Forsker fram den gode skolen

Modum kommune i Buskerud skal finne formelen til den gode skolen ved hjelp av EU.

Skolesatsingen i Modum er valgt ut av EU som ett av fem prosjekter i forskningsprogrammet Horizon 2020. I prosjektet skal det utvikles en metode for å få flere europeiske barn til å trives bedre på skolen, lære mer og gjennomføre skolen. 

EU støtter forskningen med 30 millioner kroner, og målet er finne ut hvordan skolen bør være for at elevene skal trives og lære. 

– Det er utrolig motiverende at vårt prosjekt ble plukket ut i konkurranse med så mange andre, sier Kjølv Eidhammer i en pressemelding. Han er undervisningssjef i Modum kommune.

Stiftelsen SINTEF er ansvarlig for forskningen. Med innspill fra barn og unge, lærere, skoleledere og skoleeiere skal det lages en mal for god pedagogisk praksis. 

 

Følger elever i tre land

– Vi vil gjennomføre intervjuer, spørreundersøkelser og kartlegginger, sier forskningsleder Stine Hellum Braathen i SINTEF. 

Polen, Spania og Norge er med i prosjektet, som skal vare i fire år.

– Vi håper vi får ny kunnskap, slik at vi kan utvikle oss til å bli en enda bedre skole. Det blir spennende å samarbeide med andre land i Europa! Det er ulik skolekultur i Norge, Polen og Spania, sier Anne Marit Ingvoldstad, rektor ved Sysle skole i Modum, ifølge pressemeldingen.

– Det er viktig at vi har venner og gode lærere, mener sjetteklassingene Linus Alexander Hobbelstad Anderson (11), Anette Bjartnes Bråthen (11) og Haakon Aamodt Finsrud (11) ved Sysle skole i Modum.

Powered by Labrador CMS