Tidstyver går igjen

Rapporten om dokumentasjon og rapportering i skolen som Røe Isaksen fikk i dag, har påfallende mange likhetstrekk med den kunnskapsminister Kristin Halvorsen fikk i 2009.

Rapporten om tidstyvene i skolen, som i dag ble overlevert til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, foreslår mange av de samme tiltakene som rapporten forgjengeren Kristin Halvorsen mottok da hun var statsråd.

Kirsti Kolle Grøndahl, som selv var kirke- og undervisningsminister fra 1986-88, ledet Tidsbrukutvalget, som overleverte rapporten til Halvorsen for fem år siden.

Til sammen foreslo Tidsbrukutvalget 114 tiltak som tar sikte på å bedre utnyttelse av lærernes arbeidstid.

På dagens pressekonferanse kommenterte Jan Erik Grindheim, prosjektleder for rapporten, og Torbjørn Røe Isaksen mange av de samme tiltakene som Kolle Grøndahl foreslo. Her følger et utvalg:

Tid til kjerneoppgaver

Kolle Grøndahl: Skoleledere må sørge for at arbeidsplanfestet tid blir brukt målrettet og effektivt til skolens kjerneoppgaver. Skoleleder må utvikle god og effektiv møtestruktur og møtekultur i samarbeid med lærerkollegiet.

Røe Isaksen: Vi er enige om at elevenes læring er skolens kjerneoppgave. Derfor må det frigjøres mer tid til at lærerne kan drive med god undervisning.


Mindre dokumentasjon

Kolle Grøndahl: Nasjonale myndigheter må tydeliggjøre nasjonale krav til kartlegging og dokumentasjon. Skoleeier bør være tilbakeholden med lokale krav til kartlegging og dokumentasjon utover forskriftene i opplæringsloven.

Jan Erik Grindheim: Lokale dokumentasjonskrav stjeler mye mer av lærernes tid enn lovpålagte nasjonale krav. De nasjonale lovpålagte kravene er en liten snøball. Men når snøballen rulles ut lokalt vokser den seg større og større.

God ledelse

Kolle Grøndahl : God ledelse er den viktigste forutsetningen for god tidsbruk i skolen. Det gjelder både skoleledelse og klasseledelse.

Røe Isaksen: God klasseledelse og skoleledelse er en viktig forutsetning for god tidsbruk i skolen.

Tydeligere regelverk

Kolle Grøndahl: Lover og forskrifter må gjøres tydeligere og lettere tilgjengelig.

Røe Isaksen: Vi vil foreta en gjennomgang av lover og forskrifter med tanke på forenkling av rapporteringsrutiner.

Ansvarlig skoleeier

Kolle Grøndahl: Skoleeier må sørge for nødvendig skolefaglig kompetanse på kommunenivå. Delegering av oppgaver og myndighet til den enkelte skoleleder må følges opp med ressurser og veiledning.

Jan Erik Grindheim: Skolelederne opplever stadig nye og mer presise krav til planer og rutiner når det skal fattes enkeltvedtak i skolen. Det har sammenheng med at kommuner og fylkeskommuner skal ha et forsvarlig system for rettigheter og plikter.

Røe Isaksen: Det skjer en jussifisering på skole- og barnehagefeltet.

Samarbeidet mellom hjem og skole

Kolle Grøndahl: Skoleeier må sørge for at tiltak for elever med spesielle behov blir satt inn tidlig. Det må etableres gode rutiner for samarbeid og kommunikasjon mellom hjem og skole.

Røe Isaksen: Det bør utarbeides rutiner på den enkelte skole som gjør at lærere ikke alltid blir tilgjenelige på epost og sms.

Veiledning av nyutdannede

Kolle Grøndahl: Lærerutdanningen må fange opp utfordringene i praksisfeltet. Nyutdannede lærere må få relevant og systematisk veiledning og oppfølging.

Kunnskapsdepartementet og KS er blitt enige om å avslutte avtalen som skulle sikre nyutdannede pedagoger i barnehage og skole veiledning.

Kompetanseutvikling

Kolle Grøndahl: Det må utvikles gode systemer for kontinuerlig kompetanseutvikling.

Etter- og videreutdanning er et satsingsområde for regjeringen.

Powered by Labrador CMS