Brenna vil ikke ha en oppussingsplan for Skole-Norge

SV og Rødt ber regjeringen kartlegge skoleforfallet for å få på plass en oppussingsplan. – Skolebygg er et kommunalt ansvar, svarer kunnskapsministeren.

Publisert Sist oppdatert

Et forslag fra SV om en oppussingsplan for Skole-Norge behandles i Stortinget tirsdag denne uka. Men innstillingen fra flertallet i utdannings- og forskningskomiteen vender tommelen ned for en oppussingsplan.

– Jeg er ikke fornøyd med at tilstanden i mange skolebygg er for dårlig. Det er samtidig viktig for meg å understreke at skolebygg er et kommunalt ansvar, skriver kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) i et skriftlig svar til forslaget om en oppussingsplan.

SVs Freddy André Øvstegård mener regjeringen og høyresiden svikter elevene og lærerne når de ikke vil ta grep.

– Vi ville ikke godtatt fukt, råte og dårlig inneklima på jobb, så hvorfor godtar regjeringen det for elevene og lærerne våre? sier Øvstegård.

– Lærer mindre med dårlig luft

En rapport fra Multiconsult i fjor viste at over 800 skolebygg har alvorlige mangler i anleggene som skal sørge for god inneluft for lærere og elever. Antallet forfalne bygg er mest sannsynlig langt høyere, ettersom Multiconsult kun hadde data for rundt 60 prosent av norske skolebygg.

Tall fra Statens arbeidsmiljøinstitutt viser også at lærere er blant yrkesgruppene som i størst grad rapporterer om inneklimaproblemer på jobben.

– Vi vet at det fysiske miljøet påvirker elevenes læring. Det er åpenbart at du lærer mindre med vondt i hodet på grunn av dårlig luft. Da må vi gjøre noe, sier Øvstegård.

Ble yrkesskadet av skolebygget

Denne uka fortalte Utdanningsnytt om Geir og Lene som ble yrkesskadet av å jobbe i skolebygg med vannlekkasjer, muggsopp og dårlig inneklima.

– Folk skal slippe å bli syke av å være på jobb. De må vedlikeholde skolene før det er for seint, den kostnaden er tross alt mye mindre. Dette er viktig for dem som kommer etter oss også, sier Lene Østensvik Mosling som er fagarbeider på Askim videregående skole i Viken.

Mannen hennes, Geir André Østensvik, er lærer ved samme skole. Begge fikk de alvorlig astma grunnet forholdene på skolen, noe de har fått bekreftet som yrkessykdom av NAV.

– Der jeg hadde sittet og spist hver dag i åtte år, kom det muggsopp krypende ut av veggen, forteller Geir.

Viken fylkeskommune, tidligere Østfold fylkeskommune, har visst om forholdene ved Askim videregående i mange år. Men nye skolebygg og utbedringer har stadig blitt utsatt.

Les også: Elever kan prestere ti prosent bedre med god luft i klasserommet

Utsetter og utsetter

Slike skoler som står på vent i år etter år, hvor nybygg og utbedringer gang på gang blir utsatt av kommune- og fylkespolitikere begrunnet med mangel på penger, er ikke uvanlig.

Ved Lunde skole i Fredrikstad har de kjempet i over ti år for ny skole etter nesten 20 år med brakker. Foreldre ved Tromsdalen skole i Tromsø har kjempet like lenge for å få utbedret elendige forhold ved skolen.

Les også: Skoler bør rives - kommunene stempler dem som «helsemessig tilfredsstillende».

Marius Chramer, som nå er leder i Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), kaller inneklimaproblemene i Skole-Norge for den store skoleskammen. Hans engasjement mot skoleforfall begynte nettopp som FAU-leder ved Tromsdalen skole.

– Jeg følte vi kjempet mot vindmøller i den saken i flere år. Etter hvert skjønte jeg at dette ikke bare var en lokal sak om én skole, men en nasjonal sak av store dimensjoner, sa Chramer til Utdanningsnytt i fjor høst.

På Stortinget peker de allikevel på at det er kommunene og fylkeskommunene som må ta tak.

«Flertallet er ikke fornøyd med at mange skolebygg er i for dårlig tilstand. Samtidig er skolebygg et kommunalt ansvar,» skriver stortingspolitikerne fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet i innstillingen fra utdannings- og forskningskomiteen.

Les også: Skammer seg over å sende ungene til den forfalne skolen

Regjeringspartiene Ap og Sp skriver i en egen kommentar at de finner det «ikke hensiktsmessig å kartlegge norske skolebygg og utarbeide en strategi eller et nasjonalt system for oppfølging».

– Regjeringen og høyresiden skyver kommunene foran seg, men vi mener kommunene må få helt nødvendig hjelp. 110 000 elever tilbringer hver dag i klasserom med elendig ventilasjon og dårlig luft, og det vil ikke SV godta, sier Freddy André Øvstegård.

Barneombudet vil ha oppussingsplan

I forbindelse med forslaget til en oppussingsplan var det en rekke store organisasjoner som sendte inn høringssvar til Stortinget.

Kreftforeningen, Redd Barna, Foreldreutvalget for grunnopplæringen, Norges Astma- og allergiforbund, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon, Skolenes landsforbund, Utdanningsforbundet og Barneombudet er blant dem som støtter forslaget om en oppussingsplan.

«Gjentatte rapporter og medieoppslag de siste 10 årene har pekt på at mange skoler ikke oppfyller kravene til helse og miljø, uten at ord er blitt til handling,» skriver Barneombudet i sitt høringssvar.

Pusteproblemet

Pandemien viste for alvor hvor viktig innelufta er for helsen vår. Derfor etterlyser nå forskere over hele verden en inneklimarevolusjon i skolene.

Også i Norge tilbringer tusenvis av lærere og elever hverdagen i klasserom med dårlig inneklima. I flere måneder har Utdanningsnytt undersøkt situasjonen i norske skoler.

Her finner du alle sakene i serien.

Powered by Labrador CMS