Lærerutdanningen en av vinnerne i årets hovedopptak - Utdanningsnytt
Annonse
Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø presenterte torsdag det rekordhøye opptaket til høyere utdanning. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø presenterte torsdag det rekordhøye opptaket til høyere utdanning. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Lærerutdanningen en av vinnerne i årets hovedopptak

Alle lærerutdanningene tilbyr flere studieplasser i årets hovedopptak til høyere utdanning. I Oslo vil flere enn noensinne bli grunnskolelærer.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

98.000 søkere har fått tilbud om studieplass i årets hovedopptak til høyere utdanning. Det er 4.176 flere enn i fjor. IKT-utdanninger har hatt en økning på 17 prosent og grunnskolelærerutdanningen en økning på 14 prosent.

Totalt er det gitt studietilbud til 11.202 søkere til alle lærerutdanningene. Det er barnehagelærerutdanning og grunnskolelærerutdanning for 5.–10 trinn som har størst økning, men også grunnskolelærerutdanning for 1.–7. trinn har en økning.

– Dette er veldig gode nyheter. Lærerutdanningen blir mer attraktiv med skjerpede opptakskrav, masterutdannelse og med økonomiske insentiver, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V).

Størst økning

Til grunnskolelærerutdanningen alene er det gitt 4.201 tilbud om studieplass. Det er en økning på 14 prosent fra i fjor. Det er Utdanningsforbundet svært fornøyd med.

– Det er veldig bra at flere vil bli lærer. Jeg tror flere ser at læreryrket er viktig og at det både er et spennende og krevende yrke, sier leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet.

Han håper trenden med dårlige søkertall er snudd og peker på at skolen trenger mange lærere framover.

– Når nesten tusen flere enn i fjor får tilbud om studieplass er det oppløftende for framtidig rekruttering, sier Handal.

Han tror satsingen på etter- og videreutdanning og innføring av en femårig grunnskolelærerutdanning på masternivå har hatt betydning.

Nå håper han at alle som får tilbud takker ja til plassen og møter opp til studiestart.

– Vi må unngå at vi går inn i en høst med ledige studieplasser samtidig som skolen trenger flere lærere, sier Handal.

Flere har fått plass

Totalt var det mer enn 140.000 søkere til 1.309 studier ved 27 statlige universiteter og høyskoler i år, og flere søkere enn noen gang før er kvalifisert og har fått tilbud.

– Dette er bra både for studentene og resten av samfunnet. Kunnskap, utdanning og forskning er helt avgjørende for å takle utfordringene vi står overfor og for å kvalifisere til et stadig mer omskiftelig og krevende arbeidsmarked, sier kunnskapsminister Nybø.

Tallene fra Samordna opptak viser at nær 125.000 av dem som søkte er kvalifisert for opptak til minst ett studium. Nesten åtte av ti av disse har fått tilbud om studieplass, og over halvparten har kommet inn på sitt førstevalg. Det er altså sendt ut 4.176 flere tilbud enn i 2017.

Søknadsvekst til IKT

IKT-studier har hatt en økning på hele 17 prosent. 9.606 får tilbud om plass i teknologifagene i år mot 8.882 i fjor.

Tallene fra Samordna opptak viser også at mange tar tradisjonelle valg. Kvinner dominerer fortsatt helsefagene.

Ved NTNU i Trondheim er det ingen sykepleiestudier som har mindre kvinneandel enn 80 prosent, mens ved Universitetet i Oslo har studiene i medisin, odontologi og psykologi hatt en liten oppgang av mannlige studenter, men fortsatt en meget skjev kjønnsbalanse.

UiO har prøvd å få til en ordning med kvotering av mannlige søkere til disse fagene, men har fått nei fra Kunnskapsdepartementet.

Ledige plasser

Det finnes fortsatt ledige studieplasser. Fra fredag morgen kan man søke på disse. Torsdag var det 332 ledige plasser over hele landet. Til disse plassene er det prinsippet førstemann til mølla som gjelder.

–Det er vanskelig å si om det vil komme mange flere plasser. Det får vi først vite når søkerne er fordelt, om noen er overbooket og om det er noen studier som mangler søkere, forteller informasjonsrådgiver Kristian Folkman ved Samordna opptak til   NRK.

(©NTB)

 

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!