Høring: UDF kritisk til kvalitetsvurdering av skoler

Nestleder Terje Skyvulstad i Utdanningsforbundet advarte mot å rangere kommuner etter skolekvalitet under høringen om tidlig innsats i skolen.

Publisert

Torsdag ble det gjennomført åpen høring om stortingsmeldingen «Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen» i Stortinget. Nestleder Terje Skyvulstad i Utdanningsforbundet er positiv til det meste som står i meldingen, men det er ett punkt han er meget kritisk til.

– Vi er ikke for kvalitetsvurderingen av skoler. Det er lett å finne de fattige kommunene som havner under kritisk grense. Å finne ut hvilke kommuner som er fattige, kan en gjøre på andre måter enn å vurdere skolekvaliteten. At kommuner skal rangeres etter skolekvalitet, fanger ikke opp alle dårlige skoler i rike kommuner, sa Skyvulstad i den åpne høringen.

Oppmerksomheten på tidlig innsats var han positiv til og dro også frem betydningen av satsing på lærere med spesialkompetanse.

 

Læringsmiljø

Det var en lang rekke organisasjoner som deltok i høringen. LO-sekretær Are Thomasgård var engstelig for at satsingen på tidlig innsats kunne gå på bekostning av midler som skulle ha vært brukt på de eldre elevene.

Elevorganisasjonen ville at elevundersøkelsene skulle brukes i større grad og at tiltak burde settes i verk der det blir avdekket mobbing og dårlig læringsmiljø.

 

Praktiske fag

Espen Lynghaug fra NHO var opptatt av de praktiske fagene.

– I denne meldingen glimrer praktiske fag med sitt fravær. Jeg vil slå et slag for skoleverkstedene, som har høvelbenker, symaskiner og gjerne en 3d-printer. I tillegg trenger vi lærere med kompetanse i alle fag, også de som har kompetanse i praktiske fag, sa Espen Lynghaug fra NHO.

Skoleforbundets leder Solveig Hvidsten Dahl var glad for satsingen på skoleledere.

– Jeg er fornøyd med at alle nytilsatte rektorer skal tilbys rektorprogrammet, uavhengig av kommuneøkonomi. Det at sittende rektorer får anledning til etterutdanning, er også et pluss, sa Dahl.

 

Intensiv opplæring for elever som henger etter

«Tidlig innsats er avgjørende for å gi alle barn og unge en opplæring som ruster dem for fremtiden. Regjeringen foreslår derfor å gi kommunene en plikt til å tilby intensiv opplæring til elever som henger etter i lesing, skriving eller regning på 1.–. trinn.   For at kvalitetsforskjeller mellom skoler og innad på skoler skal bli mindre, vil regjeringen definere tydelige krav og forventninger til lokale myndigheter. Regjeringen vil legge til rette for at kommuner og fylkeskommuner skal få handlingsrom til å drive kvalitetsutvikling, slik at de kan finne løsninger som er tilpasset lokale behov. Lærere og skoleledere skal få gode muligheter til å bygge og videreutvikle profesjonelle fellesskap.»

Stortingsmeldingen skal etter planen behandles i Stortinget 13. juni.

 

Powered by Labrador CMS