Ill.foto fra Vahl skole i Oslo sentrum. Foto: Ylva Törngren

Byrådet i Oslo skal bruke en milliard på å utjevne forskjeller

– Byrådet skal bruke 1 av 5 milliarder kroner av grunnskolebudsjettet til å utjevne forskjeller. Oslo har aldri tidligere hatt en så offensiv skolepolitikk mot ulikheter i skolen, sier byråd Tone Tellevik Dahl.

Publisert

Byrådet i Oslo har foreslått å innføre en ny måte å fordele ressurser på i grunnskolen. Den nye fordelingsmetoden ligger nå til behandling i bystyret.

– Vi går bort fra stykkprisfinansiering, og over til en modell der 15 prosent av budsjettet fordeles etter foreldrenes utdanning og inntekt, samt antall barnevernsvedtak, forteller Tone Tellevik Dahl, byråd for oppvekst og kunnskap.

– Hva er bakgrunnen for at dere foreslår å omfordele en milliard kroner?

– Forskning har vist at foreldres utdanning og inntekt har direkte påvirkning på elevenes læring og skoleresultater. Vi mener at den nye modellen for ressursfordeling vil treffe bedre og være mer rettferdig enn i dag, sier hun.

 

Vil gi et ulikt beløp per elev

– Er det ikke mest rettferdig at hver elev får samme beløp? 

– Elevene som begynner i grunnskolen har et ulikt utgangspunkt, og får ulik støtte hjemmefra. Da kan vi ikke bruke det samme pengebeløpet på hver elev og på hver skole. Det vil bare medføre at ulikhetene i Oslo forsterker seg, sier Tellevik Dahl og legger til: 

– Om alle skal få likeverdige muligheter, må vi tørre å forskjellsbehandle. Det er dette vi har valgt å kalle positiv forskjellsbehandling. 

– Vil ikke den nye modellen vanskeliggjøre situasjonen for skoler som ikke får del av den ekstra milliarden?

Det foreslås å etablere en overgangsordning, slik at ingen skoler får en tildeling det første året som avviker med mer enn 5 % av det de ville fått med eksisterende modell. 

Byrådet foreslår at justert ressursfordelingsmodell trer i kraft fra 1. januar 2018. 

– Hvilke andre tiltak vil dere benytte dere av for å jevne ut sosiale forskjeller? 

– Vi har bevilget penger til 200 ekstra lærerstillinger på utvalgte skoler. I løpet av 2017 vil 190 av disse lærerstillingene være på plass. Dette tiltaket gjelder for elever på 1. til 4. trinn. 

Hvis noen skal få mer, betyr det at andre får mindre? 

– Selv om vi prioriterer skolene og elevene med de største behovene, har alle skoler i Oslo fått større handlingsrom med et rødgrønt byråd. Etter byrådsskiftet har skolebudsjettet økt med 1,8 milliarder kroner, sier hun.

 

Intensivopplæring og aktivitetsskole 

Byrådet innfører også intensivoppfølging de første skoleårene for å gi elevene tett og tidlig oppfølging. Det skal dessuten bidra til å forebygge behovet for spesialundervisning. Intensivoppfølging er så langt innført på 43 av 106 skoler med 1. - 7. trinn. 

I tillegg innfører byrådet en ny modell for aktivitetsskolen med bedre kvalitet og gratis deltakelse på utvalgte skoler. Den nye aktivitetsskolen er så langt innført på 57 skoler fra skoleåret 2017-18.

 

Strengere regler for særskilt norsk 

– 7Vi vil også bedre norskopplæringen for å sikre at flere elever lærer seg norsk tidlig. For å få til det, vil vi gi økt støtte til særskilt norskopplæring på 1. og 2. trinn, forteller Dahl. 

For å få råd til dette tiltaket, vil byrådet redusere støtten til særskilt norsk på senere trinn. 

– Hvordan vil dere forhindre at elever fortsetter med særskilt norsk over lang tid? 

– For å unngå at elevene blir værende med vedtak om særskilt norskopplæring over lang tid, vil skolene kun få midler til særskilt norskopplæring ett år av gangen. Det vil dessuten bli stilt strenge krav til innholdet i vedtaket.

 

Vil også ha ny ressursfordelingsmodell i videregående 

Ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet er det fortsatt slik at 1 av 4 elever i Oslo ikke fullfører og består videregående opplæring innen fem år etter at de begynte. 

Manglende gjennomføring kan ifølge Statistisk sentralbyrå spores tilbake til elevenes læring og karakterer i grunnskolen, som igjen kan spores tilbake til elevenes sosiale bakgrunn. 

– Vi mener tidligere innsats og mer positiv forskjellsbehandling vil gjøre det mulig å øke andelen som fullfører og består videregående opplæring, sier Dahl.

Hun legger til at byrådet også arbeider med en ny og tilsvarende ressursfordelingsmodell for de videregående skolene i Oslo. 

– Den nye modellen har vi planer om å presentere i 2018, sier hun.

Powered by Labrador CMS