Her er de mest leste sakene i 2015

Den rørende saken om guttene som ble plassert i X-klassen er den saken som flest har lest på utdanningsnytt.no i år.

Nr. 1

Artikkelen som journalist Kari Oliv Vedvik jobbet med i over ett år er den mest leste saken i 2015. I artikkelen møter hun flere menn som på begynnelsen av 1970-tallet ble plassert i en egen klasse for elever med atferdsvansker.

Hun startet med et klassebilde av avgangsklassen fra 1972 ved Løken ungdomsskole i Askim i Østfold, og klarte å spore opp samtlige – noen av dem på kirkegården.

Les saken her

 

Nr. 2 

Artikkelen som ligger på andreplass handler om at Oslo kommune dropper forsøket med mer bunden tid for lærere i skolen.

I tariffoppgjøret i 2014 ble det bestemt å sette i gang et forsøk for å vurdere ulike arbeidsordninger for lærere i Oslo-skolen. 40 skoler skulle plukkes ut for å gjennomføre forsøk fra høsten 2015.

– Vi så at det ikke ble tid til å gjennomføre en god prosess. Det var viktig for begge parter å gjennomføre et forsøk vi begge kunne stå inne for. Når vi så at det ikke var mulig, avlyste vi forsøket, sa leder Utdanningsforbundet Oslo, Terje Vilno, til Utdanning i mars.

Les saken her

 

Nr. 3

I den tredje mest leste saken lister vi opp de seks alvorligste feilene på norske lekeplasser.

Utdanning fikk Norsk lekeplassforum til å liste opp feilene man virkelig må være obs på når lekeplasser kontrolleres.

Farene omfatter skader som kommer som følge av snorfester som henger seg opp, hode kan komme i klem og klem- og knuseskader.

Les saken her

Powered by Labrador CMS