.
Gjennom veiledning og kurs til fagpersoner og ungdommer blir vi godt kjent med
ungdomsgruppen og deres små og store utfordringer i hverdagen.
Mange har et
behov for å få verktøy til å styrke og håndtere egen livsmestring. Vi i
Hørselspedagogene har de siste årene jobbet med et prosjekt som omhandler
livsmestring. Prosjektet heter «Tenk fremover!», og med denne artikkelen ønsker
jeg å dele våre erfaringer.
Med temaområdene folkehelse og livsmestring har
vi som formål å gi elevene kompetanse og verktøy for å håndtere hverdagen. Vi
skal styrke psykisk og fysisk helse og ruste elevene til å ta ansvarlige valg
(Utdanningsdirektoratet, u.å.). Gjennom livet vil vi alle oppleve mindre eller
større utfordringer med egen psykiske helse. God psykisk helse, også kalt
mental helse, er en tilstand av psykisk velvære som gjør oss mennesker i stand
til å håndtere livets påkjenninger, for eksempel stress (WHO, 2022).
vi har som formål å gi elevene kompetanse og verktøy for å håndtere hverdagen.
Vi har
alle en psykisk helse, og opplevelsen av den kan variere fra dag til dag, uke
til uke og måned til måned. Det handler om våre følelser og tanker om oss selv
og andre. Noen opplever sin egen psykiske helse som god, mens andre opplever
plager og lidelser (Helsedirektoratet, 2022). Denne artikkelen vil ikke gå i
detalj på hvordan ungdom har det, men noen tall vurderes som hensiktsmessige
for artikkelen videre. Så, hvordan står det egentlig til med ungdom med og uten
hørselsutfordringer?
Ifølge Bakken (2022) fant undersøkelsen Ungdata at det er
store variasjoner når det kommer til opplevelsen av press og stress hos dagens
unge. Noen føler på lite, andre mye. Likevel er det 17 prosent som i 2022
rapporterte om stress og press på et nivå de syntes var vanskelig å håndtere.
Den arenaen som ungdom kjente mest press og stress på, var skolen (Bakken,
2022, s. 36).
Når det kommer til ungdom med hørselsutfordringer, ga
Patrick Kermit en kunnskapsoversikt i 2018 hvor han viste til tre hovedpunkter.
Som gruppe gjorde ungdom med hørselsutfordringer det dårligere enn jevnaldrende
på skolen, de ble ikke tatt med på råd om utforming av utdanningspraksis, og de
hadde større psykososiale utfordringer. Sistnevnte innebærer at gruppen hadde
større risiko for å utvikle psykososiale utfordringer sammenliknet med
jevnaldrende (Kermit, 2018, s. 55).
Ungdom med hørselsutfordringer er en liten gruppe, og flere
opplever å være den eneste i klassen, kanskje til og med den eneste på skolen,
som hører dårlig. Det gjør at mange føler seg alene, og de kvier seg for å
bruke teknisk utstyr som mikrofoner eller høreapparater i klassen. Ungdom vil
være så lik andre som mulig. Det å føle seg annerledes kan derfor påvirke
egenaksept og føre til skam rundt egen hørselsutfordring.
Oppsummert peker dette mot at ungdom kan ha utbytte av å
lære gode livsmestringsverktøy. Mange ungdommer Hørselspedagogene møter på, er
slitne, de sover dårlig, de stresser over ukens mange gjøremål, og de føler seg
ikke gode nok. De er opptatt av å prestere både på skolen og på fritiden.
Ungdom med hørselsutfordringer ønsker ofte å skjule egen hørselsutfordring
Ungdom med hørselsutfordringer ønsker ofte å skjule egen
hørselsutfordring og tar derfor ikke hensyn til egne behov. Vi følger opp saker
hvor ungdom har opplevd uheldige situasjoner på ungdomsskolen som gjør at de
ikke vil ha tilrettelegging på videregående. Det kan være medelever som
tidligere har tullet med mikrofonene, eller de har møtt manglende forståelse
fra skolens lærere og vikarer. Energibruken for å prøve å få med seg det som
blir sagt, er skyhøy. Dette gjør at mange trekker seg ut av sosiale aktiviteter
da de må sove etter endt skoledag før de setter seg med lekser og dagens temaer
for å ta igjen alt de ikke oppfattet i timen.
Tenk fremover!
Hørselspedagogene har i noen år jobbet med prosjektet «Tenk
fremover!», og med denne artikkelen håper jeg som nevnt at det å dele våre
erfaringer gjør at lesere kan hente inspirasjon herfra til eget arbeid med
ungdomsgrupper.
I 2021 fikk HLF Utvikling bevilget penger fra Stiftelsen Dam
til prosjektet «Tenk fremover» som Hørselspedagogene skulle gjennomføre.
Formålet med prosjektet var å gi ungdom med hørselsutfordringer verktøy som de
kan bruke i sin hverdag. Målet for prosjektet var å gjennomføre elevkurs der
deltakerne opplevde livsmestring og kunnskapsutvikling. Gjennom dette kurset
var hørsel et gjennomgående tema. Vi ser på det som viktig at ungdom med
hørselsutfordringer blir bedre kjent med egne styrker, utfordringer og muligheter.
