Utdanningsbyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) mener at å stille krav til bestått videregående vil sikre at assistenter behersker norsk godt nok. Arkivfoto: Erik M. Sundt

Vil kreve bestått videregående for å jobbe i skole og barnehage

Byrådet i Oslo vil at alle som jobber som assistent i barnehage, skole eller aktivitetsskole i Oslo, skal ha bestått videregående skole, melder NRK Østlandssendingen. Mange blir ekskludert, hevder kritikerne.

Byrådet vil skjerpe kravene til assistenter i Oslos barnehager, skoler og aktivitetsskoler (AKS) ved å koble språkkrav og utdanningskrav.

– Dette er viktige utdanningsinstitusjoner, og det er her barna lærer språk og utvikler språket sitt. Da er det viktig at de voksne også har god språkkompetanse, sier byråd for oppvekst og kunnskap, Tone Tellevik Dahl (Ap), til NRK.

Siden 2012 har kommunale barnehager i Oslo krevd norskferdigheter tilsvarende norskprøve B1 ved nyansettelser av assistenter.

I skole og AKS er det ingen språkkrav, og derfor foreslår byrådet at det samme kravet skal gjelde der.

Problemet er at ifølge byrådet er ikke kravet om norskkunnskaper på nivå B1 godt nok. Samtidig anser de neste nivå, B2, som for vanskelig.

Og det er her utdanningskravet kommer inn i bildet. Personer som har fullført videregående opplæring, skal ifølge byrådet ha norskferdigheter som ligger mellom norskprøve B1 og B2.

– Språkkravet vi ønsker å stille, tilsvarer bestått norsk på videregående nivå, sier Tone Tellevik Dahl.

 

Kritikere advarer mot svekkede jobbmuligheter

Flere høringsinstanser er kritiske til videregående-kravet fordi det vil ekskludere potensielle arbeidstakere.

Selv Utdanningsetaten, kommunens egen fagetat, mener at kravet vil utestenge personer som er i ferd med å avslutte sin opplæring og vil kunne egne seg godt til arbeid i skole eller barnehage.

NAV Oslo er særlig bekymret for innvandrernes jobbmuligheter.

– Spesielt for kvinner med innvandrerbakgrunn har det vært en arbeidsplass det har vært veldig lett å tenke seg fordi de har erfaring med barn hjemmefra, sier fylkesdirektør Hege Farnes Hildrum til Østlandssendingen.

Hun understreker at gode læringsmiljøer er viktig for at barn skal lykkes på skolen og senere få seg arbeid, men ser ikke nødvendigvis en motsetning.

Powered by Labrador CMS