Marius Henriksen (27) kombinerer lærerjobben med å lage tegneserien "Storefri". Mye av inspirasjonen henter han i hverdagen. Foto: Endre Törngren Nygaard.
Marius Henriksen (27) kombinerer lærerjobben med å lage tegneserien "Storefri". Mye av inspirasjonen henter han i hverdagen. Foto: Endre Törngren Nygaard.

Tegner vitser fra lærerlivet

– Kollegaene mine syntes det er gøy, og kjenner seg igjen i mye av det jeg lager, sier Marius Henriksen, lærer og tegneserieskaper. Nå har han gitt ut nytt sommeralbum med stripeserien «Storefri».

Publisert   Sist oppdatert

– Jeg skulle lage en stripeserie og måtte finne en setting, og tenkte at skolen vil være veldig gjenkjennbar for de fleste, sier Marius Henriksen.

– Da jeg fikk ideen hadde jeg ikke begynt på lærerutdanningen selv ennå, men jeg visste at jeg ville bli lærer. Læreryrket og tegneserier virket som en god kombinasjon.

Nå har 27-åringen laget serien "Skolefri" i snart ti år. Mye av inspirasjonen henter han fra barneskolen Nesøya, der han selv jobber. Og på en kafé i Asker skisser han ut idéer og vitser som senere havner på trykk blant annet i lokalavisa Budstikka og bladet Pondus. Nylig ga han også ut eget sommeralbum.

– Hvilke reaksjoner får du?

– Kollegene mine syntes det er gøy, og kjenner seg igjen i mye av det. Noen av elevene har fått tak i den siste boken jeg ga ut. Den er jo egentlig ikke for barn, men det virker som de syntes det er gøy. Sikkert fordi de kjenner meg. Det er jo litt voksen humor, mye av det.

Tegneserie-prosjekt på skolen

Tegningen blir også gjerne en del av undervisningen.

– Jeg kommuniserer mye med elevene via tegning på tavla, forklarer Henriksen.

I noen timer legger han inn "premier". Hvis elevene har gjort en god jobb, lager han en tegning for dem de siste fem minuttene. Da kan elevene være med og bestemme hva han skal tegne. Dessuten har han et stort tegneserie-prosjekt med elevene på 7. trinn. Det har han gjennomført to ganger nå.

– Alle elevene lager en tegneserie, så setter vi det sammen til «klassens tegneserie». Alle får én side hver og så er jeg liksom redaktøren og lager en forside. Da er jeg også litt streng med tidsfrister, for det er jo en stor del av jobben som stripetegner, forteller han.

– Hvordan er du selv med tidsfrister?

– Det har som regel gått veldig greit. Det kan være stressende de gangene ideene ikke kommer, men jeg er litt den typen som jobber bra undre press.

Mye jobb

– Og hvilken av de to jobbene dine liker du best?

– Jeg tror jeg må svare serietegner. Det er jo et litt mer spesielt yrke, men det er veldig gøy. Samtidig trives jeg veldig godt med å jobbe med mennesker. For meg er det beste med læreryrket følelsen man får når man virkelig har klart å lære bort noe.

– Og det verste da?

– Det må være det å bruke veldig mye tid på oppdragelse i stedet for det faglige.

For tiden jobber Henriksen i 80 prosent stilling som lærer. Etter sommeren skal han ned i 60 prosent, for å få mer tid til tegningen.

– Jeg jobber mer enn 100 prosent til sammen nå. Det blir mye jobbing på kvelder og i helgene, sier han.

– Men det funker ellers veldig godt å kombinere de to yrkene. Jeg underviser i kunst og håndverk, og bruker mye tegning på jobben, samtidig som jeg henter inspirasjon derfra. Men jeg skiller mellom jobbene. Når jeg er på skolen er jeg der som lærer. Det er når jeg kommer hjem at jeg prøver å tenke over hva som har skjedd og om det kan brukes på noen måte.

Lærer underveis

Han har tegnet hele livet, forteller han. En stund tenkte han også på å bli kunstner.

– Men da jeg gikk på kunstskole fant jeg ut at det ikke var tingen for meg. Men jeg lærte mye. Vi var innom mange ulike teknikker som jeg får bruk for nå som lærer også. Det andre året fordypet jeg meg i tegning, og det er gull verdt som serietegner. "Storefri" var for så vidt sluttprosjektet andre året der.

På videregående hadde derimot lærer-ideen dukket opp.

– Jeg fant ut at jeg likte å hjelpe andre med å forstå ting i timen. Noen sa vel også at jeg var flink til det.

I tillegg til skolehverdagen henter han inspirasjon til "Storefri" fra "Pondus" og "Larsons gale verden". Som lærer forsøker han huske de gode lærerne han selv hadde.

– Så prøver jeg tenke på hva det var de gjorde som funket.

Mange av stripene tegnes ut på kafé i Asker sentrum. Foto: Endre Törngren Nygaard
Mange av stripene tegnes ut på kafé i Asker sentrum. Foto: Endre Törngren Nygaard

– Hatt noen tabber ennå, som stripetegner eller lærer?

– Jeg klarte å glemme et par tidsfrister i starten av karrieren som serieskaper. Men fikk streng beskjed om at "dette går ikke", og da tar man seg sammen. I læreryrket derimot gjør man nok små tabber hele tiden. Det er et yrke der man lærer underveis. Starttabben jeg tror alle lærere i kunst og håndverk gjør er å sette av for liten tid til å rydde. Det lærte jeg på den harde måten, sier han og ler.

– Stol på deg selv

Allerede til høsten kommer et nytt "Storefri"-album. Da ser han for seg å gjøre noe med leirskole.

– Hva er dine beste råd til de som vil lage tegneserier?

– Ikke vær redd for å få kritikk. Jeg fikk noen tilbakemeldinger fra redaktørene mine i starten som sikkert kunne fått mange til å gråte. Det er litt personlig og sårbart å vise fram tegninger og vitser, men det må man bare tørre.

– Og dine beste råd til ferske lærere?

– Det må være å stole på seg selv. Ikke bli deppa når man gjør småfeil, men heller lære av dem. Og huske på at elever har stor forståelse for ting, det gjelder bare å være ærlig med dem.