På den måten kan de lettere håndtere utfordringer og vanskelige situasjoner.
Samtidig så vi at deltakerne satt med mange spørsmål angående det å være
ungdom. Spørsmål som hvilken som helst ungdom kan ha.
Kurset går over to og en halv dag, og i tillegg en digital
samling i etterkant. Det er faste temaer i kurset, men arbeidsmetodene har
variert noe ut fra behovene til gruppen. Vi har gjennomført kurset tre ganger
med tre svært ulike deltakergrupper. Vi så fort at fleksibilitet fra vår side
var viktig. På den måten fikk deltakerne rom til å snakke om, stille spørsmål
om og dele det som opptok dem. Vi opplevde også at spesifikke temaer utpekte
seg ulikt fra gruppe til gruppe. Vi brukte derfor den digitale samlingen som et
møtepunkt hvor temaer de var spesielt opptatt av eller hadde tenkt på i
etterkant, ble tatt opp.
Helt fra starten av prosjektet var vi opptatt av å utvikle
et tilbud der deltakerne underveis får oppdage egne styrker og svakheter. Vi
hentet inspirasjon eksternt, blant annet fra håndboken «Helt sjef!» (Nasjonal
kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse, 2014). I samarbeid med
mange ulike aktører har de utviklet et tilbud der ungdom får veiledning og
hjelp til å erfare og oppdage sine egne ressurser. Hensikten er at de skal
styrkes i sitt eget liv slik at de kan løse utfordringer som er til stede,
eller utfordringer som kommer.
Tematikk
Ved alle de tre kursgjennomgangene var «Hvem er jeg?»,
«Tankevirus», «psykologiske vitaminer», søvn, mindfulness og fysisk aktivitet
faste temaer. Det ble også lagt til økter underveis, som «klassens time». Med
et fleksibelt kurskonsept utviklet vi oppgaver tilpasset ungdom med
hørselsutfordringer. Det betyr at alle elementene som ble tatt med, enkelt kan
tilpasses den ungdomsgruppen man jobber med. «Hvem er jeg?» omhandlet det å bli
bedre kjent med seg selv og sitt eget nettverk. Deltakerne skulle blant annet
skrive ned hva de liker å gjøre, hva som gir dem energi, hvilke utfordringer de
opplever, og om det var noe de skulle ønske var annerledes i livet.
Sitt eget nettverk ble de kjent med gjennom å lage et
nettverkskart hvor de skrev ned nær familie og venner, i tillegg til fjernere
bekjentskap. Her fikk mange en vekker da noen så at nettverket var stort, mens
andre opplevde det motsatte. Alle oppgavene i kurset ble fulgt opp i plenum,
men også individuelt. Det er viktig å fange opp deltakere som opplever
oppgavene som utfordrende, slik at de får en positiv opplevelse og riktig hjelp
ved behov.
Alle kursledere er sertifiserte kursholdere i metoden
Tankevirus. Tankevirus er basert på kognitiv og metakognitiv atferdsterapi,
samt normalpsykologi. Dette er beskrevet på en enkel, logisk og tilgjengelig
måte gjennom det at tankevirus er noe som alle mennesker opplever. Disse
tankevirusene kan behandles med «psykologiske vitaminer». Med andre ord bidrar
metoden Tankevirus til å normalisere utfordringer ved egen psykisk helse og gir
verktøy til eget arbeid og håndtering av tanker og følelser. Metoden er utviklet
av psykolog Hanne Helene Brorson (Tankevirus, u.å.). I «Tenk fremover!»
benytter vi elementer fra denne metoden og tilpasser dem til ungdomsgruppene
våre. Metoden vekker interesse og tilbyr konkrete oppgaver og verktøy. I «Tenk
fremover!» har vi valgt å kun benytte deler av oppgavene og materiellet i
metoden Tankevirus da vi også ønsker å belyse andre temaer.
Flere av deltakerne opplevde søvnproblemer og stress
Vi vet at personer med hørselsutfordringer ofte strever med
søvn og balanse. Det ble avdekket at de aller fleste deltakerne sov betydelig
mindre enn åtte timer i løpet av en natt. Søvn er svært viktig for den mentale
helsen og er derfor et viktig tema å snakke om for å gi både kunnskap og råd om
en god søvnhygiene. Flere av deltakerne opplevde søvnproblemer og stress som
gjorde at de opplevde det utfordrende å roe ned på slutten av dagen.
Mindfulness benyttes for å gi deltakerne verktøy til å
flytte oppmerksomhet og roe ned kropp og sinn. Øktene besto av ulike
pusteøvelser og avslapning vi gjorde i fellesskap sammen med fysioterapeut
flere ganger i løpet av kurset. Flere deltakere har evaluert at dette er noe de
har brukt i etterkant av kurset, både for å roe ned på kvelden og redusere
stress i hverdagen. Det har vist seg at korte og enkle øvelser fungerer best
for deltakerne. Ved intensive kursdager eller skoledager kan fysisk aktivitet
være et godt avbrekk. Vi la også vekt på det med balanse. Deltakerne øvde på
balanse gjennom hinderløype og sirkeltrening. Her fikk deltakerne utfordret
seg, og alle øvelsene var enkle å tilpasse etter nivå.
