Rådmann i Røyken kommune i Buskerud, Per Morstad, mener han budsjettet for neste år er forsvarlig, men stramt. Foto. Morten Flaten

Røyken vedtok kutt i spesialpedagoger i barnehagen

Røyken kommune kutter 10 prosent av bevilgningene til spesialpedagogisk hjelp i de kommunale barnehagene. Rådmannen mener den nye bemanningsnormen tilfører barnehagene nok ansatte.

Publisert

I 2018 bruker Røyken kommune 20,8 millioner kroner til spesialpedagogisk hjelp i barnehagene og til barnehager med barn med nedsatt funksjonsevne. En reduksjon på 2 millioner kroner tilsvarer 10 prosent nedgang i rammen fra 2018 til 2019. Rådmann i Røyken, Per Morstad, la frem budsjettforslaget for kommunestyret i går.

– Ja de ble vedtatt, men det ble gitt et oppdrag til rådmannen om å komme med en sak til oppvekstutvalget og formannskapet i løpet av første kvartal, hvor det synliggjøres hvilke konsekvenser kuttet vil kunne medføre. Samt redegjøre for eventuelt andre kompenserende tiltak, sier Morstad.

Arbeiderpartiet la inn en protokolltilførsel hvor de angir at de er imot kuttet og at de er bekymret for forsvarligheten i det.

Hvis et barn har spesielle utfordringer, kan han eller hun ha rett til spesialpedagogisk hjelp, skriver Utdanningsdirektoratet på sine nettsider. Spesialpedagogisk hjelp kan for eksempel være trening, stimulering eller støtte til de som jobber i barnehagen. Foreldrene skal alltid få tilbud om rådgiving. Hjelpen skal være tilpasset behovet til det enkelte barnet.

Les også: Elever får ikke det de har krav på - spesialpedagoger opplever jevnlig lovbrudd

 

Kritisk

Leder og nestleder av Utdanningsforbundet Røyken synes det er sterkt kritikkverdig at det kuttes i spesialtilbudet i barnehagen.

– Hvis de bruker bemanningsnormen som begrunnelse for nedskjæringen og sier at man da har styrket voksentettheten, synes vi det blir helt feil, sier leder Gro Østvik til Utdanning.

Med seg har hun også nestleder Inger Oppedal.

– Vi finner dette svært beklagelig, da det vil kunne medføre at barna ikke får det tilbudet som tilrådes dem fra PPT og som de har rett til og krav på. Det foreslås i stedet at barna kan få spesialpedagogisk opplæring i grupper.

Powered by Labrador CMS