Her er de mest leste sakene i 2015
Den rørende saken om guttene som ble plassert i X-klassen er den saken som flest har lest på utdanningsnytt.no i år.
Nr. 1
Artikkelen som journalist Kari Oliv Vedvik jobbet med i over ett år er den mest leste saken i 2015. I artikkelen møter hun flere menn som på begynnelsen av 1970-tallet ble plassert i en egen klasse for elever med atferdsvansker.
Hun startet med et klassebilde av avgangsklassen fra 1972 ved Løken ungdomsskole i Askim i Østfold, og klarte å spore opp samtlige – noen av dem på kirkegården.
Les saken her
Nr. 2
Artikkelen som ligger på andreplass handler om at Oslo kommune dropper forsøket med mer bunden tid for lærere i skolen.
I tariffoppgjøret i 2014 ble det bestemt å sette i gang et forsøk for å vurdere ulike arbeidsordninger for lærere i Oslo-skolen. 40 skoler skulle plukkes ut for å gjennomføre forsøk fra høsten 2015.
– Vi så at det ikke ble tid til å gjennomføre en god prosess. Det var viktig for begge parter å gjennomføre et forsøk vi begge kunne stå inne for. Når vi så at det ikke var mulig, avlyste vi forsøket, sa leder Utdanningsforbundet Oslo, Terje Vilno, til Utdanning i mars.
Les saken her
Nr. 3
I den tredje mest leste saken lister vi opp de seks alvorligste feilene på norske lekeplasser.
Utdanning fikk Norsk lekeplassforum til å liste opp feilene man virkelig må være obs på når lekeplasser kontrolleres.
Farene omfatter skader som kommer som følge av snorfester som henger seg opp, hode kan komme i klem og klem- og knuseskader.
Les saken her