Finansiering av Ndla

Jeg er enig i at nettstedet Ndla i utgangspunktet er et positivt prosjekt, slik Venke Vik skriver i innlegget Misoppfatning av Ndla.

 Det er imidlertid problematisk hvis man finansierer drift og utvikling av Ndla ved å ta fra de statlige midlene som skal sikre elevene i videregående opplæring gratis læremidler.

 

I 2008 vil man f.eks. i Akershus fylkeskommune, liksom i de fleste fylkeskommuner i landet, trekke ut 10 prosent av de statlige læremiddelpengene og overføre som prosjektmidler til Ndla, i stedet for at disse midlene brukes til innkjøp av læremidler ved den enkelte skole.

 

Skolene vil derfor helt konkret bruke 10 prosent mindre på innkjøp av læremidler til elevene, og vil da helt konkret måtte finne ut i hvilke(t) fag elevene i skoleåret 2008/09 utelukkende eller hovedsakelig skal tilbys tilgang til Ndla, i stedet for trykte eller digitale, kommersielle læremidler.

 

I praksis vil vel dette måtte være i norsk eller naturfag, som er de to fagene Ndla har igangsatt systematisk arbeid med så langt. Jeg er svært skeptisk til om Ndla i løpet av våren vil være på et slikt kvalitetsnivå at dette er forsvarlig i forhold til elevenes behov.

 

På sikt kan det dessuten være grunn til å frykte at man i fylkeskommunene har tanker om at elevenes rett til gratis læremidler ene og alene skal ivaretas ved at elevene tilbys bærbare pc-er og tilgang til Ndla.

 

Derfor synes jeg Cathrine W. Tellefsens advarsel er på sin plass, som det går fram av artikkelen [LENKE].

 

Les også Misoppfatning av Ndla

Powered by Labrador CMS