Etter første kursrunde ble «klassens time» avholdt, hvor
deltakerne skrev anonyme spørsmål på lapper og la dem i en bolle. Denne økten
ble lagt til på grunnlag av at det er mange spørsmål deltakerne ikke føler seg
komfortable med å stille i plenum. Deltakerne skrev mange spørsmål og lurte på
mye av det samme knyttet til hørsel, utenforskap og søvn. Dette engasjerte
deltakerne, og flere av dem delte egne erfaringer.
Hva lærte vi?
Etter tre gjennomførte kurs sitter vi igjen med gode
erfaringer og refleksjoner. Spesielt tre punkter utpekte seg fort.
Tydelige temaer og innhold var viktig for alle gruppene. Det
var viktig for dem å vite hva temaet var, hvorfor det er viktig, og hvilket
utbytte de kan få av dette i hverdagen. Ungdom lever her og nå, og de trenger
derfor mange eksempler og hjelp til å knytte de ulike temaene til
hverdagslivet. Da vi snakket om søvn, trengte de ikke bare vite hvorfor det er
viktig, men hvorfor det er viktig for akkurat dem. Ved å koble temaene til
konkrete situasjoner ungdom opplever, er det lettere for dem å være delaktig.
Variasjon i programmet var også av stor betydning. Det er
tungt å sitte stille og ta inn ny informasjon en hel dag. Temaer og oppgaver
ble gjennomgått i fellesskap før deltakerne satt sammen eller individuelt og
jobbet. Vi hadde avbrekk i form av fysisk aktivitet og avspenning. Det var rom
for bevegelse i kurslokalet, og noen av oppgavene ble gjort ute.
Sist, men ikke minst, var tid viktig. Deltakerne trengte tid
til å følge seg trygge, til å dele erfaringer, og til å forstå meningen med
temaene og oppgavene og hvordan de kan bruke verktøyene i egen hverdag.
Deltakerne lagde et trygt rom hvor de hjalp og lyttet til hverandre. Det er noe
spesielt ved at ungdom snakker til ungdom, og samtlige evaluerte at det var en
god opplevelse.
Når man samler en gruppe ungdom, vil de ha ulike behov. Det
gjør at ikke alle temaer treffer like bra hos alle samtidig, men evalueringene
viste tydelig at deltakerne var fornøyde. To sitater som ofte gikk igjen, var:
«Det beste med dette kurset var å møte andre mennesker med samme utfordring som
meg», og det å finne ut at: «Det er flere som sliter og ikke bare meg.»
Flere har rapportert at de benytter verktøyene de lærte, i
ettertid. Mindfulness og tankevirus ble særlig fremhevet i tilbakemeldingene.
Prosjektet vurderes derfor som vellykket, og vi vil videreføre dette som et
fast kurstilbud hos oss. Arbeid med livsmestring er viktig for ungdom, og jeg
håper du finner inspirasjon til å arbeide med dette der du er.
Sara Skogli Wiik arbeider som audiopedagog hos Hørselspedagogene. Hun har master i spesialpedagogikk med fordypning i Audiopedagogikk – Hørsel, språk og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Hun jobbet to år etter masteren som lærer på spesialskole før hun begynte som audiopedagog hos Hørselspedagogene. I Hørselspedagogene følger de opp elever, læringer og studenter med hørselsutfordringer. De gir også veiledning og kompetansehevende tilbud til fagpersoner, for eksempel lærere.
Denne artikkelen ble første gang publisert i papir- og
e-bladutgaven av tidsskriftet Spesialpedagogikk nr. 4, 2024. Hvis du
vil lese flere artikler eller abonnere på tidsskriftet Spesialpedagogikk: Klikk her:
På denne
nettsiden får du også tilgang til Spesialpedagogikks arkiv med tidligere
publiserte utgaver + forfatterveiledningen vår – hvis du ønsker å skrive noe
selv.
Referanser
Bakken A.
(2022). Ungdata. Nasjonale resultater. URL: Ungdata-rapport
2022 (oslomet.no)
Helsedirektoratet (2022). URL: Kva er psykisk helse? – Helsenorge
Kermit, P. (2018). Hørselshemmede barns og unges
opplæringsmessige og sosiale vilkår i barnehage og skole: Kunnskapsoversikt
over nyere nordisk forskning. NTNU samfunnsforskning. https://samforsk.no/uploads/files/HLF-rapport-endelig-WEB.pdf
Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen
helse (2014). Håndbok for Helt sjef! – Anbefalinger for lærings- og
mestringstilbud for unge som har langvarige helseutfordringer, og deres
foreldre. URL: haandbok-helt-sjef-opt-221014.pdf
(mestring.no)
Tankevirus. (u.å.). Om Tankevirus. URL: Tankevirus
Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Overordnet del:
Folkehelse og livsmestring. URL: 2.5.1
Folkehelse og livsmestring | udir.no