Økende bekymring for atferdsproblemer
Stadig flere lærere mener at
disiplinproblemene i skolen er svært alvorlige, og
bekymringene i forhold til elevers atferd øker. Det viser
forskningsrapporten "Elevatferd og læringsmiljø
2000".
- Les rene fakta fra forskningsrapporten
nederst i artikkelen.
- Terje Ogden gir fem råd for å takle
atferdsproblemer, også nederst i artikkelen.
Forskningsrapporten "Elevatferd og
læringsmiljø 2000"er gjennomført blant 464
lærere i grunnskolen. Den er utført på oppdrag fra
Læringssentret og var ferdig i august 2001, men er tidligere
ikke kjent.
Forskningsrapporten er levert av professor Terje Ogden og rektor
Eyvind Lindberg ved Universitetet i Oslo. Forskerne har tatt for
seg endringer i elevatferd og læringsmiljø over en
32-måneders periode, fra våren 1997 til høsten
1999.
Rapporten peker blant annet på at dobbelt så mange
lærere mente at disiplinproblemene i grunnskolen var
alvorligere eller meget alvorligere i 1999 enn i 1997.
- Ønsker endring
- Lærerne ser faresignalene og ønsker endring. De mener
deres muligheter for å bli kjent med elevene er for liten og
at teoripresset er for stort. De ønsker å endre innholdet
i skolen og gi alternative muligheter for å mestre skolen
på nye og utradisjonelle områder. Det virker som om mange
lærere har resignert. Det er alarmerende at lærerne
opplever at infrastrukturen ved skolen bryter sammen. De opplever
både en reell økning i problemene og at de har mindre
å stille opp med, sier Ogden.
Av rapporten framgår at elevenes atferd på ungdomstrinnet
har utviklet seg mest negativt, selv om lærere på
barnetrinnet også rapporterer om flere atferdsproblemer i
perioden. De fleste lærerne rapporterte om fysiske og verbale
angrep på medelever både på barne- og
ungdomstrinnet. Frekke og uhøflige henvendelser, banning og
voldsomme krangler er like vanlige på begge trinnene.
- Også sunne reaksjoner
- Noen av atferdsproblemene, som avbrytelser og støy i timen,
skyldes barn og unges aktivitet og selvhevdelse, og kan være
sunne reaksjoner på et dårlig skolemiljø eller en
kjedelig undervisning. Lærere sier de takler slike reaksjoner
bra, men at det er summen av alt de ikke klarer, sier Ogden. Han
mener undersøkelsen viser at det største problemet er at
skolen er for teoretisk for de svake elevene.
- En må redusere skolenederlagene for de vanskeligste elevene.
De opplever å stange i veggen det meste av skoletiden. Hadde
vi klart å gjøre skoledagen deres mer mestringspreget,
ville vi fjernet mye angst og aggresjon. Ogden vil ikke tilbake til
spesialskolene, men vil ha alternativ pedagogikk inn i den vanlige
skolen.
- Det trengs et moderniseringsprosjekt i skolen. Det må
gjøres noe med den grunnleggende strukturen. Fagplanene har
for mye av tradisjonelle kunnskapsfag, de bør inneholde mer av
barns virkelighet, mer praktiske fag og kunst- og kultur. Det
trengs også en sosial læreplan for hvordan elevene kan
lære å omgås andre, sier Ogden.
Ogden/Lindberg har sammenholdt resultatene med Senter for
leseforsknings leseprestasjonsundersøkelse over samme periode.
Resultatene viser at i de lesesvake klassene var det større
innslag av forstyrrelser, arbeidsvegring og bråk i timene enn
i de lesesterke.
- "Elevatferd og læringsmiljø
2000"
- Lærerne er bekymret for ti prosent av
elevene på grunn av atferden deres.
- Antall lærere som mener
disiplinproblemene var alvorlige eller svært alvorlige
økte fra 12 prosent (1997) til 25 prosent (1999).
- Åtte av ti lærere opplever snakking
utenom tur, bevisst arbeidsvegring, forstyrrelse og hindring av
medelever, manglende hensyn og omtanke elevene imellom.
- Sju av ti barneskolelærere rapporterte
om fysiske og verbale angrep på medelever - på
ungdomstrinnet opplevde seks av ti lærere dette.
- Lærerne ønsker styrking av
lærersamarbeidet, økt veiledning, støtte fra
kolleger, økt vekt på ros av elevenes engasjement og mer
tid til enkeltelever.
- Fem råd for å takle
problematferd
- Professor Terje Ogden har formulert fem
råd som kan være til hjelp i forhold til å takle
problematferd.
- Formuler klare regler og klare prosedyrer ved
regelbrudd. Sørg for kriseberedskap ved konflikter og
hendelser. Bevisstgjøring av skolens verdigrunnlag med felles
målsettinger. Lærere må tolke reglene likt.
- Ha pedagogiske opplegg for å styrke
elevenes sosiale ferdigheter.
- Gi lærere kompetanseheving i
klasseledelse. Lærerne må ha kjennskap til faget som det
undervises i, evnen til å planlegge og gjennomføre en
time med god flyt og evnen til å håndtere en gruppe.
- Styrk elevens innflytelse og medvirkning i
skolen. Gjør skolen mer praktisk. Elever som mislykkes eller
kjeder seg, viser dårlig atferd.
- Styrk kontakten med foresatte.